225 Η εγχώρια αγορά Μετά το σοκ της πανδημίας, που ανάγκασε μεταξύ άλλων και όλα τα καταστήματα ενδυμάτων να κατεβάσουν ρολά προσπαθώντας να επιβιώσουν μέσω ηλεκτρονικών πωλήσεων, η αγορά ξαναβρίσκει το βηματισμό της. Οι καταναλωτές επιστρέφουν ξανά στα καταστήματα και ο κλάδος γνωρίζει και πάλι άνθηση, καθώς όλο και περισσότερες πολυεθνικές αλλά και μεγάλες εγχώριες αλυσίδες ενδυμάτων αναζητούν χώρους για να εγκαινιάσουν τα νέα τους καταστήματα. Παρόλο που η αγορά στο σύνολό της είναι σχετικά μικρή και υπάρχει πληθώρα επιλογών, το δυναμικό comeback του τουρισμού στην Ελλάδα δημιουργεί εύφορο έδαφος για επενδύσεις. Τα μικρότερα, συνοικιακά καταστήματα ενδυμάτων που κατάφεραν να επιβιώσουν από την πανδημία, αντιλήφθηκαν την αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου και πλέον στρέφονται στη δημιουργία omnichannel δικτύων, που αν και μικρότερης κλίμακας συγκριτικά με εκείνα των πολυεθνικών, ωστόσο έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν τη δική τους σταθερή πελατεία. Μόνη παραφωνία, ωστόσο, ο αυξημένος πληθωρισμός, που «ροκανίζει» το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις του κλάδου να προσαρμόζονται ανάλογα, προκειμένου να μη μετρήσουν περαιτέρω απώλειες. Σημαντική είναι και η στροφή των καταναλωτών στα παραγόμενα στην Ελλάδα ενδύματα, δημιουργώντας μια νέα δυναμική στον ήδη ανερχόμενο κλάδο. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Ο κλάδος της ένδυσης ακόμη και εν μέσω πανδημίας έδειξε πρωτοφανή ανθεκτικότητα, καθώς η εφευρετικότητα των επαγγελματιών, σε συνδυασμό με τη βοήθεια της τεχνολογίας, έκαναν εφικτή την επιβίωση των επιχειρήσεων ακόμη και με κατεβασμένα ρολά. Τα δύσκολα χρόνια, όχι μόνο της πανδημίας αλλά και της δεκαετούς οικονομικής κρίσης που προηγήθηκε, ακολουθεί πλέον μια περίοδος με την Ελλάδα να παρουσιάζει σημαντική πρόοδο στην οικονομία της και τους παγκόσμιους retailers να την ξαναβάζουν στα σχέδιά τους. Η ελληνική βιομηχανία ένδυσης επιστρέφει δυναμικά και μάλιστα οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. ευρώ, που αποτελεί την υψηλότερη επίδοση την τελευταία 15ετία, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής - Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) για το 2022. Συγκεκριμένα, η συνολική αξία ελληνικών εξαγωγών ένδυσης - κλωστοϋφαντουργίας ανήλθε σε 2,31 δισ. ευρώ το 2022 έναντι 2,12 δισ. ευρώ το 2021, καταγράφοντας άνοδο 8,8%. Να σημειωθεί πως μετά το 2015, οι εξαγωγές του κλάδου είναι κάθε χρόνο σταθερά ανοδικές, θέτοντας τον πήχυ ολοένα και ψηλότερα. Η υψηλή ποιότητα των παραγόμενων ενδυμάτων, σε συνδυασμό με την αντοχή και τη value for money αξία τους, αποτελούν εγγυήσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη. Οι προοπτικές του κλάδου Η πανδημία άλλαξε για πάντα τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα πράγματα, και αυτό καθρεφτίζεται και στις καταναλωτικές μας συνήθειες. Στα χρόνια του κορονοϊού έγινε κάτι παραπάνω από σαφές πως η βιομηχανική εξάρτηση από χώρες της Ασίας θα πρέπει να τερματιστεί, με τους retailers να αναζητούν πλέον ευρωπαϊκά εργοστάσια για την παραγωγή των προϊόντων τους. Το φθηνό εργατικό δυναμικό που χρησιμοποιήθηκε ως άλλοθι για τη μεταφορά των κολοσσών της παγκόσμιας παραγωγής ενδυμάτων πλέον λειτουργεί αρνητικά στη συνείδηση όλο και περισσότερων καταναλωτών, που στρέφονται ξανά στις ευρωπαϊκές βιομηχανίες. Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί ξανά νέες θέσεις εργασίας σε έναν «παγωμένο» κλάδο, ενώ νέες επενδύσεις προσθέτουν δυναμική στην εγχώρια οικονομία. Παράλληλα, τα εσωτερικά προβλήματα της γειτονικής Τουρκίας, που κατείχε υψηλές θέσεις στην παγκόσμια παραγωγή ενδυμάτων, έκανε πολλές πολυεθνικές να στραφούν και σε μικρότερες βιομηχανίες και σε χώρες όπως η Ελλάδα, που βλέπει πια τις βιομηχανίες ενδυμάτων να σημειώνουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Τέλος, η δημιουργία νέων πολυχώρων λιανικής πώλησης με την αντίστοιχη αύξηση του τουρισμού, δημιουργούν ευοίωνες προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου στα χρόνια που έρχονται.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=