ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019

153 Χορηγός Κλάδου ΑΛΦΑ - ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑE πωλήσεων τόσο της Nielsen όσο και της IRI, το 2017 και το 2018 καταγράφηκε άνοδος της αξίας πωλήσεων στα σού - περ μάρκετ της ελληνικής, ενώ και για το 2019 οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ανάπτυξη της συνολικής αγοράς μεταξύ 1,5% - 2%. Φυσικά, αυτή η ανάπτυξη κα - ταγράφεται εντός μιας αγοράς η οποία χαρακτηρίζεται από έντονες τάσεις συ - γκέντρωσης, όξυνση του ανταγωνισμού, διαρκείς εξελίξεις και υψηλής έντασης προωθητική δραστηριότητα. Υπολογίζε - ται πως περίπου τα μισά προϊόντα στην αγορά των σούπερ μάρκετ διατίθενται υπό καθεστώς προώθησης, με την πραγ - ματικότητα αυτή να έχει συμβάλει και στην υποχώρηση της ιδιωτικής ετικέτας, που δείχνει να έχει πιάσει το ταβάνι της. Η εγχώρια αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) δείχνει πως μετά τις ανακατατάξεις των τελευταίων χρόνων, τα σημαντικά deals αλλά και την κάμψη των πωλήσεων λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήμα - τος στην Ελλάδα, φαίνεται πως σταδιακά επιστρέφει στην κανονικότητα και σε θε - τικά πρόσημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία H εγχώρια αγορά Oι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δρα - στηριοποιούνται στην ελληνική αγορά συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των με - γαλύτερων εργοδοτών στη χώρα, ενώ παράλληλα στηρίζουν πολύ σημαντικό αριθμό προμηθευτών και, φυσικά, χιλιά - δες έμμεσες θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, προκύπτει ότι το λιανεμπόριο τροφίμων εν μέσω της έντονης οικονομικής ύφεσης απο - τελεί έναν από τους ελάχιστους κλά - δους της οικονομίας που διατηρεί την απασχόληση στην Ελλάδα, ενώ πρέπει να σημειωθεί η συμβολή του κλάδου στην αντιμετώπιση της ανεργίας στην επαρχία, καθώς τα δίκτυα πωλήσεων των αλυσίδων δεν περιορίζονται στα αστικά κέντρα ή τις βιομηχανικές περι - οχές της χώρας, αλλά καλύπτουν όλη την επικράτεια και ως εκ τούτου συνει - σφέρουν διπλά στην τοπική οικονομία. Παράλληλα, καθώς αποτελούν επιχειρή - σεις με υψηλό κύκλο εργασιών και ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων, συνεισφέρουν σημαντικά στα δημόσια ταμεία και τα κρατικά έσοδα. Ακόμη, αναφοράς χρή - ζει το γεγονός πως μόνο την τελευταία 5ετία οι επενδύσεις από επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφί - μων ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Οι εκτιμήσεις για την ελληνική αγο - ρά σούπερ μάρκετ κάνουν λόγο για συνέχιση της πορείας -μικρής αλλά σταθερής- ανάπτυξης, ενώ κοινό τόπο φαίνεται να αποτελεί η πεποί - θηση πως οι κινήσεις συγκέντρωσης θα συνεχιστούν, με τους μεγάλους παίκτες να αποκτούν όλο και ισχυ - ρότερη παρουσία και αγοραστική δύναμη, με την τελευταία να αποτελεί, ίσως, την πλέον βασική παράμετρο για τη δραστηριοποίηση στον κλάδο. Η «κάθοδος» της Μασούτης στην Αττική και η περαιτέρω ανάπτυξή της, καθώς και η επιστροφή της Spar στην Eλλάδα, αποτελούν παραμέτρους που θα καθορίσουν τις εξελίξεις στη συνέχεια, σε συνδυασμό φυσικά με τα mega-deals Βερόπουλου-Metro και Σκλαβενίτη-Μαρινόπουλου, που έχουν δημιουργήσει μια νέα πραγ - ματικότητα στην αγορά. Σε σταθερή άνοδο βρίσκεται και το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων (online grocery), όπου διαθέτουν παρουσία τόσο pure digital players όσο και λιανέμποροι με omnichannel στρατηγική και φι - λοσοφία. Βέβαια, η συνεισφορά του e-commerce στη συνολική πίτα των σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να παρα - μένει αρκετά μικρή, δείγμα τόσο των περιθωρίων ανάπτυξης όσο και των δυσκολιών. Οι προοπτικές του κλάδου

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=