ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019

207 Πρόκειται για έναν πολλά υποσχόμενο κλάδο, με τάσεις περαιτέρω ανάκαμψης. Τόσο οι Έλληνες παίκτες όσο και οι πολυεθνικές δυνάμεις με παρουσία στην ελληνική αγορά, παίρνουν θέσεις για την επόμενη μέρα. Είναι γεγονός ότι τα νέα δεδομένα αναμένεται να καθοριστούν σε σημαντικό βαθμό από την ολοένα αυξανόμενη διείσδυση του ηλεκτρονι - κού εμπορίου στην καθημερινότητα των καταναλωτών. Ο κομβικός ρόλος του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου έχει ήδη δώσει ώθηση στη δραστηριό - τητα των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών, αφού περίπου το 1/5 των εσόδων τους προήλθε το 2017 από αποστολές προς το εξωτερικό. Το σημαντικότερο μέρος των ταχυδρομικών αντικειμένων εξω - τερικού κατευθύνθηκε προς τις χώρες της Ε.Ε. (70%) και την υπόλοιπη Ευρώπη (11%), ενώ αντίστοιχα τα εισερχόμενα ταχυδρομικά αντικείμενα προήλθαν ως επί το πλείστον από την Ευρωπαϊκή Ένωση (85%) και την Ασία (8%). Η τάση η οποία επικράτησε το 2017 με προοπτι - κή διατήρησης, είναι ότι ο μεγαλύτερος όγκος των ταχυδρομικών αντικειμένων (85%) διακινήθηκε από μόλις έξι εταιρεί - ες, οι οποίες κατέλαβαν μερίδιο 82% των εσόδων της αγοράς ταχυμεταφορών. Οι προοπτικές του κλάδου Οι προσπάθειες του κλάδου να επιβιώσει στα χρόνια της κρίσης διατήρησαν και τον αριθμό των εργαζομένων που απασχο - λούνται σε αυτόν σε ένα σχετικά σταθερό επίπεδο, εξασφαλίζοντας δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Ο αριθμός των απα - σχολουμένων στην ελληνική ταχυδρομική αγορά το 2017 ανήλθε στα 17.488 άτομα, σημειώνοντας μείωση σε σχέση με το 2016 (18.041). Το 2017 το 41% των απασχολουμέ - νων ήταν εργαζόμενοι στον ΦΠΚΥ, ενώ το υπόλοιπο 59% στους λοιπούς παρόχους με Γενική και Ειδική Άδεια. Σε ό,τι αφορά τις υποδομές των ταχυδρομικών επιχειρήσεων το 2017, ο ΦΠΚΥ διέθετε 1.352 καταστή - ματα και 2.415 οχήματα, ενώ οι λοιποί πά - ροχοι με Γενική και Ειδική Άδεια διέθεταν 1.574 καταστήματα και 6.050 οχήματα. Το 2017, εισήλθαν στην αγορά των ταχυμετα - φορών 79 νέες επιχειρήσεις, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των επιχειρήσεων με Γενική Άδεια σε 543. Ο κλάδος παρουσία - σε υψηλό ρυθμό ανάπτυξης στη χώρα μας μετά τη δεκαετία του 1990, ενώ κομβικό σημείο αποτέλεσε η εφαρμογή του νόμου 4053/2012 για την πλήρη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς. Η προσφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία Ο κλάδος των ταχυδρομικών υπηρεσιών κινήθηκε ανοδικά το 2017 αναφορικά με τα έσοδα. Η ταχυδρομική αγορά στην Ελλάδα αποτελείται από δύο τομείς: ο πρώτος είναι ο τομέας καθολικών υπηρε - σιών, όπου δραστηριοποιείται ο ΦΠΚΥ (Φορέας Παροχής Καθολικών Υπηρε - σιών) και δέκα ιδιωτικές επιχειρήσεις με ειδική άδεια παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών. Ο ΦΠΚΥ, που έχει οριστεί από το ελληνικό κράτος βάσει νόμου, είναι τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ). Ο δεύτερος είναι ο τομέας ταχυμεταφο - ρών, στον οποίο δραστηριοποιούνται 543 επιχειρήσεις με Γενική Άδεια παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών. Τα έσοδα της ελληνικής ταχυδρομικής αγοράς παρουσίασαν το 2017 μικρή άνοδο κατά 0,4% σε σχέση με το 2016, φτάνοντας τα 549,4 εκατ. ευρώ, προερχόμενα από τη διακίνηση 356,2 εκατ. αντικείμενων, 5,4% λιγότερων από την προηγούμενη χρονιά. Τη θετική τάση στον κλάδο βοήθησε η αύξηση των εσόδων των επιχειρήσεων με Γενική και Ειδική Άδεια κατά 3,7% και 15%, αντίστοιχα. Ο ΦΠΚΥ παρουσίασε σημαντική μείωση, τόσο σε ό,τι αφορά το πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμέ - νων που διακίνησε (-10,8%) όσο και στο σύνολο των εσόδων του (-5,9%). Η εγχώρια αγορά

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=