Background Image
Previous Page  7 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 52 Next Page
Page Background

7

Απολογισμοί

μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις υπεύθυνες ή μη

πρακτικές των επιχειρήσεων και ζητούν με έντονο

και ουσιαστικό τρόπο ενημέρωση γι’ αυτές. Δεν

πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμεπως όπωςπροκύπτει

από ταβασικά ευρήματα της έρευνας για την Εται-

ρικήΚοινωνικήΕυθύνη

«CSR2014»

, πουυλοποι-

ήθηκε για10ηχρονιάαπό το

ΙνστιτούτοΕπικοινω-

νίας

σε συνεργασίαμε τον διεθνήοργανισμό

Globe

Scan

και το

Πάντειο Πανεπιστήμιο,

εδραιώνεται

συνεχώς και με ανοδικές τάσεις στησυνείδηση του

Έλληνα Καταναλωτή η ενεργή πράξη επιβράβευ-

σης και τιμωρίας (συνειδητός καταναλωτισμός),

καθώς η ισχυρή πλειονότητα των ερωτώμενων

έχουν σκεφτεί να δράσουν προς τη μία ή την άλλη

κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό πλειοψηφικά και

σταθερό αυξανόμενο καταγράφεται το κοινό των

ενεργών καταναλωτών ΕΚΕ (64,5%), ωστόσο με

έναν στους δύο ενεργούς καταναλωτές να κατα-

γράφουν παρορμητικές συμπεριφορές (31,5%).

Ανάλογα συμπεράσματα προκύπτουν και από τα

στοιχεία της τελευταίας έκδοσης του Κοινωνικού

Βαρόμετρου Α.S.B.I της MEDA Communication,

όπου το 16,7% των πολιτών αναφέρει πως οι επι-

χειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα

σήμεραθαπρέπει να είναι διαφανείς στις επιχειρη-

ματικές λειτουργίες και πρακτικές τους. Μάλιστα,

ειδικής μνείας αξίζει το γεγονός πως όσον αφορά

τις πηγές που εμπιστεύονται περισσότερο οι πο-

λίτες για την ενημέρωσή τους σχετικά με το κατά

πόσο ένα προϊόν ή μια εταιρεία είναι περιβαλλο-

ντικά και κοινωνικά υπεύθυνο/η, το 4,5% αναφέ-

ρει τουςΑπολογισμούςΒιωσιμότητας ήΕταιρικής

Κοινωνικής Ευθύνης των εταιρειών σε μια σαφή

ένδειξη πως η Λογοδοσία Αειφορίας έχει αρχίσει

να αφορά και να ενδιαφέρει μεγαλύτερο αριθμό

ατόμων. Ακόμη, οφείλουμε νασημειώσουμεπως

ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ενσωμάτωση στοιχεί-

ων επίδοσης σχετικά με τη βιωσιμότητα, στους

οικονομικούς απολογισμούς των επιχειρήσεων

εισηγμένων στο χρηματιστήριο, η αντίδραση από

βασικά ενδιαφερόμενα μέρη, όπως οι επενδυτές,

είναι έντονη.

Η ουσιαστικότητα στο προσκήνιο

Έναπολύσημαντικό ζήτημαπου έχει νακάνει με τηβελτίωση του επιπέδου τωνΑπολογισμών

Βιωσιμότητας στην Ελλάδα είναι η ανάλυση ουσιαστικότητας, που εκτιμάται πως αποτελεί την

επόμενη«μεγάλησυζήτηση» όσον αφορά τουςΑπολογισμούςΑειφορίας, ηοποίααναμένεται να

μας απασχολήσει τα επόμεναχρόνια. Κάθε εταιρείαπρέπει στονΑπολογισμό της νακαταγράφει

και να αναφέρεται σε θέματα που έχουν αναγνωριστεί σαν ουσιαστικά γι’ αυτήν, με βάση τόσο

τις επιθυμίες των ενδιαφερόμενων μερών της όσο και τις δικές της ανάγκες. Σύμφωνα με την

έκθεση “Sustainability Reporting in Greece”, σχεδόν οι μισοί (49%) απολογισμοί βιωσιμότητας

που εκδόθηκαν το 2012 δημοσιοποιούν στοιχεία ανάλυσης ουσιαστικότητας και πληροφορίες

για τη διαδικασία που εφαρμόστηκε, προκειμένου να καθοριστεί το σχετικό περιεχόμενο του

απολογισμού. Το ποσοστό αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική αύξηση συγκριτικά με τα αποτε-

λέσματα του 2011, όταν μόνο το 33% των συνολικών απολογισμών βιωσιμότητας περιείχαν

σχετικές πληροφορίες. Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί πως η δημοσιοποίηση ενός «χάρτη

ουσιαστικότητας» (materialitymap) αποτελεί ακόμημηδημοφιλήπρακτικήμεταξύ των ελληνι-

κών επιχειρήσεωνπου εκδίδουν απολογισμούς.Μόνο το 18% τουσυνόλου των απολογισμών

περιέχει «χάρτη ουσιαστικότητας». Η συγκεκριμένη τάση, όμως, πρόκειται να αλλάξει, καθώς

όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αναμένονται να κάνουν τη μετάβαση προς την υιοθέτηση

του πλαισίου οδηγιών GRI.G4, που επιμένει σε μεγάλο βαθμό στο ζήτημα της ουσιαστικότητας.

Άλλωστε, γενικότερα, οι κατευθυντήριες οδηγίες έκδοσης απολογισμών βιωσιμότητας του

Global Reporting Initiative (GRI) φαίνεται να επικρατούν και στην Ελλάδα, με περίπου τα τρία

τέταρτα των επιχειρήσεων που τις ακολουθούν, να τις εφαρμόζουν σε επίπεδοB/B+. Ηεικόνα

αυτή συμβαδίζει με την παγκόσμια τάση που παρατηρείται και συνίσταται στην υιοθέτηση του

πλαισίου οδηγιών GRI αναφορικά με την έκδοση απολογισμών βιωσιμότητας.