ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019

228 ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕ ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Σε υψηλές ταχύτητες λειτουργεί το τελευταίο διάστημα η εγχώρια αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, η οποία υπολογίζεται πως ανέρχεται σε περίπου 2,2 δισ. ευρώ, με σχεδόν το 50% να εκτιμάται πως αντιστοιχεί στις πωλήσεις των προϊόντων τεχνολογίας. Η αγορά βρίσκεται σε φάση μερικής αναδιάρθρωσης, ενώ νέα retail concepts, επενδύσεις, τόσο στο online όσο και στο offline περιβάλλον, και κινήσεις με στόχο τη διαρκή ανάπτυξη της γκάμας των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρονται στους καταναλωτές, υλοποιούνται από όλους τους μεγά - λους retailers του χώρου. Την ίδια ώρα, οι προμηθευτές επενδύουν όλο και περισσότερο στην καινοτομία και στην ανάπτυξη νέων προϊόντων. Όλα αυτά, μάλιστα, συμβαίνουν ενώ η αγορά δείχνει πως έχει επιστρέψει για τα καλά σε ρυθμούς ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρικών ειδών φαίνεται ότι αφήνει πίσω της μία δεκαε - τία κατά την οποία δοκιμάστηκε αρκετά -όπως και οι περισσότερες αγορές της λιανικής- και απώλεσε ένα μεγάλο κομμάτι της δυναμικής της, τόσο σε τεμάχια, πολύ δε περισσότερο σε αξίες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, το 2018 υπήρξε η 4η χρονιά τα τελευταία 5 χρόνια που η αγορά των ηλεκτρικών ειδών κατέγραψε θετικό πρόσημο σε αξίες. Με εξαίρεση το 2016, που ήταν η μοναδική χρονιά με αρνητικό πρόσημο, και το 2017, που η ανάπτυξη της αγοράς υπήρξε οριακή, τις υπόλοιπες τρεις χρονιές, η αύξηση των αξιών ξεπέρασε το 5%, με το 2018 να κλείνει στο 5,4% σε σχέση με το 2017. Πώς οδηγηθήκαμε όμως σε αυτή την αλλαγή της εικόνας της αγοράς τα τελευταία χρόνια και τι άλλαξε από το 2013 και μετά; Ασφαλώς, αυτό που δεν θα πρέπει να αγνοήσει κάποιος είναι η γενικότερη εικόνα της ελληνικής οικονο - μίας, ειδικά τα τελευταία χρόνια, όπου η μείωση της ανεργίας, το θετικό πρόσημο του ΑΕΠ, η διόρθωση των αποπληθω - ριστικών τάσεων των τιμών συνέβαλαν στη βελτίωση της συνολικής εικόνας της λιανικής. Από την άλλη, θα πρέπει να αναφερθεί και η αύξηση της διείσδυσης του Ίντερνετ στα νοικοκυριά και η εξοι - κείωση μεγάλου μέρους του πληθυσμού με τη χρήση του. Το γεγονός αυτό συ - νέβαλε με δύο τρόπους στην εξέλιξη της αγοράς ηλεκτρικών ειδών: από τη μια οδήγησε σε αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών και από την άλλη, δημιούργησε πιο «ενημερωμένους» καταναλωτές. Τέ - λος, αξίζει να αναφερθούμε στην είσοδο του θεσμού της Black Friday τα τελευ - ταία τρία χρόνια στην ελληνική αγορά, η οποία έχει αλλάξει αρκετά τις αγο - ραστικές συνήθειες των καταναλωτών αλλά και την εποχικότητα, καθιστώντας τον Νοέμβρη έναν εξίσου σημαντικό μήνα αγορών με τον Δεκέμβρη και την περίοδο των Χριστουγέννων. Σε επίπεδο προϊόντων, η Τηλεπικοινωνία συνεχίζει να αποτελεί την πιο σημαντική κατηγορία ηλεκτρικών ειδών στην Ελλά - δα, με τα κινητά τηλέφωνα να αποτελούν ασφαλώς το κέντρο των εξελίξεων. Όμως αυτό που θα πρέπει να επισημαν - θεί είναι πως παρά την κάμψη της οικο - δομικής δραστηριότητας, τα τελευταία 5 χρόνια οι κατηγορίες του εξοπλισμού σπιτιού είναι ο βασικός άξονας ανάπτυ - ξης για όλο το φάσμα των ηλεκτρικών ειδών. Αυτό οφείλεται καθαρά στην ανάγκη αντικατάστασης των συσκευών που αγοράστηκαν κατά το έντονο όσον αφορά την οικοδομική δραστηριότητα διάστημα 2003-2008, η οποία συνδυά - στηκε και με την έξαρση του τουρισμού και του Airbnb τα τελευταία 1-2 χρόνια. Η εγχώρια αγορά των λευκών συσκευών ανέρχεται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ και δεν δείχνει να γνωρίζει τις πιέσεις που βιώνει εσχάτως η κατηγορία τεχνο - λογίας. Γι’ αυτό, άλλωστε, αναμένεται να καθορίσει τις εξελίξεις στο πεδίο, καθώς μεγάλοι retailers ετοιμάζονται να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην κατηγορία. ΤΟ 2018 ΥΠΗΡΞΕ Η 4η ΧΡΟΝΙΑ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 5 ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ Η ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΘΕΤΙΚΟ ΠΡΟΣΗΜΟ ΣΕ ΑΞΙΕΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ & ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΕΙΔΗ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=