ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ 2019

ΑΡΘΡΟ 36 Η ΠΡΌΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΏΣΙΜΗΣ ΑΝΆΠΤΥΞΗΣ Η ΧΏΡΑ ΧΡΕΙΆΖΕΤΑΙ ΈΝΑ ΥΓΙΈΣ ΚΑΙ ΌΧΙ ΚΡΑΤΙΚΟΔΊΑΙΤΟ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΌ ΜΟΝΤΈΛΟ. Ένα μοντέλο που θα στηρίζεται στις ιδιωτικές επενδύσεις -εγχώριες και ξέ- νες- δηλαδή στη χρηματοδότηση της αγοράς από το τραπεζικό σύστημα, στην ταχεία αδειοδότηση επενδυτικών σχε- δίων, στην καθιέρωση ενός σταθερού και απλού φορολογικού συστήματος, που θα συνοδεύεται από χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές, σε εκλογι- κευμένες ασφαλιστικές εισφορές, που δεν θα πνίγουν την επιχείρηση. Όλες αυτές οι προϋποθέσεις θα απε- λευθερώσουν την οικονομία και το επιχειρείν από τα βαρίδια που δεν τους επιτρέπουν να αναπτυχθούν, ώστε να ενισχυθούν περαιτέρω και οι εξαγωγές. Διότι εξωγενείς παράγοντες, όπως η αβεβαιότητα γύρω από το Brexit, οι εκτιμήσεις για σημαντική επιβράδυνση της γερμανικής οικονομίας και της Ευ- ρωζώνης, η πτώση της κατανάλωσης από τη μείωση της αγοραστικής δύναμης του μέσου Ευρωπαίου, ειδικά από χώρες που αποτελούν βασικές αγορές εισερχό- μενου τουρισμού για την Ελλάδα (όπως η Βρετανία και η Γερμανία), αλλά και ο εμπορικός πόλεμος με την επιβολή υψη- λών δασμών, αποτελούν επιβαρυντικό παράγοντα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και των εξαγωγών. Σε τέτοιο βαθμό, που τίθεται σε κίνδυνο η αυξητική πορεία τους στους ρυθμούς που έχουμε συνηθίσει. Από την άλλη πλευρά, η φετινή δημο- σιονομική επέκταση, κατά 0,5% του ΑΕΠ, σε συνδυασμό με τη βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος, θα αυξήσουν τη ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά, γεγονός που θα σημάνει ακόμα υψηλό- τερες εισαγωγές, ενισχύοντας το σχετικό εμπορικό έλλειμμα. Η χώρα χρειάζεται αξιοπιστία στην προ- σπάθειά της να επιστρέψει στις αγορές το ταχύτερο δυνατό. Διότι μπορεί η Ελληνική Δημοκρατία να μην έχει ανά- γκη άμεσα ρευστότητας, λόγω και του μαξιλαριού που διαθέτει, όμως η οποια- δήποτε καθυστέρηση στην κατεύθυνση της επιτάχυνσης των μεταρρυθμίσεων και της πρόσβασής μας σε φθηνό χρή- μα, εξακολουθεί να κρατά μακριά από το φθηνό χρήμα και τις τράπεζες και -κατ΄ επέκταση- τις ελληνικές επιχειρήσεις. Προσοχή, όμως! Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει το μαξι- λάρι αυτό να χρησιμοποιηθεί ως εναλ- λακτική για την υλοποίηση των μέτρων ελάφρυνσης, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα. Μιλάμε για αξιοπιστία. H αξιοπιστία δεν αφορά μόνο στο κομμάτι των διαπραγματεύσεων και των συνεννο- ήσεων με τους δανειστές. Αυτή είναι η μία πλευρά. Η δεύτερη πλευρά της αξιοπιστίας αφορά στο πώς η Ελληνική Δημοκρατία αντιμετωπίζει όλους όσοι θέλουν να φέ- ρουν τα χρήματά τους στη χώρα μας για να επενδύσουν και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, αλλά και το πώς αντι- μετωπίζει τον κάθε πολίτη, που πληρώνει φόρους και εισφορές για να έχει τις αντίστοιχες υπηρεσίες. Κι εδώ, τα πράγματα δεν είναι καλά. Να σας θυμίσω την έκθεση για την Οικονομική Ελευθερία, που φέρνει τη χώρα μας στην 108η θέση, σε σύνολο 162 (όταν η Ιρλανδία είναι στο Νο 5). Φορολογικό σύστημα, γραφειοκρατία στην αδειοδότηση επιχειρήσεων, κα- θυστέρηση στην έκδοση δικαστικών αποφάσεων είναι οι βασικοί λόγοι που κρατούν τη χώρα χαμηλά (και τελευταία μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών!). Είναι γεγονός ότι το εγχώριο επιχειρη- ματικό περιβάλλον δεν είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό για την ανάπτυξη επενδυτικών πρωτοβουλιών και την άσκηση υγιούς επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας θεω- ρείται πρωταρχικός στόχος για τη μετάβα- ση της ελληνικής οικονομίας σε συνθήκες σταθερής και βιώσιμης ανάπτυξης. Η πολυνομία και η πολυπλοκότητα της δι- οικητικής διαδικασίας, οι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, το πλήθος των υπογρα- φών και οι αδυναμίες συντονισμού των συναρμοδίων υπηρεσιών, που εκδίδουν τις απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις της λειτουργίας των επιχειρήσεων, αποτελούν εμπόδια που αποθαρρύνουν την επιχειρη- ματικότητα και τις επενδύσεις. Είναι γεγονός ότι πρέπει να αναθεωρηθεί το αναχρονιστικό υφιστάμενο πλαίσιο της αδειοδότησης των επιχειρήσεων και να προωθηθεί ένα νέο, το οποίο θα είναι φιλικό, δίκαιο και σαφές για την προσέλ- κυση επενδύσεων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Και, πέραν των βημάτων που έχουν γίνει στην κατεύθυνση της ηλεκτρονικής δια- δικασίας αδειοδότησης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ένα άλλο σημαντικό εμπόδιο στην επιχειρηματικότητα: την αδυναμία εφαρμογής της νομοθεσίας. Το ελληνικό κράτος διακρίνεται από μια αυστηρή νομοθεσία, αλλά και από τον πολύ χαμηλό βαθμό εφαρμογής της. Τα Σχέδια Νόμου παραπέμπουν πολύ συχνά για τη ρύθμιση σημαντικών λε- πτομερειών σε μελλοντικά Προεδρικά Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις ή ερμηνευτικές εγκυκλίους, μεταθέτοντας την ουσιαστική έναρξη ισχύος τους στο απώτερο μέλλον. Γνωρίζουμε, επίσης, ότι σήμερα σημα- ντικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου δεν επικοινωνούν μεταξύ τους και ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα της ηλεκτρονικής σύνδεσης των υπηρεσιών. Επίσης, τονίζουμε την ιδιαίτερη σημασία που πρέπει να δοθεί στην ακεραιότητα του ελεγκτικού μηχανισμού και συγκεκρι- μένα στους ελέγχους, οι οποίοι απαιτεί- ται να γίνονται με αντικειμενικά κριτήρια, ώστε να περιορίζεται στο ελάχιστο η οποιαδήποτε δυνατότητα διαφορετικών ερμηνειών από την πλευρά των ελεγκτών, όπως επίσης και στην επιλογή των φο- ρέων, οι οποίοι και θα αναλάβουν να διεκπεραιώσουν τους ελέγχους. Με αυτά τα δεδομένα -τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων- οφείλουμε να δημιουργήσουμε άμεσα τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ώστε η χώρα να περάσει στο μονοπάτι της σταθερής και βιώσι- μης ανάπτυξης, που θα δημιουργήσει πλούτο, θέσεις εργασίας και κίνητρα παραμονής και όχι φυγής από τη χώρα. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Β. ΚΟΛΛΙΑΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=