ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019
214 TOYΡΙΣΜΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ Η ΕΛΛΆΔΑ ΠΡΩΤΑΓΩΝΊΣΤΡΙΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΊΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΈΣ ΡΟΈΣ Ανθεκτικός στην κρίση και με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης αποδεικνύεται ο κλάδος της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Ελλάδα, γεγονός που ενισχύει την άποψη των εκπροσώπων του ότι έχει έρθει η ώρα για τη δημιουργία μιας Γενικής Γραμματείας Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, που θα ασχολείται αποκλειστικά με την υλοποίηση της στρατηγικής που έχει εκπονήσει το Εθνικό Συμβούλιο Logistics, για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, την αύξηση των επενδύσεων και της απα - σχόλησης. Παράλληλα, η βελτίωση των εμπορευμα - τικών υποδομών της χώρας σε περιφε - ρειακούς οδικούς άξονες, σιδηροδρομικά δίκτυα, περιφερειακά λιμάνια και εμπορευ - ματικούς κόμβους (τοπικούς και εθνικούς), και δη των λιμενικών υποδομών του Πειραιά και (προσεχώς) της Θεσσαλονίκης, ανα - μένεται να αναβαθμίσουν σημαντικά τον διαμετακομιστικό ρόλο της χώρας μας στις διεθνείς εμπορευματικές ροές. Βασική προϋπόθεση όμως για την ανάπτυξη του κλάδου είναι η άρση μιας σειράς χρό - νιων προβλημάτων, όπως η αδειοδότηση των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής (ΚΑΔ), η χρηματοδότηση επενδύσεων, το μη σταθερό φορολογικό πλαίσιο, αλλά και η μείωση της γραφειοκρατίας, υιοθετώντας διαδικασίες fast-track για την ανάπτυξη των επενδύσεων. Ειδικά η ανάπτυξη του υποκλά - δου της αποθήκευσης προϋποθέτει τη δη - μιουργία Πάρκων Εφοδιαστικής Αλυσίδας τοπικής και εθνικής κλίμακας. Όπως είναι γνωστό, ήδη δρομολογούνται το Εμπορευ - ματικό Κέντρο Θριασίου, τα εμπορευματικά κέντρα Θεσσαλονίκης στο πρώην στρα - τόπεδο Γκόνου, καθώς και Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, με τους αντίστοιχους λιμένες, τις σιδηροδρομικές διασυνδέσεις και τους οδικούς άξονες να δημιουργούν τις απαραίτητες συνέργειες. Σήμερα, οι περισσότεροι διαθέσιμοι χώ - ροι αποθήκευσης βρίσκονται στη Δυτική Αττική (στον Ασπρόπυργο, δίπλα στο Θριάσιο Πεδίο), καθώς και στη Βόρεια Αττική (Άγιος Στέφανος, Μεταμόρφωση, Λυκόβρυση) και Βοιωτία, τη Θεσσαλονίκη (Σίνδος, Καλοχώρι). Η συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ Εξετάζοντας τη δυναμική του κλάδου, όσον αφορά τη συμβολή των logistics στην Ακα - θάριστη Προστιθέμενη Αξία (δηλ. κέρδη, αμοιβές και αποσβέσεις) σε σταθερές τιμές 2010 της ελληνικής οικονομίας, το 2017 ο κλάδος συνεισέφερε το 6,1% στο σύνολο, έναντι 6,6% το 2013, το οποίο ανεβαίνει στο 9,5%, συμπεριλαμβάνοντας τις ίδιες υπη - ρεσίες logistics που παρέχονται εσωτερικά από πολλές εμπορικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις. Ωστόσο, αν επιτευχθεί ένας εξορθολογισμός κόστους αλλά και παρε - χόμενων υπηρεσιών, εκτιμάται ότι ο κλάδος θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην αύξηση του μεριδίου της βιομηχανίας στο 12% του ΑΕΠ, αλλά παράλληλα και στην καθιέρωση των ελληνικών διεθνώς εμπορεύσιμων προϊό - ντων, ως αξιόπιστων εισροών στις διεθνείς αλυσίδες αξίας. Επενδύσεις Ιδιαίτερα σημαντική για τον κλάδο είναι η προσαρμογή των επιχειρήσεων αφενός στις ανάγκες της οικονομίας, αφετέρου στις τεχνολογικές εξελίξεις, κάτι που έχουν αντιληφθεί οι εκπρόσωποί του τα τελευταία χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις προχώρησαν στην ανανέωση του μηχα - νολογικού τους εξοπλισμού και έδωσαν μεγαλύτερη έμφαση στις νέες τεχνολογίες, με στόχο να προλάβουν τις ραγδαίες αλλα - γές που φέρνει η 4η Βιομηχανική Επέκταση (Logistics 4.0). Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις ανά κλάδο, σύμφωνα με στοιχεία του 2017, πέραν των θαλασσίων μεταφορών όπου το 100% είναι μεταφορικός εξοπλισμός (πλοία), στις χερσαίες μεταφορές (642 εκατ. ευρώ) οι επενδύσεις περιλαμβάνουν, κυρίως, 262 εκατ. ευρώ σε κατασκευές και 368 εκατ. ευρώ σε μεταφορικό εξοπλισμό (φορτηγά, τρένα κ.λπ. ). Τέλος, οι επενδύσεις στην αποθήκευση το 2017 (79,3 εκατ. ευρώ) πε - ριλαμβάνουν 12,8 εκατ. ευρώ σε κατασκευές (-14,7% από το 2016), 33,2 εκατ. ευρώ σε μεταφορικό εξοπλισμό (+21,2% από το 2016), 20,7 εκατ. ευρώ σε Μηχανήματα και Τεχνολογίες Πληροφορικής Επικοινωνιών (ΤΠΕ), καθώς και 12,7 εκατ. ευρώ σε δικαιώ - ματα πνευματικής ιδιοκτησίας (για τη χρήση, κυρίως, λογισμικού). ΤΟ 2017 Ο ΚΛΆΔΟΣ ΣΥΝΕΙΣΈΦΕΡΕ ΤΟ 6,1% ΣΤΟ ΑΕΠ, ΤΟ ΟΠΟΊΟ ΑΝΕΒΑΊΝΕΙ ΣΤΟ 9,5%, ΜΕ ΤΙΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΊΕΣ LOGISTICS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=