290 ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ Η ΕΛΛΆΔΑ ΑΥΞΆΝΕΙ ΤΟ ΜΕΡΊΔΙΌ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΌΣΜΙΑ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΉ ΑΛΥΣΊΔΑ Η ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση των εξαγωγών καθιστά αναγκαία την αναδιάρθρωση του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας, που περιλαμβάνει μια πλειάδα εταιρειών που λειτουργούν είτε ως απλοί διαμεσολαβητές μεταφορικού έργου είτε ως εταιρείες 3PL (Third party logistics) για την ολοκληρωμένη κάλυψη των αναγκών των πελατών τους. Παρά τη βελτίωση των υποδομών στο λιμάνι του Πειραιά, που πλέον αποτελεί «πύλη εισόδου» στην Ευρώπη, φάνηκε η ανάγκη για αύξηση των logistics centers αλλά και για ταχεία βελτίωση του μεταφορικού δικτύου της χώρας, μια παθογένεια που χρόνια τώρα «κρατά πίσω» ολόκληρο τον κλάδο εξαιτίας του κακού, σχεδόν επαρχιακού οδικού δικτύου της χώρας, που σε πολλά σημεία του σε τίποτα δεν θυμίζει δρόμο ευρωπαϊκής χώρας. Ταυτόχρονα, το πρόσφατο τραγικό περιστατικό του εκτροχιασμού της επιβατικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, εκτροχίασε όχι μόνο τις σιδηροδρομικές μεταφορές της χώρας, κλονίζοντας παράλληλα και την εμπιστοσύνη των πολιτών στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και τη μεταφορά εμπορευμάτων από οχήματα σταθερής τροχιάς, δημιουργώντας μια πρόσθετη αναταραχή στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας. Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι τριγμοί στην εφοδιαστική αλυσίδα Την παγκόσμια αναταραχή στον κλάδο των διαμεταφορών που προκλήθηκε από την πανδημία του κορονοϊού ανατρέποντας όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, διαδέχθηκε μία ακόμη κρίση, που επηρέασε την εφοδιαστική αλυσίδα. Ο λόγος για την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την επακόλουθη αύξησηφωτιά στις τιμές των προϊόντων εξαιτίας της ενεργειακής εξάρτησης από τη Ρωσία. Ανεπηρέαστη από τις διεθνείς εξελίξεις δεν θα μπορούσε να μείνει ούτε η Ελλάδα, που είδε τις τιμές των προϊόντων να ανεβαίνουν ως αποτέλεσμα του υψηλού πληθωρισμού σε μια εποχή που η αγορά μόλις ξανάβρισκε τα πατήματά της μετά τη σχεδόν τριετή πανδημία, που έφερε πρωτοφανείς ανακατατάξεις στην αγορά. Τα καταιγιστικά γεγονότα των τελευταίων ετών -αρχικά η πανδημία του κορονοϊού και στη συνέχεια ο πόλεμος Ουκρανίας-Ρωσίας- έφεραν στην επιφάνεια τις αδυναμίες της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας, που χτυπήθηκε από τη σχεδόν απόλυτη εξάρτηση από την Ασία και την ανατολική Ευρώπη, καταδεικνύοντας για μία ακόμη φορά την ανάγκη της απο-παγκοσμιοποίησης, τουλάχιστον στον τομέα της παγκόσμιας βιομηχανίας. Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει συμπληρώσει ήδη έναν χρόνο και δεν υπάρχει άμεση προοπτική τερματισμού του, οι επιχειρήσεις επανασχεδιάζουν τις τακτικές τους, απομακρύνοντας τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες από το πεδίο της σύγκρουσης. Όπως αναφέρει το Economist Intelligence Unit, το τμήμα έρευνας και ανάλυσης του Economist, το 2023 αναμένεται να επηρεαστούν μια σειρά από προϊόντα λόγω της εμπόλεμης κατάστασης, με την ενέργεια, τα βασικά είδη διατροφής, το χρυσό και τα βασικά μέταλλα να βρίσκονται ανάμεσά τους. Ο κατακερματισμός της παγκόσμιας οικονομίας που οφείλεται όχι μόνο στη σύγκρουση Ρωσίας-Δύσης αλλά και στον ανταγωνισμό ΗΠΑ-Κίνας, δημιουργεί νέες συμμαχίες και στρέφει τις επιχειρήσεις στη δημιουργία επενδυτικών δεσμών με χώρες που άλλοτε δεν έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο στο εμπόριο. Χώρες όπως η Τουρκία, η Βραζιλία, η Ινδία αλλά και η Σαουδική Αραβία, μπαίνουν πια δυναμικά στο παιχνίδι της εφοδιαστικής αλυσίδας, αποκτώντας ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στο γεωπολιτικό πεδίο. Ανεβαίνει «σκαλιά» η Ελλάδα στον κλάδο των logistics Με τα περιθώρια ανάπτυξης του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας να είναι ακόμη πολύ μεγάλα, καθώς αντιπροσωπεύει το 9% του ΑΕΠ, η Ελλάδα έχει «σκαρφαλώσει» στο Δείκτη Επιδόσεων Logistics (Logistics Performance Index, LPI) της Παγκόσμιας Τράπεζας από τη θέση 42 στη θέση 19. Η άνοδος αυτή, που έγινε δυνατή χάρη σε μια σειρά έργων υποδομής στα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, στα αεροδρόμια και στο εθνικό οδικό δίκτυο καθώς και στην αναβάθμιση των τελωνείων και στην ψηφιοποίηση μέρους των διαδικασιών, δείχνουν το δρόμο για ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια για τη βελτίωση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας. Με την ολοκλήρωση υποδομών όπως το Θριάσιο Ι και ΙΙ, η ανάπτυξη οργανωμένων υποδοχέων, η δημιουργία του Κέντρου Μεταφορών και Logistics στη Φυλή και η σύνδεσή του με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, η ανάπτυξη σύγχρονου διαμετακομιστικού κέντρου στο Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, η βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και η δημιουργία ενός αεροδρομίου για cargo, η θέση της χώρας θα βελτιωθεί ακόμη περισσότερο, με την εφοδιαστική αλυσίδα να αναδεικνύεται πρωταγωνιστής στην επιτάχυνση της εθνικής οικονομίας. ΧΆΡΗ ΣΤΗΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΉ ΑΛΥΣΊΔΑ, ΠΟΥ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΎΕΙ ΤΟ 9% ΤΟΥ ΑΕΠ, Η ΕΛΛΆΔΑ «ΣΚΑΡΦΆΛΩΣΕ» ΣΤΟ ΔΕΊΚΤΗ ΕΠΙΔΌΣΕΩΝ LOGISTICS ΑΠΌ ΤΗ ΘΈΣΗ 42 ΣΤΗ ΘΈΣΗ 19
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=