ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2023

267 Η εγχώρια αγορά Ένας ζωντανός κλάδος με διαρκείς εναλλαγές, η ζυθοποιία στην Ελλάδα είναι απόλυτα συνυφασμένη με το καλοκαίρι και τον κλάδο του τουρισμού, οι υψηλές προσδοκίες του οποίου αναμένεται να φέρουν χαμόγελα στους επαγγελματίες της αγοράς. Στη χώρα μας δραστηριοποιείται ένας μικρός αριθμός βιομηχανιών διαφορετικού μεγέθους και δικτύου διανομής. Ο κλάδος χαρακτηρίζεται από συγκεντρωτισμό, καθώς ένας μικρός αριθμός εταιρειών ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης. Με ποικιλία brands, εκτεταμένο δίκτυο διανομής και οργανωμένη γραμμή παραγωγής, οι μεγάλες ζυθοβιομηχανίες πρωταγωνιστούν στην εγχώρια αγορά, με τα μικρά ζυθοποιεία να διεκδικούν και αυτά με τη σειρά τους ένα μερίδιο από την πίτα της αγοράς. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει σε αυτές τις μικροζυθοποιίες, που από 15 το 2015 πλέον φθάνουν τις 74 σε λίγα μόλις χρόνια, προσφέροντας στην αγορά πάνω από 430 φρέσκες μπίρες. Στον αριθμό των μικροζυθοποιείων θα πρέπει να προστεθούν ακόμη περίπου 40 που δεν διαθέτουν δικές τους εγκαταστάσεις, αλλά δημιουργούν τις μπίρες τους σε άλλα ζυθοποιεία. Στοιχεία του statista.com αναφέρουν πως ο μέσος Έλληνας καταναλώνει ετησίως 29 λίτρα μπίρας, με τη χώρα μας να βρίσκεται προτελευταία στην ευρωπαϊκή κατάταξη -με τελευταία την Ιταλία- τονίζοντας την άμεση σύνδεση του κλάδου με τον τουρισμό. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Ο κλάδος που προσφέρει πάνω από 35.000 έμμεσες και σχεδόν 2.000 άμεσες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, αποτελεί σημαντικό τμήμα της εγχώριας οικονομίας, την ίδια στιγμή που συνδέεται άμεσα με τον πρωτογενή τομέα της χώρας. Οι εξαγωγές κινούνται ολοένα και πιο ανοδικά, ωστόσο, «αγκάθι» παραμένει η επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία και στην αγορά της μπίρας, καθώς η ξέφρενη άνοδος του πληθωρισμού, που έβαλε «φωτιά» στις τιμές των προϊόντων, δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον κλάδο της ζυθοποιίας. Υπολογίζεται πως από τις αρχές του 2022 μέχρι και τις αρχές της φετινής χρονιάς, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 14%, με τις βιομηχανίες παραγωγής να μετακυλίουν την αύξηση αυτή στην τελική τιμή του προϊόντος. Με το κριθάρι που χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη να έχει αυξηθεί κατά 85% και όλες τις υπόλοιπες πρώτες ή δευτερεύουσες πρώτες ύλες να έχουν ανατιμηθεί έως και 40%, ο κλάδος αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Χαρακτηριστικό είναι και το παράδειγμα των αυξήσεων -έως και 80%- στο κομμάτι των γυάλινων φιαλών, που προκαλούν αναταράξεις σε μια αγορά που προσπαθεί να ξαναβρεί το βηματισμό της μετά τα πανδημικά χρόνια. Οι προοπτικές του κλάδου Η κατανάλωση μπίρας στη χώρα μας αναμένεται να αυξηθεί σε συνάρτηση και με το αυξημένο τουριστικό ρεύμα. Η μέση ετήσια κατανάλωση της μπίρας για το 2023 θα «τρέξει» με ρυθμό 7%, την ίδια στιγμή που τα τουριστικά μεγέθη αναμένεται να ξεπεράσουν τη χρονιά-ορόσημο για τον τουρισμό, το 2019. Παράλληλα, στόχος των ζυθοβιομηχανιών είναι να μεγαλώσει η κατανάλωση και στην εγχώρια αγορά, με την κατά κεφαλήν κατανάλωση να αγγίζει τα 50 λίτρα ετησίως εντός της επόμενης δεκαετίας μέσω των κατάλληλων προωθητικών ενεργειών. Προς την κατεύθυνση αυτή, δεν προκαλεί απορία το γεγονός πως δανέζικος πολυεθνικός κολοσσός ξαναρχίζει την παραγωγή μπίρας στην Ελλάδα, ενώ πληθώρα εξαγορών και συγχωνεύσεων μικρών ζυθοποιείων πραγματοποιείται αυτή την εποχή. Οι μικροζυθοποιίες επενδύουν σημαντικά ποσά σε έρευνα και marketing, με σκοπό όχι μόνο να ξεχωρίσουν, αλλά και να κερδίσουν μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά. Με την παράλληλη αποκλιμάκωση των μεγεθών του πληθωρισμού, ο κλάδος ζυθοποιίας αναμένεται να ξεδιπλώσει περαιτέρω τη δυναμική του τα επόμενα χρόνια, όχι μόνο συμβάλλοντας καθοριστικά στο ΑΕΠ, αλλά και δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, τόσο σε επίπεδο έρευνας για τη δημιουργία νέων προϊόντων όσο και σε επίπεδο παραγωγής.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=