CSR & ESG REVIEW #72

44 CSRReview ΘΕΜΑ CSR&ESG Review Στο συρτάρι καταλήγουν τα smartphones που δεν χρησιμοποιούν οι Έλληνες, όπως αποκαλύπτει έρευνα των Pandas και ELTRUN, καθώς δύσκολα μπαίνουν στη διαδικασία να τα πουλήσουν, επιβαρύνοντας όχι μόνο το περιβάλλον αλλά και την τσέπη τους. Βάρος στον πλανήτη, μέσα στο συρτάρι Smartphones Διστακτικοί εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές στο να «αποχωριστούν» smartphones που δεν χρησιμοποιούν πια, με το 83% των ερωτηθέντων να δηλώνει πως όταν δεν χρησιμοποιεί πλέον ένα smartphone, το αφήνει ξεχασμένο στο σπίτι. Τα εντυπωσιακά αυτά αποτελέσματα κατέγραψε η έρευνα «Κυκλική Οικονομία και Χρήση Smartphones», που εκπόνησε πανελλαδικά σε δείγμα περίπου 1.400 Ελλήνων καταναλωτών, ηλικίας 18-60 ετών, το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της Pandas στα τέλη του 2021, αποτυπώνοντας μια συνήθεια των Ελλήνων να μην πωλούν προσωπικά τους είδη, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους αλλά και τους Αμερικανούς, που πωλούν τα μεταχειρισμένα τους αντικείμενα με σκοπό το κέρδος. Από την άλλη πλευρά, η έρευνα κατέγραψε αυξητικές τάσεις στο ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που φαίνεται πρόθυμο να πραγματοποιήσει στο μέλλον αγορά μεταχειρισμένων smartphones, καθώς θέλουν να αντικαταστήσουν την συσκευή τους με κάποια άλλη πιο σύγχρονη, χωρίς όμως να την πληρώσουν ακριβά. Πόσο συχνά αλλάζουν συσκευή κινητού τηλεφώνου οι Έλληνες; Οι περισσότεροι καταναλωτές στην Ελλάδα διαθέτουν σήμερα κινητό τηλέφωνο και κατά κύριο λόγο smartphone, καθώς οι συσκευές συμβατικής τεχνολογίας δεν μπορούν να συνδεθούν στο διαδίκτυο και συνήθως επιλέγονται από ανθρώπους μεγάλης ηλικίας που κάνουν μόνο χρήση του απλού τηλεφώνου. Καθώς όμως όλο και περισσότεροι -ακόμηκαι μεγαλύτερες ηλικίες- εξοικειώνονται με τη χρήση του Internet, η ζήτηση για smartphones αυξάνεται και μαζί της και η συχνότητα αλλαγής των συσκευών. Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές, ανεξαρτήτως ηλικίας, φαίνεται πως αλλάζουν συχνά smartphones, με μέσο όρο περίπου μία συσκευή ανά 1,6 έτη. Και όσο αυξάνεται η συχνότητα αντικατάστασης των smartphones με νεότερα μοντέλα, τόσο αυξάνονται τα λειτουργικά smartphones που μένουν αναξιοποίητα σε κάθε σπίτι. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, 4στα10 νοικοκυριάέχουνπερισσότεραsmartphones από τα μέλη από τα οποία αποτελούνται, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι 7 στα 10 νοικοκυριά που αποτελούνται από 1 έως 2 άτομα, φαίνεται να έχουν 3 ή περισσότερα λειτουργικά smartphones στην κατοχή τους. Γιατί αλλάζουν τις συσκευές τους οι Έλληνες; Παλιότερα αλλάζαμε κάποια ηλεκτρική ή ηλεκτρονική συσκευή μόνο αν χαλούσε και η επιδιόρθωση ήταν αδύνατη λόγω υψηλού κόστους έλλειψης ανταλλακτικών. Συμβαίνει όμως το ίδιο και τώρα; Μάλλον όχι, απαντά η έρευνα, σύμφωνα με την οποία ένας καταναλωτής θα αλλάξει τη συσκευή του smartphone του απλά για ένα πιο…έξυπνο κινητό με περισσότερες δυνατότητες. Η έρευνα αποκαλύπτει πως ως προς την κύρια αφορμή που οδηγεί τους καταναλωτές στην αγορά ενός νέου smartphone, 8 στους 10 (83%) δήλωσαν ότι το κάνουν όταν υπάρχει σημαντική βλάβη ή φθορά στη συσκευή τους, που απαιτεί υψηλό κόστος επισκευής. Παράλληλα, 6 στους 10 (60%) δήλωσαν ότι προχωρούν σε αγορά νέου smartphone, όταν τα χαρακτηριστικά της υπάρχουσας συσκευής δεν καλύπτουν πλέον τις καθημερινές τους ανάγκες. Ταυτόχρονα, ενώ το 15% καταναλωτών αναφέρει πως έχει ήδη αγοράσει μεταχειρισμένο smartphone, το διπλάσιο ποσοστό -το 30%- των καταναλωτών δήλωσε ενδιαφέρον στο να αγοράσει στο μέλλον μεταχειρισμένη συσκευή, γεγονός που αναδεικνύει την προοπτική ανάπτυξης που παρουσιάζει η εν λόγω αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο. Γιατί δεν πωλούν το παλιό τους smartphones οι Έλληνες μόλις αγοράσουν νέο; Στο εξωτερικό, η αγορά μιας νέας συσκευής σημαίνει αυτόματα και την πώληση της παλιότερης, και για λόγους εξοικονόμησης χώρου αλλά και χρημάτων. Μια ξεχασμένη συσκευή σε ένα συρτάρι δεν προσφέρει απολύτως τίποτα, ενώ τα μετρητά είναι πάντα καλοδεχούμενα. Ωστόσο, αυτή η νοοτροπία δεν φαίνεται να ισχύει στην Ελλάδα, καθώς τα συρτάρια μας είναι γεμάτα από παλιότερα κινητά ή άλλες συσκευές που απλά δεν χρησιμοποιούμε και δεν μπαίνουμε καν στον κόπο να τα μεταπωλήσουμε. Ποιοι είναι όμως οι λόγοι γιαμια τέτοια στάση; Οι καταναλωτές αποφασίζουν να κρα-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=