Business News Magazine #12

Ιουλία Τσέτη, Πρόεδρος & CEO, Unipharma - InterMed Είναι ηθική μας υποχρέωση να επενδύουμε στην Ελλάδα ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΝΟΚΡΟΥΣΟΣ, ΟRACLE RODOS PALACE Τα 45 χρόνια πορείας του ιστορικού ξενοδοχείου MED & HEALTH O κλάδος δείχνει ξανά τις δυνατότητές του Εξάγουμε υπηρεσίες και τεχνογνωσία επενδύοντας σε ανθρώπινο δυναμικό BREXIT Τρικυμία στην παγκόσμια αγορά DIRECTION BUSINESS NETWORK T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Ν Ο Ε Μ Β Ρ Ι Ο Σ 2 0 1 9 • # 1 2

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ MΕΛΙΝΑ ΚΑΤΣΑΛΟΥΛΗ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ- ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr editorial Η διάρκεια, η καταξίωση και τα σημαντικά ορόσημα έρχονται μόνο μέσω της συνεχούς ανανέωσης και της αέναης προσπάθειας για νέους στόχους και καινούργια οράματα. Διάρκεια μέσω της εξέλιξης Οι τελευταίοι μήνες ήταν αρκετά ιδιαίτεροι για εμάς στην Direction, καθώς γιορτάζουμε αρκετές επετείους. Στη σημαντικότερη, ίσως, εξ αυτών, το περιοδικό για την επικοινωνία και το marketing adbusiness, στα τέλη Οκτωβρίου, κυκλοφόρησε το 1.000στό του τεύχος. Ένα τεράστιο κατόρθωμα, αν αναλογιστεί κανείς τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αγορά media εδώ και αρκετά χρόνια. Το adbusiness ξεκίνησε το 1995 και εδώ και σχεδόν 25 χρόνια προσφέρει έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση στους ανθρώπους της αγοράς επικοινωνίας και μάρκετινγκ στην Ελλάδα, έχοντας σταθεί στο πλευρό τους τόσο σε καλές όσο και σε δύσκολες στιγμές. Παράλληλα, πριν από λίγες ημέρες, το Fleet Project της εταιρείας, το οποίο καταπιάνεται με θέματα Fleet και Mobility Μanagement, συμπλήρωσε ήδη ένα χρόνο ζωής, ενώ το περιοδικό AllStar Basket μπήκε στον 15ο χρόνο κυκλοφορίας του. Το περιοδικό για το χώρο της κομμωτικής τέχνης και των επαγγελματικών προϊόντων ομορφιάς Estetica ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει το τεύχος #100, ενώέχει ξεκινήσει η 18η διοργάνωση των RetailBusiness Awards, του πιο σημαντικού και καταξιωμένου θεσμού για την ελληνική αγορά λιανεμπορίου. Φυσικά, όλα αυτά συμβαίνουν ενώ παράλληλα συνεχίζουν κανονικά να εκδίδονται, να «ταξιδεύουν» στο διαδίκτυο και να διοργανώνονται αρκετά ακόμη εγχειρήματά μας. Προχωρήσαμε μπροστά χωρίς να ξεχνάμε τη φιλοσοφία μας, αλλά φροντίζοντας να ανανεωνόμαστε και να συμβαδίζουμε με τις εξελίξεις και τις τάσεις της εποχής. Τα έντυπα και διαδικτυακά μέσα μας έχουν όλα σχεδιαστεί για τους πολυάσχολους ανθρώπους της αγοράς, που χρειάζεται να ενημερωθούν άμεσα και γρήγορα. Επικεντρώνονται στην ουσία, δεν πλατειάζουν προκειμένου να κερδίσουν τις εντυπώσεις και θέλουν να αναδείξουν τις αξίες και τους Άριστους, αυτούς που πρέπει να αποτελούν παράδειγμα. Κατορθώσαμε να έχουμε διάρκεια, γιατί προσπαθούμε συνεχώς να εξελισσόμαστε. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος, και αυτό μπορείτε να το δείτε ξεκάθαρα και στις παρακάτω σελίδες του περιοδικού που κρατάτε στα χέρια σας, το οποίο παρεμπιπτόντως αποτελεί το 12ο τεύχος του Business News Magazine. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος των φαρμακοβιομηχανιών Uni-pharma και InterMed, Ioυλία Τσέτη, που φιλοξενείται στο εξώφυλλο και παραχωρεί την κεντρική συνέντευξη, η οποία μας εξηγεί πώς έχει κατορθώσει να οδηγήσει τον Όμιλο Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη (ΟΦΕΤ) σε σημαντικά επιτεύγματα και σε νέες κατακτήσεις, αλλά και ο Αντώνης Μονοκρούσος, Country Leader Oracle Ελλάς & Cluster Leader Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, ο οποίος μας αναλύει πώς η Oracle Ελλάς τα τελευταία 15 χρόνια εξελίχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες θυγατρικές της Oracle, τριπλασιάζοντας τους εργαζομένους της και επεκτείνοντας τις δραστηριότητές της στις διεθνείς αγορές. Η άκρως επιτυχημένη πορεία του εμβληματικού Rodos Palace εδώ και 45 χρόνια αλλά και οι προθέσεις τουΝίκου Μπακατσέλου για το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, επίσης, αντικατοπτρίζουν ξεκάθαρα πως η εξέλιξη αποτελεί τη «βασιλική οδό» για την καταξίωση. Ηδιάρκεια είναι αυτή που μετράει, αλλά δεν μπορεί να έρθει ποτέ χωρίς τη διαρκή ανανέωση… Βαγγέλης Παπαλιός ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα

06 news: Αριθμοί, εξελίξεις και πρόσωπα από την εγχώρια και διεθνή επιχειρηματική σκηνή 40business focus: «Εκκολαπτήρια» και «επιταχυντές» made in Greece 50business files: Οι νέες προκλήσεις για τους CEOs 54business files: Οι καλύτερες πόλεις για την Generation Z 56csr: Σχεδία Home, ένας χώρος αφιερωμένος στον Άνθρωπο 58infographic: Η μάχη που μαίνεται στην παγκόσμια αγορά ένδυσης… 60auto: Nέα μοντέλα υψηλών επιδόσεων 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην ελληνική αγορά 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος μας «ξεναγεί» στην εποχή της πλατφόρμας Η δυναμική πορεία της Oracle Ελλάς ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΝΟΚΡΟΥΣΟΣ 48 business focus: 50 χρόνια στην Ελλάδα για την Coca-Cola Τρία Έψιλον 36 the list: Oι 10 πλουσιότεροι Κινέζοι επιχειρηματίες 11 business files: O Δημήτρης Πανταζής του ΙΦΕΤ για το πρόβλημα της «έλλειψης βασικών φαρμάκων» 24 business unusual: Ο Adam Long της Conscious Step μας εξηγεί πώς οι κάλτσες μπορούν να σώσουν τον κόσμο 08 business files: Οι κλυδωνισμοί που φέρνει (και) στην Ελλάδα το Brexit 46 business & politics: Οι συμφωνίες της Ελλάδας με τον κινέζικο «Δράκο» 52 med & health: Φως στην άκρη του τούνελ για τον κλάδο υγείας 26 start up focus: H Dialectica δίνει μια έμπρακτη απάντηση στο brain drain 10 interview: O Γιώργος Μπαρμπούτης παρουσιάζει το ιστορικό Rodos Palace Resort Hotel & Convention Center 38 interview: O Νικόλαος Μπακατσέλος για τις προτεραιότητές του ως Πρόεδρος του AMCHAM 44 18 cover story: Η Iουλία Τσέτη μιλάει για την πορεία ανάπτυξης του Ομίλου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη (ΟΦΕΤ) ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

news InBrief H Intrum ήρθε για να μείνει «Είμαστε εδώ για να μείνουμε», τόνισε πρόσφατα ο Mikael Ericson, σχολιάζοντας τη συμφωνία με την ΤράπεζαΠειραιώς, τονίζοντας ότι η Intrum θα κάνει ό,τι μπορεί για να βοηθήσει στην επίτευξη των στόχων της τράπεζας. Οεπικεφαλής της Intrumπαρουσιάστηκε απόλυτα ικανοποιημένος με την ολοκλήρωση της στρατηγικής συμφωνίας με την Τράπεζα Πειραιώς για την ίδρυση της κορυφαίας εταιρείας διαχείρισης πιστώσεων στην Ελλάδα και, όπως φαίνεται, έχει μεγάλα σχέδια για τη χώρα μας. Ηνέα εταιρεία διαχείρισης, που ιδρύθηκε στις 16 Σεπτεμβρίου 2019, ανήκει κατά 80%στην Intrum, ενώ η ΤράπεζαΠειραιώς διατηρεί μερίδιο συμμετοχής 20%. Ηνέα εταιρεία διαχείρισης έχει αδειοδοτηθεί και εποπτεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Θα διαχειρίζεται, σε αποκλειστική βάση, το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο Μη Εξυπηρετούμενων Ανοιγμάτων («ΜΕΑ») και ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται στην ιδιοκτησία της Τράπεζας («REO») μαζί με νέα ΜΕΑ και REOπου θα δημιουργούνται, ενώεπιπλέον η νέα εταιρεία θα μπορεί να διαχειρίζεται ΜΕΑ και REO από τρίτες πηγές. Το ενεργητικό και τα έσοδα του υπό διαχείριση χαρτοφυλακίου παραμένουν στον ισολογισμό της τράπεζας. Η συναλλαγή ολοκληρώθηκε μετά τη λήψη των απαιτούμενων εγκρίσεων από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές, συμπεριλαμβανομένων της Τράπεζας της Ελλάδος και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. O ΧρήστοςΜεγάλου, Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς, δήλωσε: «Η ολοκλήρωση της στρατηγικής συμφωνίας με την Intrum σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα (4,5 μήνες) καταδεικνύει την ευελιξία και αποτελεσματικότητα της Τράπεζας Πειραιώς. Μας ενθαρρύνει ιδιαίτερα η επένδυση της Intrumστην Ελλάδα, καθώς συνιστά μία ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Τόσο η Τράπεζα Πειραιώς όσο και η Intrum βρίσκονται στο πλευρό των πελατών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εξυπηρέτηση των οφειλών τους, με στόχο την εξεύρεση αμοιβαία επωφελών και βιώσιμων λύσεων. Η στρατηγική συμφωνία αναμένεται να διευκολύνει περαιτέρω τη στρατηγική απομείωσης των ΜΕΑ της Τράπεζας Πειραιώς». Volton-ΚΕΝ: Το deal που αλλάζει τις ισορροπίες Σε μια στρατηγικής σημασίας εξαγορά προχώρησε η Volton Ελληνική Ενεργειακή Α.Ε., αποκτώντας το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΚΕΝ Α.Ε., με το τίμημα της συναλλαγής να ανέρχεται σε 14,1 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμφωνία στην ελληνική αγορά εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας και η ολοκλήρωσή της αλλάζει τις ισορροπίες. Συγκεκριμένα, η εξαγορά της ΚΕΝ Α.Ε. καθιστά τη Volton Ελληνική ΕνεργειακήΑ.Ε. έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους παίκτες της ελληνικής αγοράς εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας. Η Volton Α.Ε., μέσω αυτής της εξαγοράς, ισχυροποιεί τη θέση της και επισφραγίζει τη διατήρηση της συνεχούς ανοδικής πορείας και την περαιτέρω ανάπτυξή της, διαθέτοντας πλέον μία ενεργή βάση 120.000 συνδρομητών, που περιλαμβάνει οικιακούς συνδρομητές καθώς και μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, 250 έμπειρα στελέχη και ένα δίκτυο 30 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα. ΗΚΕΝΑ.Ε. ξεκίνησε δυναμικά τις δραστηριότητές της στον ενεργειακό κλάδο το 2017 ως εναλλακτικός προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας, επεκτείνοντας τη δραστηριότητά της το 2019 και στην αγορά Φυσικού Αερίου. Η πορεία της ΚΕΝ Α.Ε., η τεχνογνωσία και η κατάρτιση του έμπειρου στελεχικού της δυναμικού, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ολοκλήρωση της συμφωνίας, ενώ αναμένεται να αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα στη νέα εποχή της ελληνικής αγοράς εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας. H συμφωνία μεταβίβασης θα τεθεί υπόψη των εποπτικών αρχών. DHL Express Ελλάδας: Επένδυση 7 εκατ. ευρώστο «Μακεδονία» DHL Express Ελλάδας και Fraport Greece υπέγραψαν σύμβαση 10ετούς συνεργασίας για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» τηςΘεσσαλονίκης. Εκεί, ηDHL Express Ελλάδας θα πραγματοποιήσει τημεγαλύτερη επένδυσή της στηΒόρεια Ελλάδα, κατασκευάζοντας ένα νέο και υπερσύγχρονο κέντρο διαλογής. Πρόκειται για μια επένδυση διάρκειας 10 ετών, που ξεπερνά τα 7 εκατ. ευρώκαι έχει ως στόχο την αναβάθμιση της παρουσίας της DHL Express στη χώρα, τη συνεχή βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος για τους ανθρώπους της και, βέβαια, τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πελάτες. Σημειώνεται πως η DHL Express Ελλάδας είναι ημόνη εταιρεία Ταχυμεταφορών με απευθείας πτήση σύνδεσης τηςΘεσσαλονίκης με το διεθνές δίκτυο 220 χωρών, γεγονός που ενισχύει την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων στη Βόρεια Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, οι πλήρως αυτοματοποιημένες εγκαταστάσεις του χώρου λειτουργικών διεργασιών θα περιλαμβάνουν ράμπα φόρτωσης-εκφόρτωσης για 24 αυτοκίνητα και κυλιοδιάδρομους αυτόματης διαλογής για έως και 2.000 αποστολές την ώρα. Επίσης, στις νέες εγκαταστάσεις θα υπάρχει πλέον χώρος εξυπηρέτησης μεγάλων φορτηγών, γεγονός που θα επιτρέψει τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης απευθείας με το ευρωπαϊκό δίκτυο οδικής μεταφοράς της DHL. Στον ίδιο χώρο θα στεγάζονται τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην πόλη, ενώ θα υπάρχει και σημείο εξυπηρέτησης του κοινού για παραλαβή και παράδοση δεμάτων. Στη στρατηγική για την αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων, η Fraport Greece επενδύει 100 εκατ. ευρώ για την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» συνολικής έκτασης που θα ξεπερνά τα 34.033 τ.μ. Η «νέα εποχή» για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» περιλαμβάνει την ανακαίνιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού κατά 24.000 τ.μ. καθώς επίσης την κατασκευή νέου πυροσβεστικού σταθμού, αλλά και την αναβάθμιση της μονάδας βιολογικού καθαρισμού και τη σύνδεσή της με το δίκτυο της πόλης. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν σημαντικά έργα αναβάθμισης. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2021. H Lenovo στην κορυφή Όπως καταγράφει η IDC στην τελευταία μελέτη της, η Lenovo κατάλαβε την πρώτη θέση με μερίδιο 28,9% σε όλες τις κατηγορίεςΗ/Υ στην Ελλάδα το τρίτο τρίμηνο τους έτους. Στη 2η θέση ακολουθεί η Dell με μερίδιο 24,4% , ενώ οι επόμενες θέσεις συμπληρώνονται από τις HP, Asus και Turbo X με 23,3%, 6,7%, και 3,3%μερίδιο αγοράς αντίστοιχα. Παράλληλα, η Lenovo ήταν στην πρώτη θέση και στα tablets, με μερίδιο αγοράς που ανήλθε σε 34%. Άλλωστε και σε παγκόσμιο επίπεδο, η Lenovo κατέχει το 24,4% της αγοράς Η/Υ, διατηρώντας την #1 θέση το τρίμηνο που τελείωσε στις 30 Σεπτεμβρίου 2019. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρεία την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου, ο όγκος πωλήσεων σεΗ/Υ παρουσίασε ισχυρή άνοδο 7,1% σε ετήσια βάση, με αποτέλεσμα ο συνολικός ετήσιος ρυθμός αύξησης των εσόδων της επιχειρησιακής μονάδας PCSD (PCs & Smart Devices) της Lenovo να είναι 4,1%. Σε σχέσημε τα αποτελέσματα της IDC, o Γενικός Διευθυντής της Lenovo για Ελλάδα και Κύπρο, Παναγιώτης Μακρυνιώτης, δήλωσε: «Στη Lenovo Ελλάδας, είμαστε εξαιρετικά ικανοποιημένοι με τα αποτελέσματα του τριμήνου, ιδιαίτερα δεδομένου του γενικότερου κλίματος της αγοράς. Η απόδοση της Lenovo είναι αποτέλεσμα της στρατηγικής που ακολουθούμε με σταθερά βήματα, συνεχίζοντας να προσφέρουμε στους πελάτες μας προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους. Είμαι περήφανος για τα αποτελέσματα και σίγουρος ότι η ανέλιξή μας θα συνεχιστεί με γοργούς ρυθμούς και στο μέλλον». ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

Η Optima bank ξεκίνησε τη λειτουργία του πρώτου καταστήματός της, φιλοδοξώντας να αλλάξει τα δεδομένα του τραπεζικού κλάδου στην ελληνική αγορά.Με το κύρος και την αξιοπιστία της Μότορ Όιλ, του ισχυρού ομίλου με ηγετική θέση στην ελληνική οικονομία και πρωταγωνιστικό ρόλο στηΝοτιοανατολική Ευρώπη, η Optima bank υλοποιεί ήδη ένα πλάνο μετασχηματισμού της τέως Επενδυτικής Τράπεζας της Ελλάδος σε μια σύγχρονη εμπορική τράπεζα. Το πρώτο κατάστημα της τράπεζας, στο Ψυχικό (Ολυμπιονικών 330 και Βενιζέλου), άνοιξε τις πόρτες του μέσα σε λιγότερο από 3 μήνες, παρέχοντας μια ευρεία γκάμα τραπεζικών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Υπολογίζεται ότι σε διάστημα 6 μηνών θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση ανάπτυξης του δικτύου καταστημάτων της Optima bank, με τη δημιουργία τουλάχιστον 25 καταστημάτων. Στα καταστήματα τηςOptima bank τα ταμεία, όπως τα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, θα αποτελούν παρελθόν, αφού ακόμη και οι εγχρήματες συναλλαγές δεν θα πραγματοποιούνται σε γκισέ, αλλά σε γραφεία συνεργασίας. Μεταξύ άλλων, οι συναντήσεις των πελατών με τους συμβούλους των καταστημάτων θα λαμβάνουν χώρα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την άνεση και την ιδιωτικότητα των πελατών. Το όνομα, άλλωστε, της Optima bank αντανακλά τις αξίες της νέας τράπεζας και ταυτόχρονα λειτουργεί ως διαρκής υπενθύμιση της δέσμευσής της να προσφέρει το καλύτερο δυνατό (Optimum), με πίστη και αισιοδοξία (Optimistic) σχετικά με τις προοπτικές που ανοίγονται για την ίδια, τους πελάτες της, αλλά και τη χώρα. Σημειώνεται πως ηOptima bank υλοποιεί ένα στρατηγικό σχέδιο επενδύσεων, που δίνει έμφαση στην ανάπτυξη τόσο του δικτύου καταστημάτων της, όσο και των σύγχρονων και ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών της. Up & down Ο εμβληματικός Rick Pitino επέστρεψε στη χώρα μας, αναλαμβάνοντας προπονητής στην Εθνική Ελλάδος στο μπάσκετ, έτοιμος να παραδώσει πολλά μαθήματα ηγεσίας… Ο Ιωάννης Καματάκης αντιμετωπίζει εδώ και πολύ καιρό τις πιέσεις που βιώνει η μετοχή της MLS και καλείται να ανακαλύψει τις σχετικές απαντήσεις άμεσα... O Chris Kempczinski ανέλαβε τα ηνία της McDonald’s, μετά την ξαφνική αποπομπή του Steve Easterbrook, ο οποίος ωστόσο θεωρείται ο «αρχιτέκτονας» του εκσυγχρονισμού της πολυεθνικής αλυσίδας και της σημαντικής ανόδου της μετοχής της. NewEntry Εκκίνηση για την Optima bank #Νumbers Στο συμπέρασμα ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν έλλειψη κατεύθυνσης ψηφιακού μετασχηματισμού κατέληξε πρόσφατη έρευνα του ΣΕΒ για την πορεία τουψηφιακού και τεχνολογικού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων. 23,5% μόνο χρησιμοποιεί σύστημα μέτρησης και παρακολούθησης της απόδοσης των ψηφιακών και τεχνολογικών επενδύσεών τους 48% μόνο των ελληνικών επιχειρήσεων έχει συγκεκριμένη ψηφιακή στρατηγική, αν και το 90% των εταιρειών στη χώρα θεωρεί τον ψηφιακό και τεχνολογικό μετασχηματισμό ζήτημα στρατηγικής σημασίας 53,5% των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών κάτω των 30 εκατ. ευρώ είτε δεν επένδυσαν καθόλου την τελευταία τριετία σε ψηφιακές λύσεις είτε επένδυσαν κάτω από 100.000 ευρώ 21,3% αναγνωρίζουν την απουσία κουλτούρας καινοτομίας και την αντίσταση στην αλλαγή ως τα σημαντικότερα εσωτερικά εμπόδια για το μετασχηματισμό 50% δεν διαθέτουν διευθυντικό στέλεχος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό 7 % μόνο δηλώνει ότι πρωταρχικός στόχος των επενδύσεων ψηφιοποίησης είναι ο μετασχηματισμός καθώς, όπως φαίνεται, οι ψηφιακές επενδύσεις στην Ελλάδα εστιάζουν σε μείωση κόστους (23,6%) Ξεκίνησε η λειτουργία του πρώτου καταστήματος της Optima bank, στο Ψυχικό ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

businessunusual Μπορούν οι κάλτσες να σώσουν τον κόσμο; Ο Adam Long, Executive Director της Conscious Step δεν το πιστεύει απλά· το αποδεικνύει στην πράξη. Συνέντευξη στη Μαρία Γκουρτσιλίδου Μπορεί η κοινωνική επιχειρηματικότητα να σώσει τον κόσμο; Οι δισεκατομμυριούχοι επιχειρηματίες-ιδιοκτήτες τεχνολογικών εταιρειών κατασκευάζουν νοσοκομεία, θεραπεύουν την ελονοσία και μεταφέρουν τους ανθρώπους στο διάστημα. Τα καλά έργα τους εμπνέουν τους νεότερους σε ηλικία να ακολουθήσουν τα βήματά τους. Ταυτόχρονα, μια νέα γενιά επιχειρηματιών έχει καταλάβει ότι δεν χρειάζεται να συσσωρεύσει κανείς πλούτο για νααλλάξει τον κόσμο. Μπορεί να προωθήσει και να στηρίξει το κοινωνικό καλό μέσα από τον ίδιο τον ιστό των επιχειρήσεων. Ένας τέτοιος επιχειρηματίας (Ethical CEO) είναι και ο Adam Long της Conscious Step, ο οποίος, προτού ξεκινήσει τις δραστηριότητές του, θα πρέπει να έκανε την εξής ερώτηση στον περίγυρό του: «Μπορούν οι κάλτσες να σώσουν τον κόσμο;». Ο Adam Long ως Executive Director της Conscious Step (www.consciousstep.com), μιας εταιρείας που ιδρύθηκε το 2013 και πουλάει κάλτσες, επιδιώκει όχι μόνο να προσφέρει ποιοτικά προϊόντα στους καταναλωτές, αλλά ταυτόχρονα να τους αφυπνίσει και να τους κινητοποιήσει αναφορικά με σοβαρά περιβαλλοντικά θέματα - και όχι μόνο. Ηεταιρεία, θεωρώντας ότι ο καθένας από εμάς ξεχωριστά μπορεί ναφέρει την αλλαγή στην κοινωνία, δημιουργεί μοναδικά σχέδια σε κάλτσες, τα οποία έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Η κλιματική αλλαγή, η προστασία των ωκεανών και των ελεφάντων, η βία κατά των γυναικών ήη πρόληψη για τον καρκίνο του μαστού, είναι μερικά από τα θέματα που έχουν γίνει πηγή έμπνευσης για συγκεκριμένα σχέδια στις κάλτσες. Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις πηγαίνουν σε Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς με αντίστοιχο προσανατολισμό. Ο πρώην αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Al Gore, ο Διευθύνων σύμβουλος της Salesforce.com Marc Benioff και η πρωτευοντολόγος και ηθολόγος Jane Goodall φορούν τις κάλτσες της Conscious Step, ενώ ο ηθοποιός Matt Damon δηλώνει μεγάλος φαν της εταιρείας. Όμως, πόσο εύκολο είναι για μια επιχείρηση να υιοθετήσει βιώσιμες πρακτικές παραγωγής των προϊόντων της;Μπορούν οι προσπάθειες για επίτευξη κέρδους να συνυπάρξουν με το κοινωνικό καλό; Ο Adam Long επισκέφθηκε πρόσφατα τη χώρα μας, με αφορμή το 17ο ετήσιο συνέδριο EKE, με τίτλο: «We are the change generation», που διοργάνωσε στις 7 Νοεμβρίου 2019, το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και με τη συνέντευξή του στο Business News Magazine δίνει απαντήσεις σε όλες τις απορίες μας, Τι σας ώθησε να δημιουργήσετε το brand «Conscious Step»; «Το 2005 βρέθηκα ως εθελοντής στις Φιλιππίνες. Εκεί συνάντησα μια νεαρή κοπέλα, η οποία αρνιόταν να πάει στο σχολείο. Όπως αποδείχθηκε, η νεαρή κοπέλα δεν ήθελε να πάει στο σχολείο, επειδή η τουαλέτα δεν λειτουργούσε για μήνες. Έμεινα έκπληκτος. Κάτι τόσο απλό όπως μια σπασμένη τουαλέτα στάθηκε ικανό να καταστρέψει τις πιθανότητες μιας νεαρής κοπέλας να αρπάξει μια ευκαιρία στη ζωή της. Αυτό το γεγονός μεώθησε να δουλέψω πιο συστηματικά με τους Engineers Without Borders, σκεπτόμενος τρόπους με τους οποίους μπορούν οι φιλανθρωπίες να γίνουν πιο στοχευμένες. Τότε συνάντησα τους συνεργάτες μου στην Conscious Step, τον Prashant Mehta και τον Hassan Ahmed. Μαζί, αναζητήσαμε ένα προϊόν που θα συγκέντρωνε χρήματα, αλλά ταυτόχρονα θα ήταν απλό και αναγκαίο και θα κατάφερνε να ξεχωρίσει στον ανταγωνισμό του μάρκετινγκ. Οι κάλτσες ήταν η απάντηση». Από το 2013 που ιδρύθηκε η εταιρεία, μπορείτε να μας πείτε μερικά από τα σημαντικότερα επιτεύγματά σας σε παγκόσμια θέματα; «Έχουμε φυτέψει 279.227 δέντρα μέσω της συνεργασίας μας με την οργάνωση “Trees For The Future”. Έχουμε χρηματοδοτήσει 605.246 μήνες καθαρού νερού μέσω της water.org, που ιδρύθηκε από τον ηθοποιόMatt Damon και παρέχουμε 58.401 γεύματα σε παιδιά στα στρατόπεδα προσφύγων μέσω της συνεργασίας μας με την “Action Against Hunger”». Μπορείτε να μας αναφέρετε μερικούς από τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς που υποστηρίζετε; «Εκτός από τα προαναφερθέντα, υποστηρίζουμε συνολικά 15 φιλανθρωπικές δράσεις, μέσω συνεργασιών με τις Keep A Breast Foundation, UNAids program, Oxfam, Malaria No More, Habitat For Humanity κ.ά. Επιλέγουμε τους συνεργάτες μας με βάση τους στόχους της ΑειφόρουΑνάπτυξης τωνΗνωμένων Εθνών». Κάθε ζευγάρι κάλτσες έχει τη δική του ιστορία. Ποιο είναι το σχέδιο για το οποίο είστε πιο περήφανοι και ποιος ήταν ο αντίκτυπος που είχε στην κοινωνία; «Οι κάλτσες μας για τη δενδροφύτευση ΑdamLong Concious Step Ησυνδυασμένη δράση αλλάζει τον κόσμο 8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

έχουν απίστευτο αντίκτυπο. Τα δέντρα έχουν σημασία στην καταπολέμηση της αλλαγής του κλίματος -το καθένα μπορεί να αποθηκεύσει τόνους άνθρακα- και όλοι πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να έχουμε περισσότερα φυτά. Τα δέντρα είναι επίσης σημαντικά στην καταπολέμηση της φτώχειας». Είναι εύκολο για μια εταιρεία να διατηρήσει ένα βιώσιμο οικολογικό σύστημα παραγωγής; «Για εμάς, ήταν δύσκολοόταν ξεκινήσαμε, αλλά με το χρόνο γίνεται όλο και πιο εύκολο. Αυτό συμβαίνει επειδή τόσοι πολλοί καταναλωτές ζητούν βιώσιμη παραγωγή προϊόντων, και έτσι τα brands αναζητούν τρόπους ώστε να ανταποκριθούν σε αυτό το πρότυπο». Μπορεί το επιχειρηματικό κέρδος και το κοινωνικό καλό να συνυπάρχουν; Τι θα συμβουλεύατε τους Έλληνες επιχειρηματίες που πιθανώς θέλουν να ακολουθήσουν τα βήματά σας; «Βεβαίως και μπορούν. Δουλεύω με πολλούς διαφορετικούς τύπους επιχειρήσεων μέσω του TheEthicalCEO.com και έχω δει ξανά και ξανά πώς το κοινωνικό καλό και η εμμονή σε αυτό μπορεί να βοηθήσει την κερδοφορία των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, η Humanitix είναι μια πλατφόρμα αγοράς εισιτηρίων για εκδηλώσεις. Μέρος των εσόδων πηγαίνει σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Η εταιρεία αυξάνει τα μεγέθη της κάθε τρεις μήνες. Οι Patagonia, Toms και Ben and Jerry’s είναι όλες κερδοφόρες εταιρείες, που έχουν κάνει τόσα πολλά για τον κόσμο. Σε όσους θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση θα τους συμβούλευα να κοιτάξουν τις Certified BCorporations για έμπνευση. Πρόκειται για επιχειρήσεις που λειτουργούν καλά για τον κόσμο και για τους μετόχους. Οι κοινωνικές επιχειρήσεις χρειάζονται ένα εμπορικό πλεονέκτημα. Αυτό μπορεί να σημαίνει ένα καλύτερο προϊόν, μια ανταγωνιστικότερη τιμήήμια διαφορετική υπηρεσία. Και τέλος, να θυμάστε ότι πάντα πρέπει να επιλέγετε πού θα επενδύσετε το χρόνο και την ενέργειά σας. Μπορεί να επιλέξετε να επενδύσετε τη ζωή σας σε κάτι επικεντρωμένο στο κέρδος σε βάρος των ανθρώπων και του πλανήτη, ήμπορείτε να κάνετε τη ζωή σας να έχει νόημα. Κάθε ώρα έχει σημασία. Ο κόσμος αλλάζει με τη συνδυασμένη δράση εκατομμυρίων ανθρώπων». Ο ηθοποιός Matt Damon δηλώνει μεγάλος φαν της εταιρείας Έχουμεφυτέψει 279.227 δέντρα μέσω της συνεργασίας μας με την οργάνωση “Trees For The Future”. Έχουμε χρηματοδοτήσει 605.246 μήνες καθαρού νερού μέσω της water.org και παρέχουμε 58.401 γεύματα σε παιδιά στα στρατόπεδα προσφύγων μέσω της συνεργασίας μας με την “Action Against Hunger” 9 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

startupfocus Η ελληνική start-up που προσλαμβάνει 10 πτυχιούχους ΑΕΙ κάθε μήνα, συνεχίζει δυναμικά την ανάπτυξή της, με στόχο την απόκτηση φυσικής παρουσίας στις ΗΠΑ και στην Ασία. Γράφει ο Ιάσονας Δημούλης Η Dialectica είναι μια ελληνική start-up εταιρεία, που δημιουργήθηκε τον Ιούλιο του 2015, με προσωπικό 4 ατόμων, φτάνοντας σήμερα ναμετράπερισσότερους από 140 εργαζομένους και γραφεία σε Αθήνα και Λονδίνο, ενώστοπλαίσιο της συνεχούς ανάπτυξής της, η εταιρεία προσλαμβάνει περίπου 10 άτομα το μήνα, στην πλειονότητά τους πτυχιούχους ελληνικών ΑΕΙ. Αντικείμενο της εταιρείας είναι η παροχή εξειδικευμένων επιχειρηματικών συμβουλών σε θεσμικούς επενδυτές του εξωτερικού (κυρίως κατά τη διάρκεια εξαγορών), μεγάλες πολυεθνικές, private equity funds και συμβουλευτικές εταιρείες. Ουσιαστικά συνδέει μεγάλες εταιρείες και οργανισμούς με στελέχη της αγοράς, κάθε φορά που οι πρώτοι ενδιαφέρονται για πληροφορίες γύρωαπό έναν συγκεκριμένο τομέα/κλάδο της αγοράς. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η εταιρεία δημιουργήθηκε σε μια δύσκολη περίοδο για τη χώρα μας, εν μέσω σφοδρής οικονομικής κρίσης, με την αβεβαιότητα να κυριαρχεί λόγω και της κατάστασης που είχε δημιουργηθεί με την επιβολή των capital controls. Ωστόσο, οι δυσκολίες αυτές δεν αποτέλεσαν εμπόδιο στο όραμα του ιδρυτή της, Γιώργου Τσαρούχα: «Όταν σπούδαζα και εργαζόμουν στις ΗΠΑ, ασχολήθηκα με τις διαδικασίες που ακολουθούνται από μεγάλες συμβουλευτικές εταιρείες, εταιρείες ιδιωτικών κεφαλαίων κ.λπ., κάθε φορά που επίκεινται μεγάλες συμφωνίες (εξαγορές, συγχωνεύσεις). Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα της Dialectica. Η διεθνής ορολογία για εταιρείες όπως η δική μας είναι Κnowledge Brokerage Companies. H ιδέα αυτή παντρεύτηκε με την πίστη μου στις μεγάλες δυνατότητες και γνώσεις της νέας γενιάς στην Ελλάδα. Πήγαμε ενάντια στο ρεύμα, καινοτομήσαμε, εμπιστευτήκαμε και επιμείναμε στους ανθρώπους μας και όλο αυτό σήμερα μας κάνει να αισιοδοξούμε». Πού οφείλεται όμως η τεράστια επιτυχία της; Η απάντηση εδώ δεν επιδέχεται αμφισβήτησης: το καινοτόμο εργασιακό μοντέλο που εφαρμόζει από την αρχή της ίδρυσής της και στηρίζεται στη διαρκή εκπαίδευση και επιβράβευση των εργαζομένων της, την κάνει εξαιρετικά ελκυστικήως εταιρεία. «H πίστη στην καινοτομία δεν είναι θεωρητική, αλλά πρακτική και σε κάθε πτυχή της δραστηριότητάς μας. Τόσο προς τους πελάτες, όσο και προς τους εργαζομένους. Ως προς τους πελάτες, το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι οι προσαρμοσμένες στις ανάγκες τους λύσεις καθώς και η πολύ γρήγορη εκτέλεση στις αποφάσεις. Πιστέψτε με, στον κλάδο μας διαδραματίζουν και τα δύο πολύ σημαντικό ρόλο. Ως προς τους εργαζομένους μας, είναι θέμα αντίληψης. Είμαστε όλοι συνεργάτες. Θέλουμε όλοι να είμαστε περήφανοι και χαρούμενοι για την εργασία μας. Κάθε μέρα σκέφτομαι το εξής: από τη στιγμή που περνάμε τόσες ώρες της ζωής μας σε μια εταιρεία, αυτή δεν έχει την ευθύνη να μας ευαισθητοποιεί, να μας καταρτίζει, να μας δίνει τη δυνατότητα να ζούμε άνετα και να γνωρίζουμε ενδιαφέροντες ανθρώπους; Μια εταιρεία ευημερεί όταν ευημερούν οι εργαζόμενοί της. Ε, όλα αυτά η Dialectica τα προσφέρει». Όλα αυτά, φυσικά, τα επιβεβαιώνει η διπλή βράβευση που έλαβε η εταιρεία στα HR Awards 2019, και πιο συγκεκριμένα στις κατηγορίες “Best Employee›s Experience” (Silver Award) και “Effective Total Rewards Strategy” (Bronze Award). Κορυφαία επιλογή για τους νέους Όταν ακούς ότι μια εταιρεία μόνο στο πρώτο τρίμηνο του 2019 έχει 40% αύξηση στο δυναμικό που απασχολεί, αναρωτιέσαι γιατί είναι τόσο δημοφιλής. Την απάντηση τη δίνει ο ίδιος ο κύριος Τσαρούχας: «Η Dialectica παρέχει ένα πολύ ελκυστικό πακέτο για τα στελέχη της, το οποίο περιλαμβάνει υψηλές αποδοχές, διαρκή εκπαίδευση, πολυπολιτισμικό εργασιακό περιβάλλον, ποικίλες εταιρικές δραστηριότητες, επιπρόσθετες παροχές (π.χ. ασφαλιστικά ιατρικά πακέτα, αποταμιευτικά προγράμματα κτλ.). Επίσης, βρισκόμαστε σε μια κορυφαία τοποθεσία, στο Θησείο, κάτω από την Ακρόπολη». Έτσι λοιπόν, το ανθρώπινο δυναμικό της και η τεχνολογία αποτελούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας. «Επενδύουμε ποικιλοτρόπως σε αυτά. Η ζωή δεν αρχίζει και τελειώνει σε μια εταιρεία, αλλά μια εταιρεία μπορεί να κάνει τη ζωή σου ενδιαφέρουσα και πιο ευχάριστη. Να σε εξελίξει, να σε κάνει πιο περίεργο, πιο ευέλικτο και πιο δημιουργικό», συμπληρώνει ο Director of Talent της Dialectica. Επέκταση στις ΗΠΑ το επόμενο βήμα Ξεκάθαρος στόχος της εταιρείας είναι η επέκτασή της με φυσική παρουσία στις ΗΠΑ και την Ασία, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στο πελατολόγιό της, καθώς αν ρίξει κανείς μια ματιά, θα παρατηρήσει ότι προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από το εξωτερικό: «Δυστυχώς, η ελληνική αγορά είναι πολύ μικρή και δεν παρουσιάζει σημαντικές ευκαιρίες. Έχουμε ένα μεγάλο δίκτυο στελεχών της αγοράς που απαριθμεί χιλιάδες μέλη ανά τον κόσμο, ένα δίκτυο το οποίο συνεχώς επεκτείνεται, με πάνω από 100 projects καθημερινά, και αυτά που αφορούν την ελληνική αγορά είναι μόλις 4-5 το χρόνο! Ως Έλληνας όμως θα ήθελα να δω να μεγαλώνει η ελληνική αγορά». Παρ’ όλα αυτά, ο κύριος Τσαρούχας δηλώνει αισιόδοξος για τις προοπτικές εξέλιξης μιας start-up εταιρείας στην Ελλάδα, εστιάζοντας στη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος που ήδη παρατηρείται: «Ένα καλύτερο επενδυτικό περιβάλλον θα βοηθούσε. Νομίζω ότι γίνονται προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση. Πάντως, είναι βαθιά μου πεποίθηση ότι οι δημιουργικοί άνθρωποι που βλέπουν τις λύσεις όταν οι άλλοι βλέπουν τα προβλήματα, είναι και αυτοί που ξεχωρίζουν. Επίσης, όταν συνεργαζόμαστε και “αλλάζουμε μπαλιές”, πετυχαίνουμε θαύματα. Αυτή είναι και η ουσία του επιχειρείν, εξάλλου». Dialectica Έμπρακτη απάντηση στο braindrain Ξεκάθαρος στόχος της εταιρείας είναι η επέκτασή της μεφυσική παρουσία στις ΗΠΑ και την Ασία 10 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=