346 ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σύμφωνα με τον αριθμό των φαρμακείων ανά περιφέρεια, ο δείκτης φαρμακεία ανά 10.000 κατοίκους ανέρχεται για το 2021 σε 9,7. Πιο συγκεκριμένα, η περιφέρεια με τη μεγαλύτερη πυκνότητα σε φαρμακεία ως προς τον πληθυσμό της είναι η Θεσσαλία (10,9), με δεύτερη την Κεντρική Μακεδονία (10,7), ενώ η μικρότερη πυκνότητα σε φαρμακεία εμφανίζεται στο Βόρειο Αιγαίο (7,7). Τέλος, αναφορικά με τον αριθμό των φαρμακοποιών, σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, ανήλθαν το έτος 2021 σε 11.414 έναντι 11.415 το έτος 2020. Ο κλάδος της υγείας βρίθει προβλημάτων και χαρακτηριστική είναι ακόμη μια θλιβερή πρωτιά που κατέχει η Ελλάδα, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, η χώρα μας έχει τις δεύτερες κατά σειρά υψηλότερες ιατρικές δαπάνες στον ιδιωτικό τομέα σε όλη την Ευρώπη, ως ποσοστό του ΑΕΠ. Η Κομισιόν τονίζει ότι οι δημόσιες δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη στην Ελλάδα είναι κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε., ενώ οι πληρωμές των ασθενών για ιατρική περίθαλψη ή νοσηλεία σε νοσοκομείο είναι οι δεύτερες ψηλότερες στην Ε.Ε. ως ποσοστό του ΑΕΠ. Στα στοιχεία αυτά έρχεται και η διαπίστωση πως η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των κρατών-μελών όσον αφορά τη δημόσια δαπάνη για φάρμακα ως ποσοστό του ΑΕΠ. Αντίθετα, οι δημόσιες δαπάνες για μακροχρόνια και προληπτική φροντίδα είναι σημαντικά χαμηλότερες από τον μέσο όρο της Ε.Ε., την ίδια στιγμή που δεν υπάρχει ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για μακροχρόνια φροντίδα. Σημαντικός παράγοντας είναι και η έλλειψη οικογενειακών γιατρών, με τον αριθμό τους σημαντικά χαμηλότερο από τις ανάγκες, καθώς και η μερική αδυναμία του πληθυσμού να εγγραφεί στη νέα πλατφόρμα προκειμένου να εξασφαλιστεί επαρκής πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη. Έχοντας να αντιμετωπίσει μια σειρά από πολύ σημαντικά προβλήματα στον κλάδο της υγείας, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο, τη στιγμή μάλιστα που οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την έλευση μιας νέας πανδημίας, που δεν αποτελεί πια ένα ακόμη φανταστικό σενάριο. Ο κορονοϊός μάς δίδαξε πως τα εθνικά συστήματα υγείας οφείλουν όχι μόνο να είναι θωρακισμένα αλλά και κατάλληλα προετοιμασμένα για την αντιμετώπιση κάθε ορατής και αόρατης απειλής. Ήδη, από το 2022, το Υπουργείο Υγείας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δημιούργησαν μια ειδική επιτροπή με στόχο τη διερεύνηση εφαρμογών ψηφιακής υγείας που θα μπορούσαν να ανοίξουν το δρόμο για την ανάπτυξη του ρυθμιστικού τοπίου. Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, ο δημόσιος κλάδος της υγείας οφείλει να ακολουθήσει τις εξελίξεις, ενισχύοντας τόσο τις τεχνολογικές υποδομές του όσο και το προσωπικό του με την πρόσληψη χιλιάδων γιατρών και νοσηλευτών που θα στελεχώσουν τα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας όλης της χώρας. Από την άλλη πλευρά, και ο ιδιωτικός τομέας υγείας προχωρά σε ανακατανομή του κλάδου με μια σειρά συγχωνεύσεων και εξαγωγών που δημιουργούν υπερ-ομίλους υγείας, διαθέτοντας υπερσύγχρονο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό καθώς και ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό υψηλής κατάρτισης. Αποκωδικοποιώντας τα συμπεράσματα που μας άφησε με οδυνηρό τρόπο η πανδημία, η Πολιτεία οφείλει να συμπληρώσει τα κενά, να διορθώσει λάθη και παραλείψεις ετών, αλλά και να στρέψει το βλέμμα στο μέλλον, υιοθετώντας πρακτικές που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στα συστήματα υγείας και άλλων χωρών, με σκοπό τη δημιουργία ενός ισχυρού, αυτόνομου και καλά θωρακισμένου Εθνικού Συστήματος Υγείας, ικανού να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε μελλοντική πρόκληση.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=