Business News Magazine #12

Αναδύεται ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο, το οποίο δημιουργεί αξία μέσα από τη διευκόλυνση συναλλαγών καταναλωτών και παραγωγών/παρόχων για παράδειγμα. του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου άποψη Εδώ πλατφόρμα, εκεί πλατφόρμα, πού είναι τελικά η πλατφόρμα; Αυτό είναι το νέο ερώτημα που κυριαρχεί πλέον σε όλα τα επίπεδα της καθημερινής ζωής. Τόσο των επιχειρήσεων όσο και των καταναλωτών, βέβαια. Είναι έτσι η πλατφόρμα μια νέα μορφή συναλλαγής ή ανταλλαγής; Σίγουρα ναι, είναι η απάντηση. Στις μέρες μας, όπου η ψηφιακή πραγματικότητα αποτελεί πλέον καθεστώς, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι συναλλαγές, οι πλατφόρμες αξιοποιούν και δημιουργούν μεγάλα κλιμακούμενα δίκτυα χρηστών/παρόχων, στους οποίους είναι δυνατή η πρόσβαση κατόπιν αιτήματος (on demand). Οι πλατφόρμες δημιουργούν κοινότητες και αγορές με φαινόμενα δικτύου (network effects), τα οποία επιτρέπουν στους χρήστες να αλληλεπιδρούν και να συναλλάσσονται. Όπως το Facebook, η Uber ή η Alibaba, αυτές οι επιχειρήσεις δεν δημιουργούν άμεσα ούτε ελέγχουν το inventory μέσω μιας εφοδιαστικής αλυσίδας, με τον τρόπο που το κάνουν οι γραμμικές επιχειρήσεις. Για να πούμε πιο απλά, οι πλατφόρμες δεν κατέχουν τα μέσα παραγωγής - αντιθέτως, δημιουργούν τα μέσα διασύνδεσης. Οι επιτυχημένες πλατφόρμες διευκολύνουν τις συναλλαγές μειώνοντας το κόστος τους ή/και επιτρέποντας την εξωστρεφή καινοτομία. Με την έλευση της διασυνδεδεμένης τεχνολογίας, αυτά τα οικοσυστήματα επιτρέπουν στις πλατφόρμες να κλιμακώνονται με τρόπους που οι παραδοσιακές επιχειρήσεις δεν μπορούν. Τι δεν είναι μια πλατφόρμα Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι μια πλατφόρμα είναι ένα επιχειρηματικό μοντέλο, και όχι απλώς μια τεχνολογία. Πολλοί κάνουν αυτό το λάθος, νασυγκρίνουν μια πλατφόρμα με ένα mobile app ή μια ιστοσελίδα, αλλά η πλατφόρμα δεν είναι απλώς ένα λογισμικό. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό μοντέλο, που δημιουργεί αξία φέρνοντας κοντά καταναλωτές και παραγωγούς. Ηπιο συνηθισμένη λανθασμένη χρήση του όρου «πλατφόρμα» είναι όταν χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια ενοποιημένη σουίτα προϊόντων λογισμικού. Αυτό είναι αρκετά συνηθισμένο ανάμεσα στις SaaS εταιρείες, οι οποίες λατρεύουν να υποστηρίζουν ότι διαθέτουν μια ολοκληρωμένη «πλατφόρμα» για το Χ θέμα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο όρος χρησιμοποιείται στην πράξη μόνο ως ένας μάρκετινγκ όρος. Και αυτό γιατί αυτές οι SaaS εταιρείες εξακολουθούν να είναι linear επιχειρήσεις, αφούαναπτύσσουν προϊόντα και όχι δίκτυα. Σε γενικές γραμμές, οι linear εταιρείες δημιουργούν αξίαμε τη μορφή προϊόντων ή υπηρεσιών, πουπωλούν σε κάποιον στο τέλος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σε αντίθεση με τις πλατφόρμες, οι linear εταιρείες κατέχουν το inventory, το οποίο εμφανίζεται στους ισολογισμούς τους, είτε πρόκειται για έναν κατασκευαστήαυτοκινήτων είτε για ένασυνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι, το οποίο είτε δημιουργεί το ίδιο περιεχόμενο είτε πληρώνει δικαιώματα γι’ αυτό. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι μεταπωλητές, καθώς ακόμα και εταιρείες τεχνολογίας όπως το Netflix, το οποίο πληρώνει δικαιώματα για όλο το περιεχόμενό του. Αν και τοNetflix είναι μια τεχνολογική εταιρεία, είναι ταυτόχροναμια linear επιχείρησηκαι όχι μιαπλατφόρμα. Θαπρέπει κανείς ναθυμάται ότι τοplatformdesignδεν έχει να κάνει μόνο με τη δημιουργία της τεχνολογικής υποδομής. Έχει να κάνει με την κατανόησηκαι δημιουργία μιας ολόκληρης επιχείρησης και πώς αυτή θα δημιουργήσει αξία και θα χτίσει ένα δίκτυο. Αυτά αναφέρει η Ένωση Ανώτατων Στελεχών Επιχειρήσεων και σίγουρα ανοίγει το δρόμο για νέους τρόπους σκέψης. Πολλοί κάνουν αυτό το λάθος, να συγκρίνουν μια πλατφόρμα με ένα mobile app ή μια ιστοσελίδα, αλλά η πλατφόρμα δεν είναι απλώς ένα λογισμικό. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό μοντέλο H εποχή της πλατφόρμας 66 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=