Business News Magazine #10

Ποια θα λέγατε πως είναι τα πιο σημαντικά ευρήματα της 5ης έρευνας CEOΟutlook όσον αφορά την πραγματικότητα στο ελληνικό επιχειρείν; Ποιες είναι οι προτεραιότητες αλλά και οι βασικές αγωνίες των Ελλήνων CEOs; Το 2018, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι (CEOs) έβλεπαν την ανάπτυξημε φόντο τη γεωπολιτική αστάθεια, τις σημαντικές δημογραφικές μετατοπίσεις και το φαινομενικά αναπόφευκτο μέλλον της κυβερνοασφάλειας. Θα αναρωτιέστε «ένα χρόνο μετά, τι άλλαξε»; Σε ένα παγκόσμιο επίπεδο, πάνω από τα δύο τρίτα των διευθυντικών στελεχών πιστεύουν ότι η ευελιξία (agility) είναι το «νέο νόμισμα» των επιχειρήσεων. Εάν οι επιχειρήσεις αποτύχουν να προσαρμοστούν σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, θα τεθούν εκτός αγοράς. Αυτή είναι ημεγάλη πρόκληση της εποχής μας. Αν και οι Έλληνες CEOs δεν βάζουν εξίσου ψηλά την ευελιξία στην ατζέντα τους (33%), φαίνεται πως πρόκειται για μια τάση που αδιαμφισβήτητα θα χρειαστεί να υιοθετήσουν. Η κλιματική αλλαγή, οι τεχνολογικές και οι γεωπολιτικές αλλαγές κυριαρχούν στην ατζέντα των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι CEOs στις κύριες χώρες. Στην Ελλάδα, οι κίνδυνοι που αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή για την ανάπτυξη της εταιρείας είναι επίσης οι τεχνολογικές και οι γεωπολιτικές αλλαγές (22% και 20%), με τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και της κυβερνοασφάλειας να βρίσκονται στην τρίτη θέσημε ποσοστό 16%. Το 2019, το 76% των CEOs στις κύριες χώρες συμφωνεί ότι η ανάπτυξη του οργανισμού θα καθοριστεί από τη στροφή του προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα και «καθαρής τεχνολογίας». Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ελλάδα είναι 52%. Πιστεύω πως τα επόμενα χρόνια ο κίνδυνος της κλιματικής αλλαγής θα ανέβει στην ατζέντα των Ελλήνων, ωστόσο προς το παρόν έχουν να διαχειριστούν άλλες προκλήσεις στην καθημερινότητα της χώρας μας και της επιχείρησής τους. Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι το 66% εμπιστεύεται τις προοπτικές ανάπτυξης στην Ελλάδα για τα επόμενα τρία χρόνια, δείγμα αισιοδοξίας για την οικονομία μας. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ενδιαφέρον τα στοιχεία για την επέκτασή τους και τους στόχους για να επιτύχουν την εξωστρέφεια των εταιρειών τους. Οι προτεραιότητες των Ελλήνων Διευθυνόντων Συμβούλων για το 2019 φαίνεται να είναι η διεύρυνση στις αναπτυγμένες αγορές με ποσοστό 68%, σε αντίθεση με το 2018, που το 60% είχε ως προτεραιότητα τις αναδυόμενες αγορές. Αντίθετα, οι ξένοι ομόλογοί τους προσβλέπουν κατά 65% στις αναδυόμενες αγορές, με έμφαση στην Κίνα. Ποιες διαφορές εντοπίζονται στις στάσεις και απόψεις των Ελλήνων CEOs σε σχέση με εκείνες των ομολόγων τους σε άλλες χώρες; Στο ευρύτερο πλαίσιο, οι προκλήσεις, οι ευκαιρίες και τα θέματα που αντιμετωπίζουν οι CEOs, είτε στην Ελλάδα είτε σε μεγάλες αγορές, είναι κοινές. Αυτό που διαφέρει είναι το ποσοστό και η βαρύτητα που δίνουν σε καθένα από αυτά. Για παράδειγμα, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι -τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό- αναγνωρίζουν πως η αλλαγή (disruption) πρέπει να ξεκινήσει από τις ίδιες τους τις εταιρείες. Η διαπίστωση αυτή αντανακλά σε ανάμεικτα ευρήματα για μας. Ενδεικτικά, η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) απασχολεί τους CEOs, αλλά μόνο το 16% έχουν υλοποιήσει προγράμματα ΑΙ και αυτοματοποίησης. Στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό είναι μόνο 2%! Παρ’ όλα αυτά, οι Έλληνες CEOs έχουν αναφέρει ότι οι νέες τεχνολογίες αποτελούν προτεραιότητα σε σχέση με την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού τους για το 76% των ερωτηθέντων. Άλλο ένα παράδειγμα είναι η κατάταξη της ευελιξίας ως ανάγκη για το επιχειρείν τους. Ημέση θητεία ενός CEOστα 5 έτη αυξάνει την ανάγκη δράσης με ευελιξία, ώστε η εταιρεία να είναι έτοιμη να αντεπεξέλθει σε αλλαγές και να μπορέσει να διασφαλίσει την κερδοφορία της, ακόμα και μετά την αποχώρησή του από το ρόλο αυτό. Αντίθετα, η ευελιξία, ο τρόπος δηλαδή για να ανταποκρίνονται πιο άμεσα οι επιχειρήσεις στην αγορά, δεν αποτελεί τηΝο1 προτεραιότητα των Ελλήνων, όπως συμβαίνει με τον υπόλοιπο κόσμο. Σε γενικές γραμμές, διαπιστώνω πως οι Έλληνες CEOs αφουγκράζονται την ανάγκη να αλλάξουν, ωστόσο κινούνται σε συντηρητικά επίπεδα ως προς τις προθέσεις τους για να το καταφέρουν. Πιστεύω όμως ακράδαντα πως διαθέτουν εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, «καλά μυαλά» και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και προϊόντα, και ευελπιστώ τα εφόδια αυτά να αποτελέσουν την επιστροφή τους στην κερδοφορία και ανάπτυξη. ΝΊΚΟΣΒΟΥΝΙΣΈΑΣ, Senior Partner, KPMG Oι Έλληνες CEOs αφουγκράζονται την ανάγκη να αλλάξουν προτεραιότητές του την κατάρτιση μιας ισχυρής στρατηγικής κυβερνοασφάλειας, ενώ στην πλειονότητά του (71%) θεωρεί την ασφάλεια των πληροφοριών ως καθοριστικό παράγοντα της ευρύτερης στρατηγικής καινοτομίας του. Απόκτηση εξειδίκευσης μέσω M&A Για πολλούς CEOs, η δραστηριότηταM&A αποτελεί την καλύτερη ευκαιρία για ταχεία αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Η προληπτική στρατηγική M&A περιλαμβάνεται στην ατζέντα του 84% των CEOS που έχει μέτρια έως υψηλή διάθεση γιαM&A την επόμενη τριετία. Στην ικανοποίηση αυτής της διάθεσης έγκειται η δυνατότητα ταχύτερου μετασχηματισμού του επιχειρηματικού μοντέλου που προσφέρει η δραστηριότηταM&A έναντι της οργανικής ανάπτυξης. Κεφαλαιουχικές επενδύσεις Όταν τους ζητήθηκε να θέσουν προτεραιότητες ανάμεσα στην αγορά νέων τεχνολογιών και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού τους για ενίσχυση της ανθεκτικότητας της επιχείρησής τους, οι CEO προτίμησαν την τεχνολογία σε αναλογία 2 προς 1 (68% έναντι 32%). Η Τεχνητή Νοημοσύνη έρχεται στο επίκεντρο Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) απασχολεί τους CEOs, αλλά μόνο το 16% έχει υλοποιήσει προγράμματα ΑΙ και αυτοματοποίησης. Ένα επιπλέον 31%βρίσκεται ακόμη σε πιλοτικό στάδιο, ενώ το 53%παραδέχεται ότι έχει υλοποιήσει περιορισμένα έργα ΑΙ. Το 65% των CEO, ωστόσο, πιστεύει ότι η υιοθέτηση της ΑΙ και της αυτοματοποίησης θα έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίας από όσες θα καταργηθούν. «Αυτό που μας δείχνει η φετινή μελέτη σε γενικές γραμμές είναι ότι έχουμε εισέλθει σε μια νέα εποχή ηγεσίας. Η ευελιξία (agility) προκύπτει από την ικανότητα του CEO να ισορροπεί το ένστικτό του με την εμπιστοσύνη σε όσα αποκαλύπτουν τα δεδομένα. Οι στρατηγικές αποφάσεις χρειάζονται δεδομένα, χωρίς προκαταλήψεις. Δεν αρκεί πλέον η αναζήτηση δεδομένων big data - αυτό που χρειάζεται είναι οι CEOs να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να ανακαλύπτουν τα ποιοτικά δεδομένα. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλίσουν την ανθεκτικότητα των εταιρειών τους, που απαιτείται για την επίσπευση της ανάπτυξης», συμπληρώνει ο Bill Thomas. Πιστεύωπως τα επόμενα χρόνια ο κίνδυνος της κλιματικής αλλαγής θα ανέβει στην ατζέντα των Ελλήνων, ωστόσο προς το παρόν έχουν να διαχειριστούν άλλες προκλήσεις στην καθημερινότητα της χώρας μας και της επιχείρησής τους Οι Έλληνες CEOs βλέπουν ως βασικούς κινδύνους για την εταιρεία τους τις τεχνολογικές και γεωπολιτικές αλλαγές Info Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνα, επισκεφθείτε τη διαδικτυακή τοποθεσία kpmg.com/gr/ CEOoutlook. 33 ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=