ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019

236 TΡΟΦΙΜΑ ΜΟΧΛΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΟΙ ΣΥΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ Η ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Οι σημαντικές επενδύσεις σε καινοτόμα προϊόντα υψηλής ποιότητας και νέες τεχνολογίες παραγωγής αποτέλεσαν μοχλό ανάπτυξης της Βιομηχανίας Τρο - φίμων το 2018, δίνοντας νέα δυναμική στα ελληνικά brands έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού. Για άλλη μια χρονιά, η εγχώρια Βιομη - χανία Τροφίμων αποδείχθηκε ανθεκτική στην κρίση, διατηρώντας τον κύκλο εργασιών της κοντά στα 15 δισ. ευρώ. Συνεχίζοντας να κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα στους κλάδους της μεταποίη - σης, καλύπτει το 25,5% του συνόλου των επιχειρήσεων της ελληνικής μεταποίησης, ενώ ακόμα και υπό καθαρά οικονομικούς όρους, βρίσκεται ανάμεσα στους πρώ - τους κλάδους, με την αξία παραγωγής να αγγίζει το 24,7%, την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία να αγγίζει το 24,3% και τον κύκλο εργασιών το 26%. Ταυτό - χρονα, συνιστά και τον μεγαλύτερο ερ - γοδότη της εγχώριας μεταποίησης, αφού σε αυτήν απασχολείται πάνω από το 1/3 του συνόλου των απασχολουμένων. Σε σύγκριση με την ΕΕ-28, κατά μέσο όρο, ο τομέας των τροφίμων στην Ελλά - δα έχει μεγαλύτερη συμβολή στον τομέα της μεταποίησης, όσον αφορά τον αριθ - μό των επιχειρήσεων, την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία και τον αριθμό των απασχολουμένων, καθώς είναι πρώτος σε όλες τις παραπάνω κατηγορίες και δεύτερος στον κύκλο εργασιών και στην αξία παραγωγής. Σε όρους τιμών, από τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών προκύπτει ότι η ετήσια ποσοστιαία μεταβολή του εγχώ - ριου δείκτη το 2018 σε σχέση με το 2017 είναι ελαφρώς θετική (0,4%). Σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα βρίσκονται σε χαμηλότερα επίπεδα και το 2018, ενώ η σχετική μεταβολή τους στην Ευρωζώνη φθάνει στο 1,7%. Με βάση τις Έρευνες Οικογενειακού Προϋπολογισμού (ΕΟΠ) της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η συνολική μηνιαία κατά κεφαλήν κατανάλωση ειδών διατρο - φής και ποτών το 2017 αυξήθηκε οριακά (1%) στα 306 ευρώ από 304 ευρώ το 2016. Η κύρια δαπάνη των Ελλήνων κα - ταναλωτών στη μηνιαία κατανάλωση τρο - φίμων και ποτών το 2017 αφορά πρώτα το κρέας (65,3 ευρώ), τα γαλακτοκομικά (48,1 ευρώ) και στη συνέχεια το αλεύρι, το ψωμί και τα δημητριακά (45,2 ευρώ). Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση του ΙΟΒΕ για τη Βιομηχανία Τροφίμων & Ποτών, που υλοποίησε με την υποστή - ριξη του ΣΕΒΤ, οι προοπτικές ανάπτυ - ξης του κλάδου τροφίμων και ποτών διαφαίνονται έντονες και, σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότερη συνεργα - σία των εκπροσώπων του κλάδου και των αρμόδιων φορέων, μπορούν να συμβάλουν όχι μόνο στη βελτίωση της αποδοτικότητας αλλά και στην ύπαρξη ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος, ενισχύοντας την ελληνική οικονομία. Η διασφάλιση επιλογής της σωστής στρα - τηγικής και η σταθερότητα υλοποίησης του μακροχρόνιου σχεδιασμού της, αποτελούν τις κινητήριες δυνάμεις του κλάδου. Παράλληλα, η σύνδεση της με - ταποίησης τροφίμων με τον πρωτογενή τομέα της οικονομίας αλλά και με τον τομέα των υπηρεσιών, όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία και εν γένει τον τουρισμό, σε συνδυασμό με τις συνέργειες που αναπτύσσονται στο χώρο των τροφίμων, καθιστά θεμελιώδη τον ρόλο του κλάδου σε όλους τους τομείς της οικονομίας. Παρά το γεγονός ότι για πολλές επι - χειρήσεις του κλάδου τροφίμων βασικό στήριγμα υπήρξαν οι εξαγωγές, εντού - τοις διαπιστώνονται ακόμη δομικές αδυναμίες οι οποίες περιορίζουν τη δυναμική ανάπτυξη και την ανταγωνιστι - κότητά τους σε επίπεδο εξωστρέφειας. Οι περιορισμοί ανάπτυξης και μαζικών εξαγωγών που αντιμετωπίζει ο κλάδος εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες: στο μι - κρό εταιρικό μέγεθος και σε αστοχίες αγοράς. Για να ξεπεραστούν τέτοια θέματα, οι εταιρείες θα πρέπει να δώσουν έμ - φαση στην κατάλληλη δικτύωση και στις συνεργασίες, συντάσσοντας έναν στοχευμένο στρατηγικό σχεδιασμό για την ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων, ενισχύοντας έτσι την εξαγωγική δυνα - μική τους. ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΚΑΙ ΤΟ 2018, ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΥΡΩΠΗ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=