ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019

250 ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ Στα 3 δισ. ευρώ, σε αξία πωλήσεων, υπο - λογίζεται πως ανέρχεται η αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλά - δα, σύμφωνα με στοιχεία της ΙRI για το 2018. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η ελληνι - κή αγορά των γαλακτοκομικών αποτελεί μια «επώνυμη» αγορά, καθώς το μερίδιο των προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας κυ - μαίνεται κάτω από 10%, ενώ παράλληλα χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό αλλά μικρό βαθμό συγκέντρωσης, καθώς καταγράφεται η δραστηριοποίηση αρκε - τά σημαντικού αριθμού αρκετών εταιρει - ών. Όπως προκύπτει, μάλιστα, οι 5 πιο μεγάλοι παίκτες αντιστοιχούν αθροιστικά σε μόνο το 40% του συνολικού τζίρου της αγοράς. Επίσης, αναφοράς χρήζει το γεγονός πως το 69% των πωλήσεων της κατηγορίας προέρχεται από το λιανεμπόριο. Σε επίπεδο προϊόντων το τυρί αποτελεί το 50% της συνολικής αγοράς γαλακτοκομικών, με τη φέτα και τα κίτρινα τυριά να μοιράζονται σχεδόν ισόποσα αυτόν τον τζίρο. Το γάλα, αρ - κετές κατηγορίες του οποίου γνωρίζουν πιέσεις, αντιστοιχεί στο 25% της συνο - λικής αγοράς, ενώ το γιαούρτι στο 17%. Με μικρότερα μερίδια από τη συνολική πίτα της αξίας πωλήσεων της εγχώριας αγοράς γαλακτοκομικών ακολουθούν τα βρεφικά γάλατα σε σκόνη (3%), το βού - τυρο (2%) και οι κρέμες γάλακτος (2%). Η αγορά καταγράφει έντονες πιέσεις τα τελευταία χρόνια, με βασικούς λόγους για την κάμψη πωλήσεων, ειδικά στο φρέσκο γάλα, τόσο τη μείωση του δια - θέσιμου εισοδήματος στη χώρα εξαιτίας της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας όσο και της εκτεταμένης προωθητικής δραστηριότητας των λιανεμπόρων, που στην ουσία οδήγησε σε πόλεμο τιμών στην αγορά και συρρίκνωση των περιθω - ρίων κέρδους. Ειδικά η αγορά γάλακτος υπολογίζεται πως από το 2013 μέχρι σήμερα έχει απολέσει περί το 30% της αξίας της ή, με άλλα λόγια, περίπου 80 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, στην κατηγορία του «φρέσκου» γάλακτος καταγράφεται το φαινόμενο μεγάλοι παίκτες του χώρου, ακόμη και με πολυεθνική παρουσία, να έχουν αποχωρήσει από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, χαρακτηρίζοντάς την «ζημιογόνα» και «ασύμφορη». Σήμερα, σύμφωνα με στελέχη της αγο - ράς, γενικά το λευκό γάλα γνωρίζει πιέσεις και ειδικά στο εβαπορέ γάλα καταγράφεται κάμψη πλέον με διψήφιους ρυθμούς. Στα δε Ready to drink προϊό - ντα γάλακτος καταγράφονται τάσεις εξι - σορρόπησης, καθώς ενισχύεται το υψη - λής παστερίωσης γάλα, που τα τελευταία χρόνια είχε υποχωρήσει σε σχέση με το γάλα μακράς διαρκείας (UHT). Στα τυροκομικά, η αγορά της φέτας κινείται ελαφρώς ανοδικά, με ρυθμούς 3-4%, ενώ πολύ υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης καταγράφει η αγορά του γιαουρτιού, που το 2018 κινήθηκε με ρυθμούς αύξησης περί το 10%. Ειδικά πάντως για το γιαούρτι σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη της κατηγορίας διαδραματίζουν και οι εξαγωγές, με την επιτυχία του «Greek yoghurt» να έχει πλέον επεκταθεί σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου. Πέρα από τις ΗΠΑ, από όπου ξεκίνησε σαν τάση, το ελληνικού τύπου γιαούρτι έχει κατακτήσει πια και την ευρωπαϊκή αγορά, καθώς ο τζίρος του ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο τζίρος του ελληνικού τύπου γιαουρτιού στη Μ. Βρε - τανία (η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης στον τομέα αυτό) φτάνει στα 324 εκατ. στερλίνες ετησίως, στην Ιταλία στα 173 εκατ. ευρώ, στη Γερμανία στα 153 εκατ. ευρώ, έχοντας ισχυρή ανάπτυξη περί το 21% στη συγκεκριμένη αγορά και την Ολλανδία 65 εκατ. ευρώ. Τέλος, αναφοράς χρήζει το γεγονός πως, όπως όλα δείχνουν, στο μέλλον αναμένονται σημαντικές ανακατατάξεις στο χώρο των γαλακτοκομικών προϊό - ντων στην Ελλάδα. Μεγάλες εταιρείες του χώρου βρίσκονται σε μεταξύ τους συζητήσεις με αντικείμενο συνεργασίες και εξαγορές, ενώ υπάρχουν και αρκε - τές μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις που εκτιμάται πως σε βάθος χρόνου δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις έντονες πιέσεις που ασκούνται στην αγορά. ENTONOΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΣ ΒΑΘΜΟΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΣΕ ΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ΠΟΥ ΑΓΓΙΖΕΙ ΤΑ 3 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=