Business News Magazine #17

Θεόδωρος Καρούτζος Διευθύνων Σύμβουλος Affidea Ελλάδος 15 χρόνια στηρίζουμε την υγεία σας 5G Eίσοδος σε μια νέα δυναμική εποχή SPECIAL REPORT Οι CEOs για την επόμενη μέρα DIRECTION BUSINESS NETWORK T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Δ Ε Κ Ε Μ Β Ρ Ι Ο Σ 2 0 2 0 - Ι Α Ν Ο Υ Α Ρ Ι Ο Σ 2 0 2 1 • # 1 7

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΓΑΡΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr editorial ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα Προσπαθούμε να ανακαλύψουμε το δρόμο για την επόμενη ημέρα, ενώ όλα ξαφνικά βρίσκονται εν αμφιβόλω… Χωρίς σταθερές στον νέο κόσμο… Μέχρι πριν από λίγες ημέρες, πιστεύαμε πως το 2020 μας επεφύλασσε τις πλέον απροσδόκητες εξελίξεις. Ήτανηχρονιάπουπιστεύαμε πως ζήσαμε ταγεγονόταπουδεν είχαμεφανταστεί ποτέότι θαεκτυλίσσοντανμπροστάστα μάτια μας. Χρειάστηκαν μόλις έξι μέρες μέσα στο 2021 για να καταλάβουμε πως τα καινοφανή περιστατικά που βιώνουμε εδώκαι αρκετούςμήνες δεν έσβησαν διά μαγείας με την αλλαγή του χρόνου. Μετά από έξι μόλις ημέρες, το 2021 μας έδειξε πως ακόμη -και μάλλον για πολύ ακόμη- κινούμαστε σε ένα περιβάλλον τελείως διαφορετικόαπόαυτόπουνομίζαμε μέχρι πρότινος εδραιωμένο. Οι εικόνες της εισβολής στο αμερικανικό Καπιτώλιο από οπαδούς του απερχόμενου προέδρου Τραμπ, που διαμαρτύρονταν περί «κλοπής» στις πρόσφατες εκλογές των ΗΠΑ, ήταν πραγματικά συγκλονιστικές. Κανείς δεν φανταζόταν πως θα βλέπαμε έναν από τους ναούς της Δημοκρατίας, ένα χώρο υπεράσπισης των δικαιωμάτων και των ελευθεριών, να δέχεται τέτοια επίθεση. Και πού; Στη μεγαλύτερη υπερδύναμη του πλανήτη αυτήν τη στιγμή, στη χώρα που έχει εδραιωθεί πάνω στο αφήγημα της υπεράσπισης της δημοκρατίας και της ελευθερίας. Κανείς δεν το περίμενε. Ούτε καν εμείς, που έχουμε ζήσει σαν λαός κάποια σχετικά γεγονότα τα τελευταία χρόνια... Η εισβολή στο Καπιτώλιο μας έδειξε πως πλέον ζούμε σε έναν διαφορετικό κόσμο. Προχωράμε σε μια καινούργια πραγματικότητα, που διαμορφώνεται εδώ και χρόνια. Οι ζυμώσεις υπήρχαν πριν από την εμφάνιση της πανδημίας, αλλά ο Covid-19 φαίνεται πως λειτούργησε σαν καταλύτης, που έκανε τα πάντα να εξελιχθούν με μεγαλύτερες ταχύτητες. Στο εκρηκτικό μίγμα που διαμορφώνεται εδώκαι χρόνια, με βασικά συστατικά τα fake news, τις θεωρίες συνωμοσίας, τη διεύρυνση των ανισοτήτων, τη συσσώρευση του πλούτου σε όλο και λιγότερους, την παγκόσμια οικονομική κρίση, την επικράτηση του διαδικτύου και την «εξασθένηση» των προσωπικών σχέσεων και επαφών, ο κορονοϊός βρήκε γόνιμο έδαφος για να οξύνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Δεν είναι τυχαίο πως πολλοί από τους υποστηρικτές του Τραμπ (μάλλον και ο ίδιος) είναι αρνητές του ιού και του εμβολιασμού. Η εξαιρετικά δύσκολη για όλους κρίση της πανδημίας φαίνεται πως όχι απλά έφερε στην επιφάνεια, αλλά γιγάντωσε παθογένειες που ο πλανήτης πίστευε για χρόνια πως θα κατόρθωσε να κρύβει «κάτω από το χαλί». Πλέον όμως αυτό δεν γίνεται. Πλέον όλοι οι θεσμοί δείχνουν να δέχονται επίθεση. Ακόμη και η ίδια η δημοκρατία. Οι καταστάσεις μάς έχουν οδηγήσει να θεωρούμε λογικό και επιβεβλημένο να μπλοκαριστούν τα προφίλ του «πλανητάρχη» στα social media. Eίναι βέβαιο πως δεν θα μας κάνει καμία εντύπωση αν δούμε σε λίγους μήνες άλλους οπαδούς πολιτικών προσώπων, θεωριών και απόψεων να εισβάλλουν σε κοινοβούλια και κρατικά κτίρια άλλων χωρών μετά από κάποια χαμένη εκλογική αναμέτρηση. Όλα αυτά συμβαίνουν δε ενώ προσπαθούμε να καταλάβουμε όλοι μας πώς θα μοιάζει αυτή η «νέα κανονικότητα» που διαμορφώνεται εξαιτίας της εμφάνισης του Covid-19. Προσπαθούμε να ανακαλύψουμε ξανά σταθερές, για να στηριχθούμε πάνω τους και να πορευθούμε. Ενώ όλα γύρω μας δείχνουν να κινδυνεύουν να γκρεμιστούν. Ακόμη και η δημοκρατία… Βαγγέλης Παπαλιός Υ.Γ. Όσον αφορά πάντως το επιχειρείν και το μάνατζμεντ, έναν καλό οδικό χάρτη για τη συνέχεια προσφέρει το special report που συμπεριλαμβάνεται στο τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας. Ας ελπίσουμε και ας ευχηθούμε πως τελικά το 2021 θα είναι μια χρονιά-restart…

06 news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 07news: Το νέο εγχείρημα της Delivery Hero στην Ελλάδα 54business telcos: Πώς μοιράστηκαν οι συχνότητες του 5G στην Ελλάδα 56infographic: Ο κόσμος του 5G 63business focus : “Great Place toWork” η JTI Ελλάδας 66business insider: To νέο εγχείρημα του Mr. Beat 66business insider: Ποιοι στήνουν τον νέο παίκτη στο leasing 68άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος τονίζει πως πρέπει να λέμε «όχι» στη γήρανση του μυαλού. business telcos: Η μεγάλη ώρα του 5G για την Ελλάδα και τον κόσμο 50 business focus: Οι παίκτες στην ελληνική αγορά λιανικής ρεύματος 14 business focus: H ανθεκτικότητα της Pharmathen στην πανδημία 46 startup focus: O Δημήτρης Τσαπούλης μας αναλύει τη φιλοσοφία του Signal Group 08 busines investments: Επενδύσεις που δεν «φρέναρε» ο κορονοϊός 60 interview: Ο Κώστας Σπυρόπουλος για τις αλλαγές που έφερε η πανδημία 64 interview: O Ιωάννης Κουτκουδάκης της EpsilonNet για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων 48 business focus: H δέσμευση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στη διαρκή ανάπτυξη 09 business focus: Η Cosmote δυναμικά στη νέα εποχή 53 business unusual: Ο Βασιλιάς και στα deals LeBron James 58 10 cover story: ΟΘεόδωρος Καρούτζος για τα 15 χρόνια της Affidea Ελλάδος ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021 Oι CEOs για την επόμενη μέρα SPECIAL REPORT 19 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

news InBrief Η Sunlight δημιουργεί κοινοπραξία στην Ιταλία H Sunlight και η BMG Energy ενώνουν τις δυνάμεις τους και δημιουργούν έναν μεγάλο οργανισμό πωλήσεων και υπηρεσιών που θα τους επιτρέψει να επεκταθούν περαιτέρωκαι να γίνουν η ηγέτιδα εταιρεία στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας στην ιταλική αγορά. Στη νεοσυσταθείσα κοινοπραξία η Sunlight θα έχει πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών με ποσοστό 78%, ενώ το υπόλοιπο 22% θα έχει η BMG Energy. H κίνηση αυτή αποτελεί μέρος της στρατηγικής της Sunlight για την εδραίωση της παρουσίας της σε μεγάλες αγορές. Ειδικά στην ιταλική αγορά, η Sunlight ενισχύει το αποτύπωμά της μέσα από ένα πλάνο επενδύσεων που αγγίζει τα 5 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2018-2022, ενώη προοπτική της εταιρείας είναι να αυξήσει σημαντικά τα έσοδά της. Η Sunlight διαθέτει ήδη σημαντική παρουσία στην Ιταλία μέσω της μονάδας συναρμολόγησης SEBA Italy (Sunlight European Battery Assembly), η οποία ιδρύθηκε το 2018 και έχει την έδρα της στη Βερόνα. Στο επίκεντρο του επιχειρηματικού μοντέλου της SEBA ήταν και παραμένει να εξυπηρετεί τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης με καινοτόμους μπαταρίες καθώς επίσης και εταιρείες-κατασκευαστές σχετικού πρωτογενούς εξοπλισμού (OEMs) στην Ευρώπη. Καθήκοντα CEO για τις δραστηριότητές της Sunlight στην Ιταλία αναλαμβάνει ο Davide Pesce, με βασική επικέντρωση στις τοπικές πωλήσεις και στην επέκταση υπηρεσιών σε τεχνολογίες μολύβδου και λιθίου σε όλους τους κλάδους. Ο κ. Pesce διαθέτει μεγάλη πείρα στην αγορά αποθήκευσης ενέργειας, έχοντας εργαστεί σε διεθνείς ανταγωνιστές όπως η Enersys και η Exide. Η εν λόγω συμφωνία υπεγράφη στις 15 Δεκεμβρίου 2020. ΟΈλληνας πρόεδρος της PhilipMorris Το ρόλο του προέδρου (Executive Chairman of the Board) της Philip Morris International αναλαμβάνει ο Ανδρέας Καλαντζόπουλος (André Calantzopoulos), σημερινός Chief Executive Officer της πολυεθνικής εταιρείας. Για προσωπικούς λόγους ο σημερινός πρόεδρος Louis Camilleri εξέφρασε την επιθυμία του να συνταξιοδοτηθεί, και σε αυτό το πλαίσιο ο Ανδρέας Καλαντζόπουλος θα αναλάβει τον συγκεκριμένο ρόλο τονΜάιο του 2021, πριν από την ετήσια συνέλευση των μετόχων της PhilipMorris International.Μέχρι τότε, ο LucioNoto (σήμερα ανεξάρτητος Presiding Director) θα αποτελεί interim Chairman. Ο σημερινός COO της Philip Morris International, Jacek Olczak, θα διαδεχθεί τον Καλαντζόπουλο στη θέση του Chief Executive Officer. Ο Αντρέας Καλαντζόπουλος, που ηγήθηκε επί 7 χρόνια της PhilipMorris International από τη θέση του CEO, σχεδίασε και υλοποίησε το smoke-free μέλλον της εταιρείας, προς καλύτερες εναλλακτικές από το τσιγάρο. Πρόκειται για ένα όραμα που υλοποιείται και με τη μεγάλη επένδυση που έχει υλοποιηθεί στην Ελλάδα, μετατρέποντας τη χώρα μας σε σημαντικό κόμβο παραγωγικής δραστηριότητας για προϊόντα καπνού νέας γενιάς της εταιρείας. Μάλιστα, σε πρόσφατη συζήτηση με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο, ο κ. Καλαντζόπουλος έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στην ελληνική θυγατρική της PMI, την εταιρεία Παπαστράτος, τονίζοντας ότι δραστηριοποιείται 90 χρόνια στην Ελλάδα και είναι κομμάτι της οικονομίας και του κοινωνικού ιστού της χώρας: «Η Παπαστράτος, η θυγατρική της PMI στην Ελλάδα, αποτελεί μέρος του οικονομικού και κοινωνικού ιστού της χώρας εδώ και 90 χρόνια. Ως PMI έχουμε επενδύσει στην Ελλάδα σε φυσικές εγκαταστάσεις, με την τελευταία μας επένδυση να ξεκινά το 2017, όταν μετατρέψαμε ένα ολόκληρο εργοστάσιο τσιγάρων σε μονάδα αποκλειστικής παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού, δημιουργώντας 400 νέες θέσεις εργασίας και αποκτώντας εξαγωγική δραστηριότητα σε 6 χώρες», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά. Tο νέοΔ.Σ. του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου Στο πλαίσιο της πρόσφατης Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου της 24ης Νοεμβρίου 2020, συγκροτήθηκε σε σώμα, τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2020, το νέο 15μελές Διοικητικό Συμβούλιο, η σύσταση του οποίου είναι η εξής: Ελληνίδα πρόεδρος η Άννα Καλλιάνη, Financial &StrategyAdvisor, Owner, Anirva International Strategic Advisors LTD, Βρετανός πρόεδρος ο Κέννυ Ευαγγέλου, CEO, Xenium Advisors, αντιπρόεδροι οι Σπύρος Δούκας, ex Financial Director, Elais - Unilever Hellas S.A., Κώστας Κανάρογλου, πρόεδρος και CEO, Cana Laboratories, Άγγελος Μαστραντώνης, διευθύνων σύμβουλος Energean στην Ελλάδα και HR Manager του Ομίλου της Energean, γενικός γραμματέας ο Γιώργος Καράμπελας, Executive Director & BoardMember, Green Properties & 362 Grocery Stores, ταμίας ο Νίκος Χατζητσόλης, διευθύνων σύμβουλος, Αξίες Α.Ε., μέλος του Διεθνούς Δικτύου της CBRΕ, μέληοι Αφροδίτη Αρβανίτη, GeneralManager &Senior Advisor, Kalesma Mykonos, Μάνος Λορέντζος, Director, Seascope Hellas, Σπυρίδων Δ. Μανωλόπουλος, πρόεδρος Δ.Σ., Space Hellas A.E., Δημήτρης Μέμος, διευθύνων σύμβουλος, MarineTraffic, Σταύρος Μεσσήνης, Director, The Cube Workspace, Alexander E.G. Turner, διευθύνων σύμβουλος, Carpenter Turner, Σωτήρης Χριστογιάννης, πρόεδρος και CEO Παπαποστόλου Α.Ε., IreneM.Watson (επίτιμηπρόεδρος) πρόεδρος, ibs International Business Services. Ηεπανεκλεγείσα Ελληνίδα πρόεδρος Άννα Καλλιάνη δήλωσε: «Ευχαριστώ θερμά τα μέλη του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου για την τιμή που μου έκαναν να με αναδείξουν Ελληνίδα πρόεδρο για δεύτερη θητεία. Με επιχειρηματική ηθική και υψηλό αίσθημα ευθύνης έναντι των μελών του και της ιστορικής πορείας του Επιμελητηρίου, το νέοΔιοικητικό Συμβούλιο προσβλέπει στη στενή και απρόσκοπτη συνεργασία με τα μέλη, την ελληνική κυβέρνηση, τη βρετανική πρεσβεία στην Αθήνα, θεσμικούς φορείς και τους συνεργάτες του Επιμελητηρίου, για την περαιτέρω ενδυνάμωση των ελληνοβρετανικών διμερών εμπορικών και επιχειρηματικών εν γένει σχέσεων. Από την πλευρά του, ο νέος Βρετανός πρόεδρος τουΕλληνοβρετανικού Επιμελητηρίου, Κέννυ Ευαγγέλου, δήλωσε: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω τα μέλη του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου, καθώς και τα υπόλοιπα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου για την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο πρόσωπό μου και με πρότειναν για Βρετανό πρόεδρο. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε το έργο του προηγούμενου Δ.Σ., για να αυξήσουμε τις ευκαιρίες δικτύωσης των μελών μας και να παρέχουμε ανταλλαγή γνώσεων, μέσω της διοργάνωσης συναντήσεων, συνεδρίων, διαδικτυακών σεμιναρίων και ενημερώσεων και τη δημιουργία μιας σειράς από επιτροπές-working groups, αξιοποιώντας ψηφιακά μέσα για τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας. Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα θα προσφέρει σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες τα επόμενα χρόνια σε διάφορους τομείς. Το καινούργιο Δ.Σ., το οποίο αποτελείται από κορυφαίους επαγγελματίες από ένα ευρύ φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας, μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο και να διευκολύνει επενδυτές από το Ηνωμένο Βασίλειο προς επίτευξη αυτού του στόχου». Mars: Δημιούργησε το South Europe Cluster H Mars ανακοίνωσε πως δημιουργήθηκε πρόσφατα το νέο South Europe Cluster, που ενώνει την Ιταλία, την Ελλάδα, την Κύπρο και τηΜάλτα κάτωαπό μία κοινή επιχειρηματική μονάδα, με στόχο, όπως αναφέρει η εταιρεία, τη μεγιστοποίηση των συνεργειών και την περαιτέρωανάπτυξη και των τεσσάρων αγορών στηΝότια Ευρώπη. Σύμφωνα με τη νέα δομή, ο Άλκης Γέραλης αναλαμβάνει τη θέση τουMarket Director για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, με έδρα τη Mars Hellas στην Αθήνα, ενώ ο Paolo Rigamonti ορίζεται νέος γενικός διευθυντής για το South Europe Cluster, με έδρα τη Mars Italy στο Μιλάνο, όπου θα εδρεύει επίσης το HUB του νέου Cluster. 6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021

Up & down Στο παγκόσμιο προσκήνιο βρίσκεται ο Αλβέρτος Μπουρλά, οΘεσσαλονικιός διευθύνων σύμβουλος της Pfizer, που ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει το εμβόλιο κατά του Covid-19. «Ο επικεφαλής της Pfizer γίνεται σταρ», έγραφε πριν από λίγες ημέρες η ηλεκτρονική έκδοση της οικονομικής επιθεώρησης Handelsblatt, που σκιαγραφεί το πορτρέτο του, κάνοντας εκτενή αναφορά στις ελληνικές ρίζες του. Νέο αέρα δίνει στη Forthnet/Nova ο Νίκος Σταθόπουλος, επικεφαλής της BC Partners, ο οποίος είναι και ο νέος πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της εξαγορασθείσας εταιρείας, μετά και την πρόσφατη έκτακτη Γενική Συνέλευση. Αξίζει να σημειώσουμε ότι οΝίκος Σταθόπουλος ανακηρύχθηκε φέτος για δεύτερη χρονιά στους 50 πιο επιδραστικούς dealmakers του ευρωπαϊκού Private Equity, σύμφωνα με την ετήσια κατάταξη των Financial News. Σε μια δυναμική κίνηση στην ελληνική αγορά προχωρά η Delivery Hero, στην οποία ανήκει και το efood. Aναλυτικότερα, όπως όλα δείχνουν, ο γερμανικός κολοσσός του food delivery ετοιμάζεται να φέρει στη χώρα μας το concept των Dmarts, σε μια κίνηση που μπορεί να δημιουργήσει νέα δεδομένα στη λιανεμπορική αγορά της Ελλάδας και ειδικά στο κομμάτι του last mile, αναπτύσσοντας ιδιαίτερα την πρακτική τουQ-commerce (quick commerce), που αποτελεί τη νέα γενιά του e-commerce και βασίζεται στην παράδοση διάφορων προϊόντων σε διάστημα μικρότερο της μίαςώρας, κατά κύριο λόγο με δίκυκλα οχήματα. ΗDelivery Hero έχει επενδύσει στη δημιουργία των Dmarts (γνωστών και ως dark stores), που αποτελούν βασικό πυλώνα για το συγκεκριμένο εγχείρημα. Πρόκειται για τοπικές μικρές αποθήκες σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, για μικρά καταστήματα -όχι ανοιχτά στο κοινό- βελτιστοποιημένα για την αποθήκευση προϊόντων (κατά κύριο λόγο της κατηγορίας groceries) και τη «συναρμολόγηση» (picking) παραγγελιών, τα οποία μπορούν να προσφέρουν ιδιαίτερα μικρούς χρόνους παράδοσης, χάρη στην κεντρική τοποθεσία τους αλλά και στη συμβιωτική/συμπληρωματική τους σχέση -όσον αφορά τους διανομείς- με το δίκτυο εστιατορίων, που συνεργάζονται με brands της Delivery Hero όπως το efood στη χώρα μας. Στο πλαίσιο της συνεχούς επέκτασης του concept των Dmarts και του Q-commerce, η Delivery Hero προχώρησε στη σύσταση της Delivery Hero Dmart Greece στη χώρα μας. Η εταιρεία έχει μετοχικό κεφάλαιο 300.000 ευρώ, το οποίο έχει καλυφθεί από τη μοναδική ιδρύτρια-μέτοχο εταιρεία με την επωνυμία «Delivery Hero Stores Holding GmbΗ». Όσον αφορά τους ανθρώπους που θα «τρέξουν» το εγχείρημα, πρόεδρος του Δ.Σ. είναι ο Κωνσταντίνος Ακριβός, πρόεδρος και οικονομικός διευθυντής της Online Delivery (efood), ενώδιευθύνοντες σύμβουλοι είναι οι αδερφοί Κωνσταντίνος και Παμίνος Κυρκίνης, συνιδρυτές και διευθύνοντες σύμβουλοι και του efood. Επίσης, μέλη του Δ.Σ. είναι ο Pieter-Jan Vandepitte, Chief Operational Officer της Delivery Hero από το 2015, και ο Emmanuel Thomassin, Chief Financial Officer της Delivery Hero από το 2014. NewEntry ΗDelivery Heroφέρνει ταDmarts στην Ελλάδα #Νumbers Την επαναφορά της αβεβαιότητας για την πορεία της οικονομίας και της αναπτυξιακής προοπτικής φαίνεται πως έχει επαναφέρει η κρίση της πανδημίας, σύμφωνα με την έρευνα τηςMRB για τον ΣΕΒ «Σφυγμός του Επιχειρείν 2020», από την οποία, πάντως, προκύπτουν και θετικά στοιχεία. Ο γερμανικός κολοσσός του food delivery ετοιμάζεται να φέρει στη χώρα μας το concept των Dmarts, με την επωνυμία efood market Σε όλο και πιο δύσκολη θέση οι Δημήτρης και Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, μετά και το πόρισμα της PwC… 48% των επιχειρήσεων δηλώνει πως δεν έχει σχέδιο αντιμετώπισης της πανδημίας και δεν σκοπεύει να αποκτήσει (!) 70% των επιχειρήσεων θα διατηρήσει σταθερό το προσωπικό του το επόμενο έτος, ενώ λιγότερο από το 10% θα προχωρήσει σε μείωση. 7 στις 10 επιχειρήσεις που αναμένουν μείωση των πωλήσεών τους το 2021 το αποδίδουν στην κρίση της πανδημίας του κορονοϊού. 6 στις 10 επιχειρήσεις θεωρούν πιο σοβαρές τις επιπτώσεις της πανδημίας από εκείνες της περιόδου της οικονομικής κρίσης. 38,3% των επιχειρήσεων εκτιμά ότι η έλλειψη κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού προκαλεί πολύ μεγάλη δυσκολία. Το σχετικό ποσοστό ήταν 21% το 2019. 45,7% των επιχειρήσεων προσδοκά πως οι επιπτώσεις θα έχουν σχετικά σύντομη διάρκεια (έως το τέλος του 2021). 7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021

startupfocus Ποιες είναι οι εταιρείες που αποτελούν το Signal Group, ποιο είναι το αντικείμενο αλλά και τα μεγέθη τους σήμερα; Η Signal Group διαθέτει σήμερα τρεις κύριους επιχειρησιακούς βραχίονες. Η Signal Maritime Services διαχειρίζεται ένα Pool από βαπόρια τύπου Aframax. Έχοντας πετύχει κορυφαίες επιδόσεις (π.χ. σε επίπεδο ημερήσιου τζίρου - TCE) παγκοσμίως για τρία συναπτά έτη, διαχειριζόμαστε σήμερα περίπου 22 Aframaxes από 13 διαφορετικές πλοιοκτήτριες εταιρείες. Το pool της Signal, πλέον ένα από τα μεγαλύτερα pool πλοίων τύπου Aframax στον κόσμο, προσφέρει, εκτός από κορυφαία απόδοση, καινοτόμα προσέγγιση στον τρόπο διανομής των κερδών και στην ευκολία με την οποία μπορούν να εισέρχονται ή να εξέρχονται οι συμμετέχοντες. Πολύ πρόσφατα έχουμε ξεκινήσει και την επέκταση των υπηρεσιών μας και σε πλοία κατηγορίας MR, με τη δημιουργία ενός καινούργιουMRpool. Η Signal Ocean είναι ο βραχίονας τεχνολογίας που έχει δημιουργήσει την Businessto-Business Software-as-a-Service (B2B SaaS) πλατφόρμα Signal Ocean. Το λογισμικό της Signal Ocean επιτρέπει στους ναυλωτές, τους μεσίτες πλοίων και τους πλοιοκτήτες να συγκεντρώνουν, να επεξεργάζονται και να αναλύουν με ασφάλεια μεγάλους όγκους δεδομένων σχετικών με το chartering. Με την υποστήριξη εξελιγμένων τεχνολογιών μηχανικής μάθησης (Machine Learning) και τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence), η πλατφόρμα βοηθά τους χρήστες της να παίρνουν αποφάσεις σχετικές με τη συμμετοχή τους στις παγκόσμιες ναυλαγορές γρήγορα, αποδοτικά και με μεγαλύτερη σιγουριά. ΗSignal Ventures πραγματοποιεί στρατηγικές επενδύσεις σε προηγμένες τεχνολογίες λογισμικού που σχετίζονται με τη ναυτιλία και το διεθνές εμπόριο commodities (commodity trading). Η Signal Ventures χτίζει ένα διευρυνόμενο οικοσύστημα επιχειρηματιών και νεοσύστατων επιχειρήσεων που, οπλισμένοι με ταλέντο, πάθος και σχετικές δεξιότητες, καθώς και τεχνολογία και δεδομένα, συμπληρωματικά με τη Signal, οραματίζονται την παραγωγή και την προώθηση νέων προϊόντων ή και την ενίσχυση υπαρχόντων. Η κρίση της πανδημίας πώς έχει επηρεάσει τη Signal Group; Στο περιβάλλον της τεράστιας οικονομικής αβεβαιότητας που προκλήθηκε από το ξέσπασμα της πανδημίας του Covid-19, η Signal διένυσε μία από τις πιο παραγωγικές περιόδους της σύντομης ιστορίας της, προσαρμοζόμενη γρήγορα σε συνθήκες εργασίας εξ αποστάσεως. Στην πραγματικότητα, η ίδια η πλατφόρμα Signal Ocean έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτό, για εμάς και για πολλούς από τους πελάτες μας, μέσω των δυνατοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας που παρέχει. Αυτό μας επέτρεψε να συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε και τελικά πραγματοποιήσαμε περίπου 50 νέες προσλήψεις από τις αρχές του έτους. Σήμερα, η συνολική ομάδα ανέρχεται πλέον στους 145. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μέρος των νέων προσλήψεων με έδρα την Αθήνα ολοκληρώθηκαν μετά τονΜάρτιο του 2020, κάτι που προφανώς είχε και τις προκλήσεις του. Το νέο προσωπικό απασχολείται σε διάφορους ρόλους σχετιζόμενους είτε με τη διαχείριση εμπορικών πλοίων είτε με το software engineering και το data science. Σε όσα αφορούν τη ναυτιλιακή αγορά, μετά από μια απότομη αλλά σύντομη άνοδο στην αρχή της χρονιάς, η πανδημία, ειδικά στον τομέα των tankers, έχει επηρεαστεί αρνητικά, με σημαντική μείωση στη ζήτηση και ταυτόχρονη άνοδο στην προσφορά διαθέσιμων πλοίων προς ναύλωση. Έχετε δηλώσει πως η Signal Ocean δεν έχει σκοπό να ανατρέψει τη δομή της ναυτιλιακής αγοράς. Γιατί έχει λάβει αυτήν τη στρατηγική απόφαση; H πλατφόρμα δεν έχει σκοπό να ανατρέψει τη δομή της ναυτιλιακής αγοράς, όπως έκανε η Uber στα ταξί. Ο σκοπός μας δεν είναι ο εκδημοκρατισμός της πληροφορίας. Οι ναυλαγορές έχουν αυτο-οργανωθεί και εξακολουθούν να το κάνουν με τρόπο που να τους επιτρέπει να αντεπεξέρχονται στις ανάγκες μιας απίθανα περίπλοκης και συνεχώς μεταβαλλόμενης παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, που μεταφέρει περίπου το 90% των αγαθών που έχουμε στη διάθεσή μας. Και αυτό χωρίς προφανώς έναν κεντρικό προγραμματισμό, που δεν θα ήταν καθόλου εύκολος ούτε αποδοτικός. Σε ένα βαθμό, η ταχεία προσαρμοστικότητα της παγκόσμιας ναυτιλίας οφείλεται στα κατά τόπους ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα πληροφόρησης και εξειδίκευσης που κατέχουν συγκεκριμένοι παίκτες, με περιθώριο να είναι ανταγωνιστικοί εκεί που ενδεχομένως άλλοι δεν θα ήταν. Και με την προσφορά χωρητικότητας να είναι στατιστικά υψηλότερη από τη ζήτηση την τελευταία δεκαετία, ο πλανήτης απολαμβάνει υπηρεσίες που δεν είναι μόνο ευέλικτες αλλά και πάρα πολύ ανταγωνιστικές. Το να σεβαστούμε τη δομή της αγοράς συνεπώς, συμπεριλαμβανομένου και του ρόλου των brokers, που διευκολύνουν τις πάντα δύσκολες και περίπλοκες συναλλαγές κάτω από ελλιπή πληροφόρηση, είναι πολύ σημαντικό. «Η κάθε εταιρεία χρησιμοποιεί το εργαλείο με τα δικά της δεδομένα, που δεν διαχέονται ευρύτερα, παρά μόνο χρησιμοποιούνται αποκλειστικά έτσι ώστε να αποκτήσει η εσωτερική ομάδα την καλύτερη δυνατή ενημέρωση και ανάλυση. Πιστεύουμε πως αυτό έχει συνεισφέρει σημαντικά στο να γίνει δημοφιλές το προϊόν τόσο γρήγορα στην αγορά». Πώς έχει υποδεχθεί τις λύσεις σας η ναυτιλιακή αγορά; Τι είδους (και μεγέθους) ναυτιλιακές αποδείχθηκαν πιο πρόθυμες να τις υιοθετήσουν άμεσα; Είμαστε εξαιρετικά περήφανοι που η πλατφόρμα της Signal κέρδισε τόσο γρήγορα απήχηση στην αγορά των μεγάλων δεξαμενόπλοιων. Τουλάχιστον 80από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων πετρελαϊκών, ναυλομεσιτικών και πλοιοκτητριών, χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μας καθημερινά, προκειμένου να ενημερώνονται αξιόπιστα για τις διεθνείς ναυλαγορές. Ο στόχος μας είναι να προσφέρουμε μια ολοκληρωμένη λύση για όλη τη ναυτιλιακή βιομηχανία, οπότε εργαστήκαμε σκληρά και αντιμετωπίσαμε σημαντικές προκλήσεις, για να αυξήσουμε το ποσοστό των αγορών που καλύπτουμε. Οι δυνατότητες επέκτασης και γενίκευσης της τεχνολογίας που έχουμε εξελίξει, μας βοηθά τώρα σε αυτό, αλλά οι πελάτες και συνεργάτες της Signal είναι εξίσου απαραίτητοι, προκειμένου να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το άμεσο μέλλον; Ποια είναι τα προγραμματισμένα βήματα για το Signal Group; Αυτήν τη στιγμή ασχολούμαστε με την επέκταση των δραστηριοτήτων και των τριών κομματιών του ομίλου. Στο ναυτιλιακό κομμάτι έχουμε τα πρώτα βήματα στοMR Pool μας και τη συνεχή βελτίωση και επέκταση των δραστηριοτήτων μας στα Aframax. Η Signal Ocean βρίσκεται σε διαδικασία ελέγχου και τελικών βελτιώσεων των λύσεων που αναπτύσσουμε εδώ και καιρό για τις αγορές ξηρού φορτίου (Dry Bulk) αλλά και των Gas Tankers (LNG και LPG) και των Containers. Εξαιρετική έμφαση δίνουμε επίσης στο να επιτρέψουμε στους πελάτες μας να έχουν στη διάθεσή τους περισσότερες επιλογές στην εξαγωγή δεδομένων ή και reports, αλλά και στη συνδεσιμότητα των δικών τους συστημάτων με την πλατφόρμα μας μέσω των επονομαζόμενων APIs. Η ίδια δυνατότητα, η χρήση δηλαδή της τεχνολογίας μας κατευθείαν από τρίτο λογισμικό, ξεκλειδώνει δυνατότητες και σημαντική πρόοδο και στο τρίτο μας κομμάτι, τη Signal Ventures. Εκεί έχουμε ένα πλούσιο portfolio συνεργασιών και επενδύσεων, καθώς και δύο ομάδες που επιχειρούμε να κάνουμε accelerate μέσα στo πλαίσιo αυτού που ονομάζεται start-up-in-a-startup. Τέλος, στα πλάνα μας είναι επίσης να ψάξουμε συνεργασίες και να συνεισφέρουμε στο πλαίσιο του Environmental, Social, and Governance (ESG) πεδίου, αρχίζοντας από πρακτικές εφαρμογές γύρω από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ο Δημήτρης Τσαπούλης, CΟO της Signal, μας αναλύει την πορεία του ομίλου αλλά και τα σχέδιά του για τη συνέχεια. Συνέντευξη στον Δημήτρη Τσουκαλά Δημήτρης Τσαπούλης, CΟO, Signal Group Δεν είμαστε ηUber της ναυτιλιακής αγοράς 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021

business focus Με όχημα τις εξαγωγές, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία κατόρθωσε να αντιμετωπίσει πιο δυναμικά τις προκλήσεις του 2020, ενώ σχεδιάζει νέες κινήσεις ανάπτυξης για το 2021, έχοντας αναλάβει και τη διανομή των προϊόντων της Bacardi Greece. Kαι όλα αυτά με τη δέσμευσή της στη Βιώσιμη Ανάπτυξη να παραμένει αναλλοίωτη. Να καταγράψει πορεία ανάπτυξης θέλει το 2021 η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλός της, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου με αντικείμενο τις προκλήσεις της τελευταίας περιόδου και τις προοπτικές για το μέλλον της εταιρείας. Φυσικά, αναγνώρισε πως θα χρειαστεί πολλή προσπάθεια, καθώς, όπως ανέφερε, η επόμενη χρονιά θα είναι και αυτή αρκετά δύσκολη και ειδικά όσον αφορά το πρώτο τρίμηνό της και, πριν τη βελτίωση, που προεξοφλείται από τα υφιστάμενα ιατρικά δεδομένα, για το δεύτερο εξάμηνό της. Επεσήμανε, όμως, πως αν δεν προκύψουν ξανά lockdowns από την 1η Απριλίου 2021 και μετά, η αγορά έχει πολλά να περιμένει. Ειδική αναφορά έκανε, μάλιστα, στον τουρισμό, που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το 2020, αν και δεν πρόκειται να φτάσει στα επίπεδα του 2019. Στη συνέχεια, προέβλεψε ότι οι κλυδωνισμοί στην αγορά θα συνεχιστούν και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021. Το εξαιρετικό 2019 και η κάμψη του 2020 Ο κ. Δανιηλίδης χαρακτήρισε εξαιρετική χρονιά το 2019 για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, καθώς η εταιρεία κατέγραψε για δεύτερη συνεχή χρονιά αύξηση οικονομικών μεγεθών. Χτίζοντας πάνω σε αυτή την πορεία, ξεκίνησε πολύ δυναμικά το 2020 και στο πρώτο δίμηνο κινήθηκε ιδιαίτερα ανοδικά σε επίπεδο τόσο τζίρου όσο και όγκου πωλήσεων. Φυσικά, η εμφάνιση της πανδημίας του Covid-19 ανέτρεψε άρδην τα δεδομένα και οδήγησε σε σημαντική υποχώρηση την αγορά μπίρας. Όπως ανέφερε ο κ. Δανιηλίδης, το 2020 εξελίχθηκε στη δυσκολότερη χρονιά της πρόσφατης ιστορίας για την αγορά της μπίρας.Μάλιστα, επεσήμανε πως η μερική αύξηση των πωλήσεων του χονδρεμπορίου και της κλασικής λιανικής, αν και σε κάποιο επίπεδο λειτούργησαν σαν ανάχωμα, δεν ήταν δυνατό να καλύψουν πλήρως τις απώλειες στη HORECA (κρύα αγορά), καθώς η κατανάλωση μπίρας και γενικά αλκοόλ στην Ελλάδα αποτελεί κατά κύριο λόγο κοινωνική δραστηριότητα. Εντούτοις, ανέφερε πως -δεδομένων πάντα των συνθηκών- η εταιρεία κατόρθωσε να καταγράψει μια θετική πορεία και το 2020, και αυτό θα αντικατοπτριστεί και στα επίσημα οικονομικά στοιχεία για το σύνολο του 2020, που θα ανακοινωθούν τον Φεβρουάριο. Το «μικρό θαύμα» των εξαγωγών Στη θετική αυτή πορεία συνέβαλαν σημαντικά οι εξαγωγές της εταιρείας, που όπως σημείωσε ο κ. Δανιηλίδης, πλέον κυμαίνονται ξεκάθαρα σε ποσοστό πάνω από το 10% του συνολικού τζίρου της. Μάλιστα, το 2019 οι εξαγωγές της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας κατέγραψαν άνοδο 5%, επίδοση που ο κ. Δανιηλίδης χαρακτήρισε «ένα μικρό θαύμα», που όπως είπε, σημειώθηκε και με τη συνδρομή της Heineken NV, που επέτρεψε την εξαγωγή προϊόντων που έχουν παραχθεί στην Ελλάδα σε περισσότερες χώρες. επίσης, προανήγγειλε πως η τάση αυτή θα ενισχυθεί περαιτέρω την επόμενη χρονιά. Αν και δεν αποκάλυψε τις νέες χώρες στις οποίες θα αρχίσουν εξαγωγές το 2021, έκανε λόγο για πολύ σημαντική αγορά της Ασίας, στην οποία ανέφερε πως τα πρότυπα ποιότητας είναι ιδιαίτερα υψηλά, αλλά και για χώρες στην Αφρική. Οι στόχοι για την Bacardi Πολύ σημαντικό ρόλο στο πλάνο που έχει θέσει για τη συνέχεια η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα διαδραματίσει και η συνεργασία που συμφώνησε με την Bacardi Greece για τη διανομή του χαρτοφυλακίου των premium προϊόντων της Bacardi στην ελληνική αγορά, από την 1η Απριλίου 2021. Η συμφωνία έχει πενταετή διάρκεια, όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής της Bacardi Greece, Κωνσταντίνος Κουβαράς, στο πλαίσιο της ίδιας διαδικτυακής συνέντευξης, και στόχος είναι η ενίσχυση της παρουσίας της Βacardi στην ελληνική αγορά αλκοολούχων, όπου αυτή τη στιγμή διατηρεί μερίδιο της τάξης 12%. «Θέλουμε να φέρουμε τα προϊόντα της Bacardi στη θέση που τους αξίζει», ανέφερε ο κ. Δανιηλίδης, ο οποίος επεσήμανε πως με τη συνεργασία αυτή η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προσβλέπει σε αύξηση τζίρου και εσόδων αλλά και σε σημαντικές συνέργειες. Οκ. Δανιηλίδης ανέφερε ότι πρόκειται για μια μοναδική στο δίκτυο της Heineken διεύρυνση χαρτοφυλακίου με οινοπνευματώδη, μέσω της οποίας η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα ανταποκρίνεται σε περισσότερες ανάγκες της ελληνικής αγοράς, ενώ υπογράμμισε ότι στόχος είναι ο χρονικός ορίζοντας της συνεργασίας να εκτείνεται πέρα από τα πέντε χρόνια που προβλέπει η αρχική συμφωνία. Και τα δυο στελέχη, πάντως, διευκρίνισαν πως αν και η συμφωνία έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα, δεν υπάρχει καμία συζήτηση για άλλου είδους σύμπραξημεταξύ των δύο εταιρειών, οι οποίες είναι και θα παραμείνουν ανεξάρτητες. Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, το marketing των προϊόντων της Bacardi θα χειρίζεται 100% η Bacardi Greece. H αναπροσαρμογή του επενδυτικού πλάνου Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί πως ο κ. Δανιηλίδης εξήγησε πώς η Αθηναϊκή Ζυθοποιία διατήρησε ακέραιο το πλάνο των επενδύσεων σε θέματα ασφάλειας, υποδομών και βελτίωσης παραγωγικών διαδικασιών, αλλά προχώρησε σε κάποιες αναπροσαρμογές σε ό,τι αφορά επενδύσεις σε εμπορικές δράσεις (διαφήμιση, μάρκετινγκ κ.λπ.), προσαρμοζόμενη στην επιβράδυνση της αγοράς. Αθηναϊκή Ζυθοποιία Προσανατολισμένη στη διαρκή ανάπτυξη Ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ανέφερε ότι σε αυτό το δυσμενές υγειονομικό και οικονομικό κλίμα που χαρακτήρισε το 2020, η εταιρεία εστίασε στην προστασία της υγείας εργαζομένων, συνεργατών και πελατών, στη διασφάλιση της εφοδιαστικής αλυσίδας για την εξυπηρέτηση των αναγκών της αγοράς στις νέες συνθήκες, αλλά και στην επίτευξη ενός -βάσει της κατάστασης που επικράτησε και επικρατεί- καλύτερου αποτελέσματος. Επιπρόσθετα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην προσήλωση της εταιρείας στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, η οποία παρέμεινε ανεπηρέαστη στη δύσκολη υγειονομική και οικονομική συγκυρία. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε ειδικότερα στο Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας μέσω του οποίου η εταιρεία απορρόφησε και το 2020 το σύνολο της παραγωγής ελληνικού κριθαριού, παρότι οι ανάγκες της για παραγωγήμπίρας ήταν σαφώς μικρότερες από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί, ενώ έχει προχωρήσει σε συμφωνίες για ενίσχυση των εξαγωγών βύνης σε αγορές του εξωτερικού. Επιπλέον, ανέφερε ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία υπέγραψε πρόσφατα και νέα συμβόλαια με τους καλλιεργητές του προγράμματος για τη σοδειά του 2021, συνεχίζοντας να στηρίζει έμπρακτα τον πρωτογενή τομέα στη χώρα. Παράλληλα, ανακοίνωσε ένα νέο πρόγραμμα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, με επίκεντρο, σε πρώτη φάση, την ορθή διαχείριση του νερού από τον πρωτογενή τομέα στην ηπειρωτική Ελλάδα. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την επιστημονική ομάδα της καθηγήτριας Φοίβης Κουντούρη, κάτοχο της έδρας Βιώσιμης Ανάπτυξης στηνΟικονομική Σχολή του ΟΠΑ και πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιστημονικής Ένωσης Οικονομολόγων Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων (EAERE). Στο επίκεντρο οι άνθρωποι και η βιώσιμη ανάπτυξη 9 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020 - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=