2611 Η εγχώρια αγορά Η ελληνική αγορά επικοινωνίας και διαφήμισης έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία 15 χρόνια, με τις διαδοχικές οικονομικές -και όχι μόνο- κρίσεις, που έχει βιώσει η χώρα να έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα. Νέες εταιρείες έχουν εδραιωθεί στην αγορά, ενώ παλιότερα σχήματα έχουν ολοκληρώσει την πορεία τους και η συνεχής άνοδος των ψηφιακών μέσων και του digital advertising/marketing έχει οδηγήσει αφενός στη σημαντική αύξηση εξειδικευμένων agencies, αφετέρου στην όλο και μεγαλύτερη επένδυση των ομίλων επικοινωνίας σε αυτό τον τομέα. Όλοι οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι επικοινωνίας (WPP Group, Οmnicom, Interpublic, Publicis Groupe, Dentsu, Havas) έχουν παρουσία στην εγχώρια αγορά, αλλά παράλληλα υπάρχουν και αρκετές ελληνικές ανεξάρτητες εταιρείες, με σημαντική πορεία και αποτελέσματα. Το 2021, ο κλάδος σημείωσε διψήφια ενίσχυση των μεγεθών του, αλλά θα πρέπει να σημειωθεί πως πλέον η συζήτηση πραγματοποιείται σε χαμηλότερη βάση και με μικρότερα συνολικά budget από ό,τι στο παρελθόν. Αξίζει να σημειωθεί πως τη δεκαετία 2010-2019, η συνολική αξία της διαφημιστικής αγοράς κατέγραψε σημαντικές απώλειες κατά 51,6% αν και από το 2016 έως το 2019, ο κλάδος παρουσίασε σημάδια βελτίωσης, με μικρή αύξηση στα συνολικά έσοδα των εταιρειών του και συνεχόμενη κερδοφορία. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Όσον αφορά τη συνεισφορά του κλάδου στην οικονομία, σύμφωνα με τη μελέτη που εκπόνησε πριν από κάποια χρόνια η Deloitte για λογαριασμό της ΕΕΔΕ, η επένδυση των επιχειρήσεων στη διαφήμιση, τις δημόσιες σχέσεις, το άμεσο marketing, το branding και το design, καταλήγει να δημιουργεί πολλαπλάσια οικονομική δραστηριότητα. Σύμφωνα με τη μελέτη, για κάθε ένα ευρώ που επενδύεται σε ενέργειες διαφήμισης και επικοινωνίας παράγονται τέσσερα ευρώ οικονομικής και δημοσιονομικής δραστηριότητας. Ακόμη, η μελέτη της Deloitte αναφέρει πως η διαφήμιση συμβάλλει ουσιαστικά στην ενημέρωση των καταναλωτών, οδηγώντας σε ανάπτυξη τις αγορές μέσω του ανταγωνισμού. Συγκεκριμένα, στη μελέτη τονίζεται πως καθώς η διαφήμιση ενημερώνει τους καταναλωτές για τις επιλογές τους, αυξάνεται ο ανταγωνισμός, τόσο σε επίπεδο παραγωγών όσο και σε επίπεδο λιανικού εμπορίου. Επιπρόσθετα, όπως αναφέρει η μελέτη, η διαφήμιση αποτελεί τον σημαντικότερο χρηματοδότη της λειτουργίας των μέσων (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες και περιοδικά), ενώ διαδραματίζει καίριο ρόλο και στην ανάπτυξη του διαδικτύου, στηρίζοντας τη δωρεάν παροχή υπηρεσιών στους καταναλωτές όπως υπηρεσίες αναζήτησης, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπηρεσίες ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων κ.λπ. Οι προοπτικές του κλάδου Εστιάζοντας στο 2022 και στο 2023, είναι αναντίρρητο πως οι πληθωριστικές πιέσεις και η πολιτική αβεβαιότητα προκάλεσαν, όπως ήταν αναμενόμενο, ανάσχεση στην αγορά της επικοινωνίας. Η διαφημιστική επένδυση δεν φαίνεται να έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά, και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, µέχρι τουλάχιστον να σταθεροποιηθεί σε χαμηλά επίπεδα ο πληθωρισμός. Σύμφωνα με το πιο πρόσφατο κύμα της έρευνας FORECOMM_s της ΕΕ∆Ε, το 2023 ξεκίνησε με τις εκτιμήσεις των στελεχών των διαφημιζομένων να σταθεροποιούνται σε θετικά επίπεδα, τόσο για το μέλλον της επιχείρησής τους (+42) όσο και για τον κλάδο τους (+18). Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι διαφημιζόμενοι, η εκτίμηση για τη ζήτηση παραμένει σε αυξητική τάση, ενώ το ίδιο ισχύει και για την απασχόληση και τις τιμές. Συνολικά, οι διαφημιζόμενοι προβλέπουν ένα πληθωριστικό περιβάλλον με υψηλή ζήτηση και υψηλές τιμές. Από τη μεριά τους, τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών συνεχίζουν να εκφράζουν θετικές εκτιμήσεις για τις εταιρείες τους (+26), ενώ επανέρχονται σε θετικές εκτιμήσεις και για τον κλάδο της επικοινωνίας συνολικότερα (+12). Εκτιμούν πως η ζήτηση για τις υπηρεσίες τους είναι αυξανόμενα θετική (+36), ενώ σε σχέση με τις αμοιβές τους, οι προσδοκίες είναι αυξητικές (+10) στα ίδια επίπεδα με το τέλος του 2021.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=