243 Η εγχώρια αγορά Ένα νέο, διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο έχει δημιουργηθεί μετά την πανδημία στον κλάδο, καθώς το 2022 πήρε τη σκυτάλη από μια χρονιά που αποτέλεσε σημείο αναφοράς, με τους καταναλωτές να προβαίνουν σε μεγάλες αγορές με το ταυτόχρονο άνοιγμα των καταστημάτων μετά τον κορονοϊό. Αναζητώντας επομένως το βηματισμό του, ο κλάδος τόσο των εισαγωγέων όσο και των διανομέων των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών έρχεται αντιμέτωπος με τις πληθωριστικές ανατιμήσεις, την ενεργειακή κρίση και τις αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη και τις μεγάλες αλλαγές στις ισοτιμίες βασικών νομισμάτων. Οι τελευταίες, μάλιστα, που πλήττουν κυρίως τους εισαγωγείς, μετακυλίονται και στην τελική τιμή του προϊόντος, με την αγορά να καταγράφει μείωση πωλήσεων σε αρκετές κατηγορίες παρά τη φαινομενική αύξηση τζίρου λόγω πληθωρισμού. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στις αλλαγές των συνηθειών των καταναλωτών λόγω της πανδημίας με σημαντική ενίσχυση των ηλεκτρονικών αγορών και ανάπτυξη του omnichannel λιανεμπορίου από τους retailers, ενώ στο «παιχνίδι» μπαίνουν και οι «μικροί» λιανέμποροι, προσφέροντας συσκευές σε χαμηλότερες τιμές μέσω των marketplaces, την ίδια στιγμή που οι μεγάλες αλυσίδες προσπαθούν να «χτυπήσουν» τις χαμηλότερες τιμές με μια σειρά νέων υπηρεσιών στους καταναλωτές. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Σημάδια κόπωσης παρουσιάζει ο κλάδος ηλεκτρονικών-ηλεκτρικών συσκευών, καθώς οι ανατιμήσεις και τα υψηλά μεταφορικά κόστη έχουν επιβαρύνει σημαντικά την αγορά. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία, ο τζίρος του κλάδου αναμένεται να κλείσει φέτος κοντά στα μεγέθη του 2022, καθώς παρά τη σημαντική πτώση πωλήσεων σε ορισμένες κατηγορίες, οι ανατιμήσεις είναι εκείνες που κρατούν τον τζίρο σε σχετικά υψηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αγορά των κλιματιστικών, όπου παρόλο που σημειώνεται σημαντική πτώση στις πωλήσεις στο φετινό 8μηνο συγκριτικά με πέρυσι -μείον 11.000 τεμάχια- ο τζίρος της αγοράς είναι αυξημένος κατά 10,6%. Μειωμένες ήταν στο 8μηνο του 2022 οι πωλήσεις και στις ηλεκτρικές συσκευές με συρρίκνωση 9,8% καθώς και των τηλεοράσεων με χαμηλότερες πωλήσεις κατά 50.000 τεμάχια. Η εικόνα του κλάδου συνολικά παρουσιάζει πτωτική εικόνα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, καθώς ο όγκος πωλήσεων στο α’ τετράμηνο υποχώρησε κατά 13,12% με ταυτόχρονη μείωση πωλήσεων κατά 6,27% και η αγορά προσπαθεί να αναθερμανθεί με προγράμματα όπως το «ΑνακυκλώνωΑλλάζω Συσκευή», όπου ήδη εντάσσονται επιπλέον 44.660 νοικοκυριά, όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με σκοπό την αύξηση της ζήτησης και την τόνωση του τζίρου. Οι προοπτικές του κλάδου Ο κλάδος αντιμετώπισε δυσκολίες το 2022, καθώς στη διεθνή αγορά καταγράφηκε συγκράτηση τόσο στις πωλήσεις Η/Υ όσο και στα smartphones. Δύσκολο, ωστόσο, αναμένεται και το 2023, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις σε συνδυασμό με την αύξηση επιτοκίων και το υψηλό κόστος διαβίωσης, μειώνουν τις πωλήσεις παρά την πληθωριστική αύξηση του τζίρου των κλάδων. Παρ’ όλα αυτά, ο κλάδος ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών έχει λόγους να ελπίζει σε ένα καλύτερο αύριο. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους και των επιχειρήσεων καθώς και τα αναμενόμενα προγράμματα για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δημιουργούν ευοίωνες προοπτικές για το άμεσο μέλλον. Παράλληλα, η σύνθεση νέας κυβέρνησης, που θα δημιουργήσει ξανά μια αίσθηση σταθερότητας στην αγορά, σε συνδυασμό με τη σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, δημιουργούν προσδοκίες για βελτίωση των αποτελεσμάτων του κλάδου στο αμέσως επόμενο διάστημα. Τέλος, η άφιξη όλο και περισσότερων πολυεθνικών ομίλων στην Ελλάδα και η ανάγκη εξοπλισμού τους με σύγχρονα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς, αποτελεί έναν ακόμη λόγο αισιοδοξίας για έναν κλάδο που έχει βιώσει διαδοχικές κρίσεις αλλά παραμένει πολλά υποσχόμενος.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=