ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2023

249 Η εγχώρια αγορά Σε γνήσια, after market και μεταχειρισμένα διακρίνονται τα ανταλλακτικά οχημάτων που μπορεί να βρει κάποιος στην εγχώρια αγορά, με τα τελευταία να έχουν κερδίσει σημαντικά μερίδια στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Τα γνήσια ανταλλακτικά οχημάτων εισάγονται από τις αντιπροσωπίες αυτοκινήτων και πωλούνται στις τιμές που προκαθορίζουν οι παγκόσμιες βιομηχανίες παραγωγής, ενώ συνοδεύονται από εγγυήσεις καλής λειτουργίας. Τα «after market» ανταλλακτικά κατασκευάζονται από διάφορες βιομηχανίες του χώρου, χωρίς όμως να φέρουν συγκεκριμένο brand κάποιας μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας. Τέλος, μια ξεχωριστή αγορά αποτελούν και τα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά οχημάτων, μια αγορά που άνθησε στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, καθώς πολλοί καταναλωτές αναζητούσαν φθηνές εναλλακτικές για την επισκευή των οχημάτων τους, αναλαμβάνοντας και το ρίσκο μιας ενδεχόμενης δυσλειτουργίας. Τα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά διακινούνται στην αγορά συνήθως από ιδιώτες σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τα γνήσια. Η πανδημία, που προκάλεσε σημαντικές δυσλειτουργίες στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, έφερε σημαντικές ελλείψεις στην αγορά των ανταλλακτικών οχημάτων, ωθώντας πολλούς καταναλωτές στην αγορά after market ή μεταχειρισμένων ανταλλακτικών και αυξάνοντας αντίστοιχα τα μεγέθη τους στον κλάδο. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Η σχεδόν δεκαετής οικονομική κρίση επηρέασε ιδιαίτερα τον κλάδο των ανταλλακτικών οχημάτων, καθώς η έλλειψη ρευστότητας οδήγησε πολλούς κατόχους οχημάτων στην αναζήτηση φθηνότερων εναλλακτικών. Στη συνέχεια, ο κλάδος κλονίστηκε και από την πανδημία, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μην μπορούν να ανταποκριθούν στην παγκόσμια ζήτηση εξαιτίας των κλειστών εργοστασίων και τα εκατομμύρια οχήματα στον πλανήτη να παρουσιάζουν φθορές και προβλήματα από την ακινησία λόγω της τηλεργασίας. Αποτέλεσμα από αυτή την πραγματικά πρωτοφανή κατάσταση ήταν να διαταραχθεί η ανοδική πορεία της αγοράς από το 1998 έως το 2017, όπου είχε καταγραφεί αύξηση 8,7%. Η παρατεταμένη ωστόσο ακινησία των οχημάτων στα χρόνια της πανδημίας έδωσε νέα ώθηση στον κλάδο ανταλλακτικών οχημάτων, όμως η αύξηση του πληθωρισμού επηρέασε τις επιδόσεις, καθώς οι αυξημένες τιμές των ανταλλακτικών επηρέασαν τα μεγέθη των γνήσιων ανταλλακτικών, οδηγώντας πολλούς καταναλωτές κυρίως στην αγορά των «after market» και λιγότερο στα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά, που όμως και αυτά με τη σειρά τους αύξησαν τις πωλήσεις τους. Πλέον, ο κλάδος αναζητά τα πατήματά του μετά την πανδημία με προσπάθειες από πλευράς των αντιπροσωπιών να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές με προσφορές και εκπτώσεις. Οι προοπτικές του κλάδου Τα ανταλλακτικά οχημάτων επηρεάστηκαν αισθητά από την πανδημία, καθώς ο κλάδος γνώρισε σημαντική ώθηση. Ωστόσο, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέκοψε κάπως τα ανοδικά μεγέθη. Η παράμετρος, ωστόσο, που θα απασχολήσει ιδιαίτερα τον κλάδο τα αμέσως επόμενα χρόνια, είναι η ηλεκτροκίνηση των οχημάτων, που αλλάζει τις μέχρι σήμερα ισορροπίες, αναγκάζοντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες να στραφούν σε νέες, πιο «πράσινες» τεχνολογίες. Επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση, προωθώντας τη βιώσιμη κινητικότητα και τα μοντέλα μηδενικών ρύπων. Η δέσμευση όλων των αυτοκινητοβιομηχανιών προς την Ε.Ε. για την επίτευξη «πράσινων» στόχων ωθεί όλο και περισσότερες βιομηχανίες παραγωγής ανταλλακτικών είτε στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είτε στη δημιουργία προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον. Στην Ελλάδα, ωστόσο, καθώς η έλευση της ηλεκτροκίνησης γίνεται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς από ό,τι στην Ευρώπη, η ζήτηση για ανταλλακτικά συμβατικών οχημάτων θα παραμείνει υψηλή και τα επόμενα χρόνια. Στοιχεία έως το τέλος του 2022 ανέφεραν πως στη χώρα μας κυκλοφορούσαν 17.800 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τα υπόλοιπα να παραμένουν συμβατικά, γεγονός που υποδεικνύει πως η ζήτηση για συμβατικά ανταλλακτικά αυτοκινήτων θα παραμείνει υψηλή.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=