ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019
264 KAΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ EIΣΑΓΩΓ IΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΤΟ ΘΕΤΙΚΟ ΣΕΡΙ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΔΙΝΕΙ ΕΝΕΣΕΙΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ Είναι γνωστό πως ο κλάδος των εισαγω - γέων αυτοκινήτου βίωσε πολύ δύσκολες στιγμές τα χρόνια της κρίσης και επη - ρεάστηκε άμεσα από το πλήγμα που δέχθηκε η καταναλωτική πίστη. Πολύ γρήγορα, η αγορά συνειδητοποίησε πως η χρυσή εποχή, για παράδειγμα του 2008 με τις 270.000 πωλήσεις, απο - τελούσε ένα πολύ μακρινό παρελθόν, με τον Έλληνα να βρίσκεται στη δυσά - ρεστη θέση να αναβάλλει επ’ αόριστον την αγορά νέου αυτοκινήτου. Ακόμα και οι πιο δυναμικοί όμιλοι του κλάδου του αυτοκινήτου στην Ελλάδα αναθεώρησαν τα σχέδιά τους, βλέποντας τα κατα - στήματά τους να κλείνουν, ενώ πολλοί προχώρησαν σε συγχωνεύσεις, σε μια προσπάθεια να συγκρατήσουν τις ζημίες. Ένα σερί όμως θετικών χρόνων, από το 2015 και μετά, δείχνει πως η αγορά έχει εγκαταλείψει τα χειρότερα και κατα - γράφει μια συγκρατημένη αλλά συνεχή ανοδική πορεία, με τους Έλληνες να το παίρνουν απόφαση να εκμεταλλευτούν τις πολύ δελεαστικές προσφορές που βγάζουν συχνά οι εταιρείες και να αλ - λάξουν τα αυτοκίνητά τους που έχουν αρχίσει να γερνούν επικίνδυνα (ο μέσος όρος ηλικίας ενός επιβατικού στην Ελλάδα φτάνει τα 15,4 χρόνια). Βέβαια, χρειάζεται ακόμα μεγάλη υπομονή, αφού η αγορά βρίσκεται κάτω από το 60% του μέσου όρου της, σε σχέση με την προ οικονομικής κρίσης εποχή (2000- 2009). Το 2018, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ελλάδα έφτασαν τις 103.431 οχήματα, παρουσιάζοντας μια σημαντική αύξηση της τάξης του 17,4% σε σχέση με το 2017, μια ώθηση στην οποία έπαιξε σημαντικό ρόλο (και) η μεγάλη ανάπτυξη του τουρισμού. Το ψυχολογικό φράγμα των 100.000 οχη - μάτων είναι ένα νούμερο στο οποίο θα ήθελε να σταθεροποιηθεί η αγορά -το ξεπέρασε για πρώτη φορά από το 2010- και να συνεχίσει να αποτελεί σημα - ντική πηγή εσόδων για το κράτος. Είναι χαρακτηριστικό πως κερδίζει ετησίως μόνο από την αγορά νέων αυτοκινήτων 320 εκατ. ευρώ και 1,25 δισ. από τέλη κυκλοφορίας και το φόρο πολυτελούς διαβίωσης (στα 2.000cc και πάνω), ενώ καρπώνεται φόρους από τα καύσιμα και τις πωλήσεις ελαστικών, μέχρι τις ασφάλειες και τα αναλώσιμα, τους δε - κάδες δηλαδή κλάδους που σχετίζονται με το αυτοκίνητο. Το θετικό πρόσημο στις πωλήσεις δίνει ώθηση στον κλάδο και προκαλεί ζυμώσεις. Η επιστροφή της Mazda στην Ελλάδα, αλλά και η νέα Jeep, που ανανεώθηκε μετά την αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος, είναι παρα - δείγματα πως υπάρχει κινητικότητα, έστω και μικρή. Σίγουρα, ο ανταγωνισμός στην αγορά του εξωτερικού μετατοπίζεται σε υβριδικά και ηλεκτροκίνητα οχήματα (το 2018, πουλήθηκαν στην Ε.Ε. 195.000 νέα αμιγώς ηλεκτρικά ΙΧ), κάτι που στην Ελλάδα προς το παρόν αποτελεί εντε - λώς μακροπρόθεσμο πλάνο, το οποίο θα ξεκλειδώσει μόνο όταν η κυβέρνη - ση προχωρήσει σε παροχή κινήτρων προς τους οδηγούς, η πλειονότητα των οποίων αγνοεί το κεφάλαιο «ηλεκτρο - κίνηση». Το φετινό καλοκαίρι, στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα κυκλοφορούν πάνω από 1,3 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι ελληνικές αντιπροσω - πίες πρέπει να αρχίσουν να κοιτάζουν προς αυτή την κατεύθυνση. Το γεγονός πως οι εταιρικές πωλήσεις κερδίζουν τις λιανικές με μεγάλη ευκολία (60%-40%), είναι ένας πρόσθετος πονοκέφαλος για τις εταιρείες, που περιμένουν λύσεις και από το κράτος, το οποίο πρέπει να στα - ματήσει να αντιμετωπίζει το αυτοκίνητο σαν φοροεισπρακτικό εργαλείο και να προχωρήσει σε μια ηπιότερη φορολογία. Ο ΚΛΑΔΟΣ ΠΟΥ ΔΟΚΙΜΑΣΤΗΚΕ ΣΚΛΗΡΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ, ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΕΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΩΝ 100.000 ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΩΝ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=