Business News Magazine #4

Ηαγορά του ζύθου γίνεται πιο…δημιουργική Υπήρξε για χρόνια ο πιο hot κλάδος της χώρας, με οξύτατοανταγωνισμό, στοόριο της αντιδικίας.Μιαπολωμένη, πολλέςφορές ευρισκόμενη έως και σταάκρα, αγορά, για την οποίααναγκάστηκε ναπαρέμβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ συχνά-πυκνά εμφανίζονταν και αρνητικά δημοσιεύματα. Ναόμως πουηαγορά της μπίρας παρουσιάζει σήμερασημάδιαωριμότητας και ετοιμάζεται να περάσει στην επόμενη φάση: σε μια περίοδο πιο δημιουργική και λογική, με την πολιτική ορθότητα να δείχνει το δρόμο. Όχι, φυσικά, πως οι αψιμαχίες αποτελούν παρελθόν. Όμως, σαφώς τα χειρότερα δείχνουν να έχουν περάσει. Το Business News καταγράφει τη νέααυτήημέρασε έναν κλάδοπου ενώ μας είχε συνηθίσει αλλιώς, τώρα περνάει στην καινούργια εποχή. Η στρατηγική του leader Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, έχοντας αλλάξει διοίκηση και με τον Αλέξανδρο Δανιηλίδη στο τιμόνι, δείχνει να έχει συνειδητοποιήσει πως αν και παραμένει οαδιαμφισβήτητος leader, οι εποχές άλλαξαν. Χώρος υπάρχει για όλους, ενώ υφίσταται καινοτομία και διάθεση νέων λανσαρισμάτων. Ως ο νούμερο ένα επενδυτής στον κλάδο της, με 120 εκατ. ευρώ τοποθετημένα στην Ελλάδα εντός της κρίσης, η εταιρεία ήδη «τρέχει» πρόγραμμα 61 εκατ. ευρώ για την τριετία 20172019, δηλώνοντας αποφασισμένη να στηρίξει την εγχώρια παρουσία της. Τα χρήματααυτάοδηγούνται προς την ανάπτυξη νέων εσωτερικών παραγωγικών διαδικασιών αλλά και την τόνωση των προγραμμάτων προμηθειών α’ υλών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως κεντρική επιλογή της εταιρείας είναι το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού, μέσω του οποίου παράγονται 16 μπίρες από 100% ελληνικό κριθάρι σε μια συνεργασία με 2.500 παραγωγούς σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι, μέσω της καλλιέργειας 170.000 στρεμμάτων κάθε χρόνο, έχουν προμηθεύσει την εταιρεία συνολικά με 327.000 τόνους κριθάρι. Στα σχέδια της εταιρείας είναι και η παραγωγή νέων brands όπως αυτών με χαμηλό ή καθόλου αλκοόλ, των light ειδών αλλά και οι επενδύσεις στις «craft» προτάσεις των ελληνικών ζυθοποιείων. Σε αυτή την αγορά, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία επέλεξε να επενδύσει και να αναβιώσει πέρυσι, σε συνεργασία με την οικογένειαΜάμου, την ιστορική, πατρινή μπίρα Μάμος. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία σε νέα εποχή Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία με τη σειρά της έχει περάσει στην καινούργια, Carlsberg, εποχή της. Οκτώ χρόνια μετά την ίδρυσή της, η εταιρεία που αναβίωσε την μπίρα Fix και που κατέχει τη Μύθος, πέρασε σε πολυεθνικά χέρια, σε μια κρίσιμη για τον κλάδο εποχή. Όπως είχε τονίσει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ντέγιαν Μπέκο, η εξαγορά του 100% της εταιρείας αποτελεί μέρος της αρχικής συμφωνίας. Στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του ισχυρού ελληνικού προϊοντικού χαρτοφυλακίου, το οποίο περιλαμβάνει αυτήν τη στιγμή 10 τοπικώς παραγόμενα προϊόντα, ενώθα υπάρξουν κινήσεις προς την εξαγωγική κατεύθυνση. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία εμφανίστηκε στην ελληνική αγορά μπίρας την 1η Ιανουαρίου 2010, αποτελώντας ουσιαστικά τη διάδοχη κατάσταση της εταιρείας Ελληνικές Μικροζυθοποιίες Α.Ε., που είχαν ιδρύσει τα αδέρφια Γκρέκη. Το 2008 ο κ. Γ. Χήτος, γνωστός από την εταιρεία εμφιάλωσης νερού «Ζαγόρι», εξαγόρασε το 51% της εταιρείας Ελληνικές Μικροζυθοποιίες και στη συνέχεια είχε και το 51% της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας. Τον Νοέμβριο του 2014, ανακοινώθηκε η συγχώνευση της Μύθος Ζυθοποιία (που ανήκε στον όμιλο Carlsberg) και τηςΟλυμπιακής Ζυθοποιίας, με το 51% του νέου σχήματος να περνά τότε στους Δανούς. Η εξέλιξη αυτή μετέτρεψε την Ολυμπιακή Ζυθοποιία στον Νο 2 παίκτη της εγχώριας αγοράς μπίρας, με μερίδιο (στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ και με βάση τα στοιχεία οκταμήνου 2017) στο 31,8%. Η εταιρεία σήμερα απασχολεί 450 άτομα, διαθέτει δύο εργοστάσια, στη Ριτσώνα και στη Σίνδο, και 90.000 σημεία πώλησης. Σημειώνεται πως από τον Ιούλιο του 2017 τηθέση τουManagingDirector στηνΟλυμπιακή Ζυθοποιία έχει αναλάβει ο Dejan Beko. Πρόκειται για έμπειρο και καταξιωμένο στέλεχος, που ξεκίνησε να εργάζεται στην Carlsberg Σερβίας τον Μάρτιο του 2005. Στη διάρκεια αυτών των ετών ανέλαβε σημαντικές θέσεις ευθύνης, διατελώντας, μεταξύ άλλων, Regional Sales Manager, Belgrade Region και Sales Director. Τον Ιανουάριο του 2013, μεταφέρθηκε στην Carlsberg Βουλγαρίας ως Sales Director και τον Αύγουστο του 2014 προήχθη στη θέση του Managing Director, θέση που διατήρησε μέχρι τον ερχομό του στην Ελλάδα. Οι κινήσεις της ΕΖΑ Με βασικό μέτοχο τον Αθανάσιο Συριανό και στρατηγικό επενδυτή την Damma Συμμετοχών Α.Ε., η ΕΖΑ ιδρύθηκε το 1988, βελτιώνοντας συνεχώς την παραγωγική μονάδα της στην Αταλάντη, όπως πρόσφατα σε μία επένδυση άνω των 5 εκατ. ευρώ. Με 180 άτομα προσωπικό, η ΕΖΑ επενδύει στρατηγικά στην έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων και προς αυτή την κατεύθυνση το 2018 προώθησε την εζα Alcohol Free και την Odyssey Dark Rhapsody. Σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό, η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης κατέκτησε 4 Superior Taste Awards από το Διεθνές Ινστιτούτο Ανώτερης Γεύσης και Ποιότητας (iTQi), για τις μπίρες εζα finelager, εζαpremiumpilsener, BlueIsland και εζα alcohol free. Ταυτόχρονα, επιδιώκει διαρκώς την ανάπτυξη των τζίρων της, την υγιή προώθησή της στην αγορά και την τοποθέτησή της ως ισάξια σε ποιότητα εταιρεία στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Κι αυτό το έχει κερδίσει από τις επενδύσεις που κάνει διαρκώς. Με δύναμη από τη Θράκη Από τη δική της πλευρά, η ΖυθοποιίαΜακεδονίας - Θράκης, με το σήμα Βεργίνα, έχει κάνει τη δική της προσπάθεια, πολλές φορές ερχόμενη σε αντιπαράθεση με τον ανταγωνισμό, καθώς γνωστή ήταν η διαμάχη της με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Ηεταιρεία του Δημήτρη Πολιτόπουλου έχει ιδρύσει δικό της βυνοποιείο το 2014, το οποίο επεξεργάζεται κριθάρι από τηΘράκη και εξάγει και σε γειτονικές χώρες, με στόχο την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής. Στη διάρκεια του 2016, η εταιρεία κινήθηκε ανοδικά ως προς τα οικονομικά της μεγέθη, καθώς εμφάνισε αύξηση τζίρου αλλά και κερδών. Ο τζίρος της ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ, ολοένα αυξανόμενος τα τελευταία χρόνια, με καθαρά κέρδη στα 2,5 εκατ. ευρώ και διαρκείς επενδυτικές προσπάθειες. Οι μικροί που ανεβαίνουν Στα παραπάνω δεν πρέπει να παραβλέψουμεφυσικά και την τεράστιαάνοδο της επονομαζόμενης μικροζυθοποιίας. Των μπουτίκ, δηλαδή, μαγαζιών που έκαναν την εμφάνισή τους και κλέβουν τις εντυπώσεις. Η μπίρα Νήσος, για παράδειγμα, αποτελεί μιασοβαρήπρόταση, όπως κι άλλες εταιρείες που κάνουν τηδιαφορά, ενώ τοπικές μπίρες αναπτύσσονται παντού. Αλέξανδρος Δανιηλίδης Ντέγιαν Μπέκο Αθανάσιος Συριανός Δημήτρης Πολιτόπουλος Ηαγορά της μπίρας παρουσιάζει σήμερα σημάδιαωριμότητας και ετοιμάζεται να περάσει στην επόμενηφάση, σε μια περίοδο πιο δημιουργική και λογική 72 ΙΟΥΛΙΟΣ 2018 businessfile Πώς ένας κλάδος στα όρια της πολεμικής, άλλαξε πορεία και έγινε περισσότερο δημιουργικός. Οι κινήσεις των παικτών, η πρόοδος που συντελείται και το νέο σκηνικό. Γράφει ο Δημήτρης Μαρκόπουλος

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=