ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2023

255 Η εγχώρια αγορά Μετά από σχεδόν 13 χρόνια απραξίας -δέκα χρόνια λόγω οικονομικής κρίσης και τρία χρόνια λόγω πανδημίας του κορονοϊού- ο κατασκευαστικός κλάδος γνωρίζει εποχές δόξας που μόνο με τα χρόνια πριν από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ελλάδα μπορούν να συγκριθούν. Η τεράστια ανοικοδόμηση που συντελείται αφενός με το mega project του Ελληνικού, που ήδη ξεκίνησε, και με τη δημιουργία μιας νέας πραγματικότητας στη λεγόμενη Αθηναϊκή Ριβιέρα, αφετέρου με τα μεγάλα έργα ύψους 43 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν μέσα στην επόμενη δεκαετία, είτε μέσω παραχωρήσεων - ΣΔΙΤ είτε ως δημόσια, έχει δημιουργήσει νέες συμμαχίες ανάμεσα στις κατασκευαστικές εταιρείες. Η εγχώρια αγορά, ωστόσο, έχει μεταμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς πολλές ήταν εκείνες οι κατασκευαστικές εταιρείες που λόγω δυστοκίας στον τομέα των δημόσιων έργων βρέθηκαν με σημαντικά ανοίγματα, χωρίς να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις της νέας εποχής. Τα πολλά και μεγάλης πλέον κλίμακας οικοδομικά projects που υλοποιούνται σχεδόν ταυτόχρονα σε δεκάδες περιοχές της χώρας, απαιτούν ισχυρά σχήματα, απόλυτα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και άρτιο μηχανολογικό εξοπλισμό. Στο παιχνίδι έχουν μπει για τα καλά και μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες, που «ποντάρουν» στην επαναφορά της ζήτησης για οικιστικά ακίνητα με κατασκευές υψηλής ποιότητας σε όλη τη χώρα. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Μελέτη της Alpha Bank σημειώνει ότι κατά την περίοδο 2009-2020, ο κατασκευαστικός κλάδος έχασε το 60% της προστιθέμενης αξίας του, ενώ το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε σωρευτικά κατά 27% την ίδια περίοδο. Ωστόσο, το οικοδομείν στη χώρα γνωρίζει πλέον άνθηση, καθώς μέχρι το 2030 έχουν δρομολογηθεί 118 μεγάλα έργα συνολικού προϋπολογισμού 43 δισ. ευρώ. Το 58% των έργων αφορά τον τομέα της ενέργειας, το 34% είναι σιδηροδρομικά και οδικά, το 4% αφορά λιμάνια και αεροδρόμια και ένα ακόμα 4% αφορά έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Πρόκειται για μια αισθητή ανάκαμψη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Την περίοδο 2014-2019, υλοποιήθηκαν μόλις 40 έργα αξίας 8,9 δισ. ευρώ, ενώ το 2019 ο όγκος των έργων που ολοκληρώθηκαν δεν ξεπέρασε τα 566 εκατ. ευρώ. Δόξες γνωρίζει και το οικιστικό real estate, καθώς το 2021 κατασκευάστηκαν 9.888 νέα ακίνητα, μια αύξηση της τάξεως του 43% έναντι των 6.915 του 2020. Η ζήτηση για οικιστικά κατά βάση -αλλά και επενδυτικά- ακίνητα είναι ιδιαίτερα αυξημένη, με εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για άνοδο έως και 6,5% στις τιμές πώλησης και 6,7% στις τιμές ενοικίασης. Οι προοπτικές του κλάδου Η ωρίμαση του ΕΣΠΑ 2014-2020, τα σημαντικά ποσά που αποδεσμεύει το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και η ενεργοποίηση του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, αναμένεται να δημιουργήσουν μια νέα πραγματικότητα στον κλάδο. Γύρω από το έργο του Ελληνικού και συνολικά στα νότια προάστια της Αττικής επικρατεί πραγματική κατασκευαστική κοσμογονία, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να αναζητούν εναγωνίως μια θέση στο mega project ή στις γύρω περιοχές. Ένα έργο που χρηματοδοτείται από ιδιωτικά κεφάλαια και θα προσθέσει 2,4% στο ΑΕΠ, άνω των 14 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία και θα δημιουργήσει πάνω από 70.000 θέσεις εργασίας. Με την πολύτιμη βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης, έργα «κολλημένα» για χρόνια πλέον πατούν «γκάζι», ενδυναμώνοντας τις προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου, ο οποίος το 2022 έπιασε τα 10 δισ. ευρώ σε ανεκτέλεστο. Ωστόσο, μεγάλο «αγκάθι» για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου αποτελεί η τεράστια έλλειψη εργατικού δυναμικού, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για έλλειψη περίπου 250.000 εργαζομένων, ένα τεράστιο νούμερο, που οι κατασκευαστικές προσπαθούν να μειώσουν είτε με εκπαίδευση ανειδίκευτου προσωπικού από τρίτες ώρες είτε προσπαθώντας να προσελκύσουν ταλαντούχα στελέχη στους ομίλους τους προσφέροντας σημαντικά αυξημένους μισθούς.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=