2311 Η εγχώρια αγορά Σημαντική κινητικότητα καταγράφεται στην ελληνική αγορά ένδυσης και υπόδησης, με αρκετούς παίκτες να ξεχωρίζουν, να οδηγούν τον κλάδο και να διεκδικούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της αγοράς. Είναι ξεκάθαρο πως ο κλάδος δέχθηκε μεγάλο πλήγμα στην πανδημία, αφού μόνο το 2020 οι βασικοί εκπρόσωποί του έχασαν το 38% των εσόδων τους. Οι πολυεθνικές συνέχισαν κανονικά τις πωλήσεις τους μέσα από ψηφιακά κανάλια πωλήσεων, ενώ τον ίδιο δρόμο -αν και σε μικρότερη κλίμακα- ακολούθησε και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα με τη δημιουργία eshops, προκειμένου να επιβιώσει και να μην οδηγηθεί σε λουκέτο εξαιτίας της πανδημίας. Παράλληλα με τον κλάδο αυτό αναπτύχθηκε και η δυναμική των ταχυμεταφορών, δημιουργώντας νέο τοπίο στο λιανεμπόριο. Τα συνολικά οικονομικά μεγέθη των επιχειρήσεων φυσικά αυξήθηκαν με το άνοιγμα των καταστημάτων. Το 2021, ο κλάδος ένδυσης σημείωσε αύξηση τζίρου και επιστροφή σε κερδοφόρα τροχιά. Η μεγαλύτερη αύξηση κύκλου εργασιών, άνω του 50%, κατεγράφη στα casual-αθλητικά, που δέχθηκαν μεγάλο boost στην πανδημία λόγω της στροφής στην άθληση, αλλά παραμένουν ψηλά και σήμερα, με τους sneakerheads να δίνουν τον δικό τους τόνο στην αγορά. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Ήταν από τους κλάδους που δέχθηκαν τα πιο σκληρά χτυπήματα την περίοδο της πανδημίας. Το αξιοσημείωτο ήταν πως ο κλάδος έβγαινε ήδη από μια δεκαετή στενωπό, αφού το διάστημα 2008-2021 είχε απολέσει το 60% του τζίρου. Και την ώρα που τα lockdown αποτέλεσαν παρελθόν και ο κλάδος προσπαθούσε να ανακάμψει, προέκυψε το πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης, σε συνδυασμό με τον υψηλό πληθωρισμό. Η εφευρετικότητα των εμπόρων, σε συνδυασμό με τη χρήση της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας, αποτέλεσαν τα οχήματα χάρη στα οποία απετράπησαν τα λουκέτα σε πολλές επιχειρήσεις. Ο κλάδος, πάντως, επιδεικνύει τρομερές αντοχές και μοναδικό ένστικτο επιβίωσης, με το διαδίκτυο να δείχνει το δρόμο της online ανάπτυξης, όπου μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις αποτέλεσαν πολύτιμο σωσίβιο για τις πωλήσεις - την εποχή των lockdown οι e-commerce επιδόσεις αρκετών εταιρειών σημείωσαν, αναμενόμενα, αύξηση της τάξης του 200 και 300%. Συνολικά, το 2022 οι λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων ξεπέρασαν σε αξία τα 3,1 δισ. ευρώ, και αποτελούν την πέμπτη σημαντικότερη κατηγορία, μετά τα τρόφιμα, τα καύσιμα, τα αυτοκίνητα και τα φαρμακευτικά είδη, ενώ οι λιανικές πωλήσεις υποδημάτων και δερμάτινων ειδών ανήλθαν σε 500 εκατ. ευρώ. Οι προοπτικές του κλάδου Παρά την κρίση, τα lockdown και τις πολεμικές συρράξεις, τα ισχυρότερα ελληνικά ονόματα του κλάδου συνεχίζουν να κάνουν σημαντικά επενδυτικά σχέδια. Παράλληλα, αυξάνονται οι ξένοι παίκτες που διακρίνουν στην ελληνική αγορά ένα αξιόλογο πεδίο επενδύσεων. Σύντομα η πολωνική εκπτωτική αλυσίδα Pepco θα φτάσει τα 10 καταστήματα στην Ελλάδα, η «τουρκική Zara», η αλυσίδα LC Waikiki, διαθέτει ήδη 11 καταστήματα και στόχος της είναι να τα έχει διπλασιάσει έως τις αρχές του 2024, ενώ ένας ακόμη πολωνικός όμιλος, ο όμιλος LPP, έρχεται στην Ελλάδα μαζί με το σήμα Sinsay. Από καιρό συζητείται και η άφιξη της Primark, μιας από τις μεγαλύτερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις ένδυσης στην Ευρώπη, θυγατρικής του βρετανικού ομίλου ABF (Associated British Foods). Κάπου εκεί ανάμεσα στις μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις και τους ξένους που καταφθάνουν με όρεξη, βρίσκονται και τα συνοικιακά καταστήματα, που βάζουν το δικό τους κομμάτι στην κατακερματισμένη εικόνα του κλάδου, που είναι προφανές πως διανύει μια νέα φάση αναδιάρθρωσης. Τόσο οι εγχώριοι όσο και οι ξένοι παίκτες της αγοράς ποντάρουν όχι μόνο στην εσωτερική κατανάλωση, που αναμένεται να εξισορροπήσει με τη μείωση του πληθωρισμού, αλλά και στο αυξημένο τουριστικό ρεύμα, που δίνει επιπλέον ώθηση στα μεγέθη του κλάδου.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=