Business News Magazine #13

Mehdi Khoubbane, Γενικός Διευθυντής L’Oréal Hellas Θέλουμε να είμαστε ο ηγέτης της beauty tech JOHN FARNELL ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΡΑΒΟΥΛΗΣ, HOSCH Hπρόκληση των Παγκόσμιων Αγώνων Εργασιακού Αθλητισμού 2020 EΡΕΥΝΑ Τα μεγάλα deals στην ελληνική αγορά Tα μυστικά του Corporate Positioning Management TOP 100 Oιμεγαλύτερες βιομηχανίες στη χώρα DIRECTION BUSINESS NETWORK T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Δ Ε Κ Ε Μ Β Ρ Ι Ο Σ 2 0 1 9 • # 1 3

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ MΕΛΙΝΑ ΚΑΤΣΑΛΟΥΛΗ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019 ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr Τα θετικά παραδείγματα πρέπει να αναδεικνύονται, οι αξίες να επιβραβεύονται και αυτοί που μας ενέπνευσαν και δεν είναι πια μαζί μας να τιμώνται… Αυτοί που ανοίγουν δρόμους… Δυστυχώς, το 2019 δεν έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο. Μέσα στον Δεκέμβριο, δύο πολύ σημαντικοί άνθρωποι για το ελληνικό επιχειρείν «έφυγαν» για το τελευταίο τους ταξίδι. Ο λόγος για τον Βασίλη Καμπουράκη, τον ιδρυτή και ιδιοκτήτη των ξενοδοχείων Rodos Palace και Mediterranean, και τον Δρ. Γεώργιο Αυλωνίτη, το θεμελιωτή της επιστήμης τουMάρκετινγκ στην Ελλάδα. Τιμάμε και τους δύο στο τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας, παρουσιάζοντας το έργο και τα επιτεύγματά τους. Ήταν άνθρωποι που διέθεταν όχι μόνο το όραμα αλλά και τις ικανότητες και τη δύναμη να το κάνουν πραγματικότητα. Άνοιξαν νέους δρόμους και λειτούργησαν σαν έμπνευση για πάρα πολλούς. Η απώλειά τους αφήνει σίγουρα δυσαναπλήρωτο κενό, αλλά το έργο τους θα συνεχιστεί και θα μας οδηγήσει ακόμη πιο μπροστά. Νέους δρόμους ανοίγει και η L’Oréal Hellas και ο γενικός διευθυντής της, Mehdi Khoubbane, που μας παραχωρεί την κεντρική συνέντευξη του τεύχους και φιλοξενείται και στο εξώφυλλό μας, δίνει όλες τις λεπτομέρειες για τη στρατηγική και τη φιλοσοφία του κολοσσού της ομορφιάς στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης, ο παγκοσμίου φήμης σύμβουλος επιχειρήσεων, John Farnell, μας μυεί στα μυστικά του Corporate Positioting Management και στην αναγκαιότητα για ένα ξεκάθαρο και σαφές εταιρικό όραμα, ενώ ο πρόεδρος της Λέσχης Επιχειρηματικότητας, Κωνσταντίνος Ευριπίδης, μας μιλά για την πορεία των Βραβείων Κούρος, που ξεκίνησαν πριν από 25 χρόνια και αναδεικνύουν και επιβραβεύουν σταθερά τα θετικά παραδείγματα στο εγχώριο επιχειρείν. Ακόμη, σε άλλες σελίδες του περιοδικού παρουσιάζουμε δύο μεγάλες και σημαντικές έρευνες, οι οποίες και αυτές με τη σειρά τους καταπιάνονται με οντότητες που πρωταγωνιστούν και χαράσσουν το μονοπάτι για την επόμενη ημέρα. Η πρώτη αφορά τις 100 μεγαλύτερες βιομηχανίες στην Ελλάδα με βάση τα στοιχεία των επίσημων οικονομικών εκθέσεων που ανέλυσε και συγκέντρωσε η Direction Βusiness Reports, ενώ η δεύτερη, με την υπογραφή της Valuation & Research Specalists (VRS) και της ομάδας φοιτητών Finance Club-UoM του ΠανεπιστημίουΜακεδονίας, παρουσιάζει και αναλύει τα σημαντικά deals που έχουν υλοποιηθεί στη χώρα μας την τριετία 2015-2018. Ευτυχώς, ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές της οικονομίας, υπάρχουν πάντα άνθρωποι αποφασισμένοι να δημιουργήσουν και προσανατολισμένοι σταθερά στην ανάπτυξη. Θετικά παραδείγματα που πρέπει να αναδεικνύονται και να επιβραβεύονται. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε αποφασίσει εδώ και χρόνια να στεκόμαστε στο πλευρό τους και έχουμε παραμείνει πιστοί στη δέσμευσή μας σε όλη μας τη διαδρομή και σε ό,τι και αν κάνουμε. Το ίδιο το Βusiness News Magazine, άλλωστε, δημιουργήθηκε με στόχο να φέρει τους Ηγέτες στην πρώτη σελίδα, να αναδείξει τους Πρωταγωνιστές. Ξεκίνησε για να στηρίξει αυτούς που ανοίγουν δρόμους. Και έτσι θα συνεχίσει... Καλή ανάγνωση Βαγγέλης Παπαλιός editorial ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα

startup focus: H AgroApps προσπαθεί να δείξει στους γεωργούς πώς η τεχνολογία μπορεί να κάνει πιο εύκολη τη ζωή τους 10 06news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 17business focus: Φαντασμαγορικό θέαμα στη Βουλή με την υπογραφή της amuse 24busines files: H Coca-Cola Τρία Έψιλον δημιουργεί μια αλυσίδα αξίας με οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα σε όλη τη χώρα 29business focus: Ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία κάνει πράξη τη στρατηγική της να «παράγει ένα καλύτερο αύριο» 33interview: Ο Γιάννης Διονυσόπουλος, Διευθυντής πωλήσεων Ιδιωτικού τομέα της Amplus Α.Ε., μας μιλά για τη σημαντική πορεία ανάπτυξης της εταιρείας, τις υπηρεσίες και τις συνεργασίες της, αλλά και όλα όσα την κάνουν να ξεχωρίζει 34interview: O Σπύρος Καραβούλης για τη μεγάλη πρόκληση της διοργάνωσης των Παγκόσμιων Αγώνων Εργασιακού Αθλητισμού 52business files: Οι απόψεις των φορέων της αγοράς για το 2020 57in memoriam: Αποχαιρετισμός στον Βασίλη Καμπουράκη 58awards: Η 25η απονομή των Βραβείων Κούρος 62auto: Μοντέλα που ξεχωρίζουν 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην ελληνική αγορά 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος υπογραμμίζει πως χρειάζεται προσοχή στην εξυπηρέτηση και στην υψηλή τεχνολογία Ο δισεκατομμυριούχος που θέλει να εκθρονίσει τον Trump MICHAEL BLOOMBERG 60 interview: Η Νίκη Συροπούλου μιλά για το φετινό SingularityU Greece Summit 2019 38 the list: Οι πλουσιότερες γυναίκες στον κόσμο για το 2019 11 busines files: Οι 100 μεγαλύτερες βιομηχανίες στην ελληνική αγορά 26 business unusual: Ο αρχιμανδρίτης Αθηναγόρας Λουκατάρης μας μιλάει για το «Φάρο του Κόσμου» και το σημαντικό έργο που επιτελεί. 08 in memoriam: Τελευταίο αντίο στο θεμελιωτή του Μάρκετινγκ στην Ελλάδα 51 interview: O Γιώργος Κυριακός εξηγεί τη μεγάλη προσπάθεια για τη διάσωση των θέσεων εργασίας στη Folli Follie 54 interview: O Νικήτας Κωνσταντέλος για τα 55 χρόνια πορείας της ΙCAP 36 business files: Τα μεγάλα deals στην ελληνική αγορά για την περίοδο 2015-2018 40 interview: Ο John Farnell μας μυεί στα μυστικά του Corporate Positioning Management 48 18 cover story: OMehdi Khoubbane για τα σχέδια αλλά και τη φιλοσοφία της L’Oréal Ηellas σε κάθε επίπεδο ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

www.apolafste.ypefthina.eneap.gr Aπολαύστε υπεύθυνα

news InBrief Metro: Επενδύει 45 εκατ. ευρώτο 2020 Με άνοδο τζίρου 6% αναμένεται να κλείσει το 2019 η Μetro (My market), με τον κύκλο εργασιών της για φέτος να ανέρχεται σε 1,26 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Μetro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, τα μεγέθη αυτά προέρχονται κυρίως από οργανική ανάπτυξη, ενώ σημαντική αύξηση θα καταγραφεί και όσον αφορά την καθαρή κερδοφορία του ομίλου, η οποία το 2018 κυμάνθηκε περί τα 9 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, αυτοί οι ρυθμοί ανάπτυξης καταγράφονται όχι μόνο στον τομέα λιανικής της Metro αλλά και στη χονδρική. Επιπρόσθετα, ανέφερε πως οι κινήσεις που έχει ήδη δρομολογήσει ο όμιλος, τον κάνουν να αισιοδοξεί πως μέχρι το 2024 ηMetro θα κινηθεί κατά μέσο όρο με ρυθμούς ανάπτυξης ανάλογους με τον φετινό. Επιπλέον, ηMetro σχεδιάζει να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ το 2020. Αυτές αφορούν τη δημιουργία 6-8 νέων καταστημάτων λιανικής αλλά και τη σημαντική επέκταση των αποθηκευτικών χώρων του ομίλου, όπου συνολικά, μέχρι το τέλος του 2021, αναμένεται να έχουν προστεθεί 45.000 τ.μ. Ακόμη, η εταιρεία επενδύει σημαντικά στα φρέσκα τμήματα των καταστημάτων. Σε αυτό το πλαίσιο έχει, μάλιστα, εμπλουτίσει την γκάμα της με περισσότερους από 2.000 νέους κωδικούς, που ακολουθούν τις νέες τάσεις της σύγχρονης διατροφής και της ανάγκης για ευεξία. Ακόμη, ηΜetro έχει αναπτύξει ένα νέο concept, το οποίο εφαρμόστηκε πιλοτικά σε κατάστημα 1.000 τ.μ. στη Γαστούνη, που επιτυγχάνει τον πολύ δύσκολο συνδυασμό του «θερμού» περιβάλλοντος με τη σύγχρονημοντέρνα φιλοσοφία. Επιπρόσθετα, ο κ. Παντελιάδης σημείωσε πως ο όμιλος εξετάζει την προοπτική να ξεκινήσει τη δραστηριότητα franchising, ενώ στα πλάνα του υπάρχει και η δημιουργία e-shop για την αγορά χονδρικής. «Τρέχει» η αγορά αυτοκινήτου Αύξηση 8,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα σημείωσαν οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων τον Νοέμβριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Πουλήθηκαν συνολικά 7.464 αυτοκίνητα έναντι 6.893 πέρυσι, με αποτέλεσμα να συνεχιστεί η θετική πορεία των πωλήσεων τους πρώτους 11 μήνες του έτους. Η μεταβολή είναι 9,6% με συνολικά 107.512 ταξινομήσεις, γεμίζοντας αισιοδοξία τους επικεφαλής για την πορεία των πωλήσεων στη χώρα μας. Τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσε η Β’ κατηγορία, καθώς το 29,4% των συνολικών πωλήσεων ήταν της συγκεκριμένης κατηγορίας, ενώεντυπωσιακά μεγάλη ήταν η αύξηση της C SUV κατηγορίας, αγγίζοντας το 21,4% του συνόλου των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν. Τα αυτοκίνητα πόλης άγγιξαν το 8,9% των πωλήσεων τονΝοέμβριο, ενώ τα αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου (SUV) συνολικά κατέγραψαν αύξηση, καταλαμβάνοντας το 45,3% των συνολικών πωλήσεων, δείχνοντας για άλλον ένα μήνα την τάση των Ελλήνων να αγοράζουν αυτοκίνητα SUV. Από το σύνολο των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν, το 59,7%είχανως κύριο καύσιμο κίνησης τη βενζίνη, ενώ το 26,9% το πετρέλαιο. Το 9,8%ήταν υβριδικά οχήματα, ενώαύξηση των πωλήσεων σημειώθηκε και στην κατηγορία των ηλεκτρικών, καθώς το αντίστοιχο ποσοστό άγγιξε το0,6% των συνολικών πωλήσεων. Σχεδόν διπλάσιες ήταν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων με φυσικό αέριο, καθώς η κατηγορία κατέλαβε το 2,5%, ενώ το υγραέριο κατέλαβε το 0,5% των πωλήσεων. Όσον αφορά τις ταξινομήσεις, αύξηση 50%κατέγραψαν οι πωλήσεις καινούργιων λεωφορείων τον Νοέμβριο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ το ίδιο θετικά (16,8%) κυμάνθηκαν οι πωλήσεις καινούργιων φορτηγών (765 ταξινομήσεις). Αύξηση 16,4% σημειώθηκε και στις πωλήσεις δικύκλων με 2.207 συνολικά ταξινομήσεις και 36.918 ταξινομήσεις τους 11 πρώτους μήνες του έτους. Τέλος, αύξηση 8,7% σημείωσαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με 1.177.746 οχήματα τον Οκτώβριο, ενώ τους πρώτους 10 μήνες πουλήθηκαν συνολικά 12.946.921 οχήματα, δηλαδή 0,7% λιγότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. ΤοAmerican dreamτης Sunlight Το επόμενο μεγάλο βήμα στην περαιτέρωεπέκτασή της στις διεθνείς αγορές πραγματοποιεί η Sunlight, μέλος του Ομίλου Olympia, με τη δημιουργία της θυγατρικής Sunlight Batteries USA Inc., και την επίσημη είσοδό της στην αγορά της Αμερικής, στην Πολιτεία της Βόρειας Καρολίνας. Ηκίνηση αυτή αποτελεί για τη Sunlight ένα μεγάλο βήμα ανάπτυξης στη στρατηγικής σημασίας αγορά της Αμερικής, καθιστώντας την πλέον ισχυρό παίκτη στον κλάδο των βιομηχανικών μπαταριών. Η ίδρυση της νέας θυγατρικής της Sunlight θα συνοδευτεί και με την έναρξη λειτουργίας της μεγαλύτερης μονάδας συναρμολόγησης της εταιρείας σε διεθνές επίπεδο για βιομηχανικές μπαταρίες μολύβδου και λιθίου, με την έναρξη λειτουργίας της νέας μονάδας να τοποθετείται στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Βασικός στόχος της νεο-ιδρυθείσας εταιρείας, που θα ξεκινήσει με αρχική επένδυση 6,5 εκατ. δολαρίων για εξοπλισμό και υποδομές, θα είναι η λειτουργία νέας μονάδας συναρμολόγησης. Με συνολική έκταση 9.700 τ.μ. καθιστά τη νέα αυτήμονάδα τημεγαλύτερη από την ήδη υπάρχουσα στη Βερόνα της Ιταλίας, η οποία εξυπηρετεί την αγορά της Ευρώπης. Η μονάδα συναρμολόγησης στην Αμερική θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την παραγωγική δυναμικότητα των μπαταριών έλξης κατά 200.000 στοιχεία ανά έτος, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα καλύτερους χρόνους παράδοσης των προϊόντων στους διεθνείς συνεργάτες της Sunlight σε όλη την αμερικανική ήπειρο. Η Sunlight διαδραματίζει σημαντικό ρόλο διεθνώς στην αγορά μπαταριών για Ηλεκτρικά Οχήματα Βιομηχανικής χρήσης (EIVs), με μερίδιο που αγγίζει το 10% παγκοσμίως του παγκόσμιου όγκου πωλήσεων, ενώ έχει ήδη εισέλθει επιτυχώς εδώ και χρόνια σε ευρωπαϊκές αγορές. Κafea Terra: Δυναμική ανάπτυξη με τον Dimello πρωταγωνιστή Όλο και πιο δυναμική παρουσία αποκτά στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων η Kafea Terra. Η εταιρεία ξεκίνησε το 1988 με την εισαγωγή του Illy, αναπτύχθηκε με ταχύτατους ρυθμούς και έφτασε να γίνει ο μεγαλύτερος εισαγωγέας Illy στην Ευρώπη και ο δεύτερος μεγαλύτερος παγκοσμίως, αμέσως μετά τις ΗΠΑ, ενώ το 2002 προχώρησε στη δημιουργία ελληνικού espresso Dimello, δημιουργώντας μια πρότυπη βιομηχανική μονάδα στην Παιανία, που περιλαμβάνεται στις πιο εξελιγμένες της Ευρώπης. ΟDimello έκανε την είσοδό του στην αγορά εστίασης το 2006, κέρδισε γρήγορα τους επαγγελματίες και πριν από λίγα χρόνια μπήκε σε όλες τις μορφές του και στα σούπερ μάρκετ: σαν αλεσμένος espresso, σαν καφές φίλτρου και πρόσφατα σαν κάψουλες. Σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας σε συνέντευξη Τύπου, ήδη η Kafea Terra, που έχει ηγετική θέση στο κανάλι του HΟRΕCΑ με μερίδιο 22% (με τα δύο σήματα illy και Dimello να το μοιράζονται ισομερώς), έχει αποσπάσει μερίδιο 20% στη λιανική πώληση καφέ εσπρέσο και φίλτρου. Η Κafea Terra καλύπτει το 96% της ελληνικής αγοράς, ενώπραγματοποιεί εξαγωγές αυτήν τη στιγμή σε 10 διεθνείς αγορές (Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ντουμπάι, Κύπρος, Βουλγαρία, Τουρκία, Ρουμανία, Ιορδανία και Σαουδική Αραβία), με τη δραστηριότητα αυτή να αντιστοιχεί σε περίπου 8%-10% της συνολικής παραγωγής του Dimello. Το πλάνο της εταιρείας για τη συνέχεια προβλέπει την επέκταση και σε άλλες αγορές, θέλοντας σε βάθος χρόνου να αυξήσει σημαντικά το μέγεθος των εξαγωγών της. Επίσης, προγραμματίζει τη δημιουργία νέας μονάδας ψησίματος καφέ στην Ελλάδα, ενώεξετάζει και το ενδεχόμενο αγοράς ρομποτικών συστημάτων συσκευασίας. Για το 2019 η εταιρεία αναμένει ενισχυμένα έσοδα κατά περίπου 10% στα 72,1 εκατ. ευρώ. ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

Up & down To άκρως επιτυχημένο λανσάρισμα του Disney + και το ρεκόρ των 10 δισ. δολαρίων σε έσοδα στο παγκόσμιο Box Office αρκούν και με το παραπάνω για να κάνουν ευτυχισμένο τον CEO της Disney, Bob Iger. Εδώ και λίγες ημέρες, όμως, μπορεί να υπερηφανεύεται πως το περιοδικό Time το επέλεξε ως «businessperson of the year». Τη συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της Praxia Bank, που θα συνοδευθεί με απολύσεις ανακοίνωσε η CEO Αναστασία Σακελλαρίου. Η Praxia Bank, που απασχολεί 220 εργαζομένους, είχε ιδρυθεί με τη φιλοδοξία να αποτελέσει την πρώτη ψηφιακή τράπεζα στην Ελλάδα. Tο εγχείρημα, όμως, αποδείχθηκε δύσκολο… Για τη συνεισφορά του στην κοινωνία και την οικονομία τιμήθηκε πρόσφατα ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, λαμβάνοντας μάλιστα την ύψιστη ακαδημαϊκή τιμή. Το Πανεπιστήμιο Πειραιώς αναγόρευσε τον επιχειρηματία σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων της Σχολής Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών τουΠανεπιστημίουΠειραιώς. Ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες η υλοποίηση της συμφωνίας Public και MediaMarkt για τη δημιουργία μιας νέας κοινής εταιρείας λιανικής πώλησης. Στη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται πως «η συμφωνία αυτή, συνολικά επωφελής για την αγορά και το καταναλωτικό κοινό, δημιουργεί τον μεγαλύτερο retailer ειδών τεχνολογίας, ψυχαγωγίας, πολιτισμού και οικιακών συσκευών στην Ελλάδα, μετασχηματίζοντας τον κλάδο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών». Ηεπέκταση της προϊοντικής γκάμας είναι στρατηγική προτεραιότητα, που θα εφαρμοστεί και στα δύο brands, ενώ βασικός στόχος είναι η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας επώνυμων brands στα καταστήματα της MediaMarkt, με έμφαση κυρίως σε εταιρείες-κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, με δικά τους γραφεία ή μέσω διανομέων. Ο Χρήστος Καλογεράκης ανέλαβε τη θέση του CEOστη νέα εταιρεία, που θα περιλαμβάνει και τις δύο μάρκες και η οποία με συνολικό κύκλο εργασιών που αναμένεται να ξεπεράσει τα 460 εκατ. ευρώ το 2019, διαθέτει 67 φυσικά και 4 online καταστήματα (www.public. gr, www. public-cyprus.com.cy, www. publicbusiness.gr, www. mediamarkt.gr) σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώη ενοποιημένη βάση της αριθμεί 100 εκατ. επισκέπτες. NewEntry Ξεκίνησε η νέα εποχή για Public και MediaMarkt #Νumbers Δεν «ξεφούσκωσε» ο θεσμός της Black Friday, όπως πίστεψαν μερικοί, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικών ερευνών, σημείωσε και φέτος εντυπωσιακά αποτελέσματα 3 δισ. ευρώ υπολογίζεται πως ήταν ο συνολικός τζίρος της ελληνικής αγοράς στην περίοδο της φετινής Black Friday, ο οποίος, μάλιστα, ενισχύθηκε κατά 5% συγκριτικά με πέρυσι, και αποτέλεσε αιτία αισιοδοξίας για αλυσίδες καταστημάτων και εμπόρους. 216 ευρώ ήταν η μέση δαπάνη, με τους άνδρες να δαπανούν κατά μέσο όρο 289 ευρώ και τις γυναίκες σημαντικά λιγότερα (172 ευρώ). 1 εκατ. ευρώ και παραπάνω ήταν ο τζίρος για τις τεχνολογικές συσκευές εναλλακτικών του καπνίσματος, τις συγκεκριμένες ημέρες. 210% αυξήθηκε o συνολικός τζίρος των ηλεκτρονικών φαρμακείων την Black Friday συγκριτικά με τις τέσσερις προηγούμενες Παρασκευές του Νοεμβρίου (ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για το 2018 ήταν 153%), με 180 από συνολικά 287 ηλεκτρονικά φαρμακεία να πραγματοποιούν προωθητικές ενέργειες. 7 1% πιστεύουν ότι η ελληνική εκδοχή δεν συμβαδίζει με τα πρότυπα του εξωτερικού και πως υπάρχουν άλλες περίοδοι εκπτώσεων με τιμές χαμηλότερες από αυτές της Black Friday. 70,4% των γυναικών και 56,1% των ανδρών αγόρασαν είδη ένδυσης και υπόδησης, που αποτελούν τη δημοφιλέστερη κατηγορία αγορών και για τα δύο φύλα. ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

businessunusual Ο αρχιμανδρίτης Αθηναγόρας Λουκατάρης έχει αφιερώσει τη ζωή του στο εθελοντισμό. Ιδρύοντας το «Φάρο του Κόσμου» επιτελεί εδώ και χρόνια ένα σημαντικό έργο. Μέσα από τις δράσεις του «Φάρου» βοηθάει τα παιδιά που ζουν στον Δενδροπόταμο της Θεσσαλονίκης φωτίζοντας, τις ζωές τους και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ώστε να έχουν ένα καλύτερο μέλλον. Γράφει η Μαρία Γκουρτσιλίδου «Ν’ αγαπάς την ευθύνη, να λες εγώ, εγώ μονάχος μου θα σώσω τον κόσμο. Αν χαθεί, εγώ θα φταίω». Μέσα σε αυτή τη φράση του Νίκου Καζαντζάκη περιλαμβάνεται όλο το νόημα της ζωής του αρχιμανδρίτη Αθηναγόρα Λουκατάρη, το οποίο κάνει πράξη στο ακέραιο. Πρόσφατα επιλέχθηκε να συμμετάσχει στην τιμητική επιτροπή των Αριστείων Εταιρικής Υπευθυνότητας του ΣΔΕ. Εκεί, ο «Φάρος» βρέθηκε ανάμεσα σε ανθρώπους οι οποίοι αγωνίζονται να εξαλείψουν τους κοινωνικούς αποκλεισμούς και να μειώσουν τις αποστάσεις κάνοντας προσιτά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε συνανθρώπους μας που δοκιμάζονται από τη γενικευμένη κρίση. Με αφορμή αυτή τη συμμετοχή του, ο αρχιμανδρίτης Αθηναγόρας Λουκατάρης μίλησε στο Business News Magazine για το έργο του «Φάρου», αλλά και τη συμβολή των εταιρειών στην κοινωνία μέσα από δράσεις ΕΚΕ. Συμμετείχατε στην τιμητική επιτροπή των Αριστείων. Πώς σας έγινε η πρόταση και τι θεωρείτε ότι αποκομίσατε από όλη αυτή την εμπειρία; Η Οργανωτική Επιτροπή των Αριστείων 2019 Εταιρικής Υπευθυνότητας του ΣΔΕ μάς έκανε την ιδιαίτερη τιμή να μας συμπεριλάβει στην Τιμητική Επιτροπή της φετινής διοργάνωσης. Αποδεχτήκαμε με χαρά την πρόσκληση συμμετοχής σε αυτή τη μεγάλη γιορτή της αγάπης και της ευθύνης, που μας έδωσε τη δυνατότητα να συναντήσουμε από κοντά ανθρώπους που αγωνίζονται να εξαλείψουν τους κοινωνικούς αποκλεισμούς και να μειώσουν τις αποστάσεις κάνοντας προσιτά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του πολιτισμού μας στα παιδιά όλου του κόσμου, στα Ελληνάκια, τα Ελληνάκια Τσιγγανάκια, αλλά και στα προσφυγόπουλα. Ήταν φανερό ότι ανοίγονταν νέοι ορίζοντες για τα παιδιά μας μέσα από τη γνωριμία και την επαφή με αυτούς τους ξεχωριστούς ανθρώπους, οι οποίοι, παρόλο που δραστηριοποιούνται μέσα σε ένα δύσκαμπτο οικονομικό πλαίσιο παλεύοντας σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, κατάφεραν να συνδυάσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη της εταιρείας τους με την ευαισθητοποιημένη στάση απέναντι στους συνανθρώπους μας που δοκιμάζονται από τη γενικευμένη κρίση, όπως φαίνεται και από τα αποτελέσματα των συνεργατικών δράσεων που επέλεξαν να στηρίξουν. Ως επιτυχημένοι επιχειρηματίες και διακεκριμένοι ενεργοί πολίτες, θεωρώ ότι είναι τα καταλληλότερα πρότυπα για να εμπνεύσουν τα ενήλικα παιδιά μας που σπουδάζουν σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης και παρακολουθούν σεμινάρια νεανικής επιχειρηματικότητας, ενώ εξετάζουν καινοτόμους εφαρμογές σε πεδία μελλοντικής δραστηριοποίησής τους. Τα Αριστεία επιβραβεύουν τις δράσεις των επιχειρήσεων που συμβάλλουν σε έναν καλύτερο κόσμο. Πιστεύετε ότι μπορούμε να ελπίζουμε και να βλέπουμε με αισιοδοξία το μέλλον; «Ν’ αγαπάς την ευθύνη, να λες εγώ, εγώ μονάχος μου θα σώσω τον κόσμο. Αν χαθεί, εγώ θα φταίω». Η Ιστορία έγραψε στις πιο φωτεινές σελίδες της για αυτούς που κάθε πρωί έκαναν καινούργιο συμβόλαιο με τον εαυτό τους, αναλαμβάνοντας όχι μέρος της ευθύνης μέσα από μπακαλίστικους υπολογισμούς, αλλά όλη την ευθύνη στο ακέραιο. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσει ο καθένας μας ξεχωριστά ότι μόνος του πρέπει να αναλάβει το σύνολο της ευθύνης, χωρίς να προφασίζεται την απραξία των άλλων, για τους οποίους μπορεί πραγματικά να λειτουργήσει ως θετικό παράδειγμα, αν πιστέψει στη δύναμη της μονάδας, που μπορεί να χρησιμεύσει ως μοχλός κινητοποίησης των υπολοίπων. Είναι ανάγκη να αποκτήσει μορφή και ευδιάκριτη ταυτότητα η άμορφη μάζα αδρανών ατόμων, μετασχηματιζόμενη σε δυναμική ομάδα ενεργών προσώπων με ανθρωπιστικό προσανατολισμό. Έχετε ξεχωρίσει εσείς κάποιες εταιρείες οι οποίες επιτελούν σημαντικό έργο μέσω των δράσεων ΕΚΕ; Πολλές είναι οι επιχειρήσεις που μας στηρίζουν στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης τους, είτε άμεσα είτε έμμεσα, μέσωδιαμεσολαβητών φορέων, όπως η Τράπεζα Τροφίμων Θεσσαλονίκης, ο Δεσμός και το Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής. Μερικές από αυτές θα ήθελα να αναφέρω εδώ και με την ευκαιρία της αναφοράς αυτής, να εκφράσω και από αυτό το βήμα τις θερμές μας ευχαριστίες: ΑΒ Βασιλόπουλος, Arla, Barilla, Chipita, 3E, Cοca-Cola, Colgate Palmolive, Cosmote, Creta Farms, Danone, Delonghi Group, Δέλτα, ΕΥΔΑΠ, Elbisco, ΦΑΓΕ, Ferrero, Γιώτης, ΙΟΝ, Καραμολέγκος, Κρι-Κρι, Minerva, Nestlé, Unilever, Vodafone. Ακόμα, θα ήθελα να αναφέρω τις εταιρείες: Lidl Hellas, Διαμαντής Μασούτης, Μπάρμπα Στάθης και Α. Χατζόπουλος Α.Ε., καθώς και τις εταιρείες: Stone Group, Fibran, Isomat, Sika και Κοσμάογλου. Ελπίζουμε στο μέλλον να καταφέρουμε να συνεργαστούμε με περισσότερες, διευρύνοντας το δίκτυο αλληλεγγύης που αγκαλιάζει όλο τον Δενδροπόταμο. Τι είναι ο «Φάρος του Κόσμου» και πόσα χρόνια αριθμεί από την ίδρυσή του; Πώς προέκυψε η ιδέα δημιουργίας του; Ο «Φάρος του Κόσμου» δραστηριοποιείται στον Δενδροπόταμο της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που κατοικείται από περίπου 4.000 Ρομά, αριθμός που αντιπροσωπεύει ποσοστό μεγαλύτερο από το 90% των κατοίκων του συγκεκριμένου συνοικισμού, και παρουσιάζει πολύ υψηλά ποσοστά εγκληματικότητας λόγω της αδυναμίας των κατοίκων του να βρουν νόμιμους τρόπους βιοπορισμού. Δεδομένου ότι για το πρόβλημα αυτό ευθύνονται κατά κύριο λόγο τα πολύ υψηλά ποσοστά αναλφαβητισμού των Ρομά και ο πολύ χαμηλός γραμματισμός τους, βασικός στόχος της ολιστικής μας παρέμβασης στην περιοχή αυτή είναι η στήριξη των μικρών Ρομά, υλική και ηθική, στην προσπάθειά τους να μάθουν γράμματα, ώστε να ξεπεραστούν τα εμπόδια που τους κρατούν σε κοινωνική απομόνωση και να ανοίξει ο δρόμος για τη νόμιμη επαγγελματική τους αποκατάσταση. Προηγήθηκε η καταγραφή των επιτακτικών αναγκών μέσα από συμμετοχική κυρίως παρατήρηση και υπό το πρίσμα της εθνογραφικής κριτικής προσέγγισης, ενώ στην πορεία το όλο εγχείρημα εμπλουτιζόταν με ιδέες που μετουσιώθηκαν σε όραμα για τα παιδιά του Δενδροποτάμου. Ηπαρέμβαση αυτή υλοποιείται τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια από μία μεγάλη ομάδα εθελοντών και χορηγών, καθώς η δομή μας δεν είναι χρηματοδοτούμενη και δεν διαχειρίζεται χρήματα παρά μόνο προσφορές σε είδος, όπως τρόφιμα, φάρμακα, βιβλία, ρουχισμό, οικιακό εξοπλισμό και καύσιμα. Το πρόγραμμα των ποικίλων δράσεών μας, που έχει χαρακτήρα φιλεκπαιδευτικό, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ενισχυτική διδασκαλία σε όλα τα μαθήματα, καθώς επίσης καθημερινή δημιουργική απασχόληση στα εργαστήρια ξένων γλωσσών, μουσικής, θεάτρου, φωτογραφίας, εκπαιδευτικής Αρχιμανδρίτης Αθηναγόρας Λουκατάρης Iδρυτής του «Φάρου του Κόσμου» «Ν’ αγαπάς την ευθύνη…» 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

ρομποτικής, δημιουργικής γραφής και αγωγής υγείας, στο πλαίσιο των after school clubs. Το αποτέλεσμα είναι η εντυπωσιακή σχολική ένταξη που οδηγεί μέχρι τα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας, ενώ αυτοί που ακολουθούν έχουν κάνει ακόμα πιο απαιτητικές επιλογές. Παράλληλα, διασφαλίζουμε τα απαραίτητα εμβόλια για τους τακτικούς εμβολιασμούς των ανασφάλιστων παιδιών του συνοικισμού, ενώ φροντίζουμε να διευκολύνουμε την πρόσβασή τους στο σύστημα υγείας, όταν χρειάζονται τις υπηρεσίες του. Επιπλέον, εκτός από το σπίτι του «Φάρου», όπου μεγαλώνουν κοντά μας παιδιά μετά από εισαγγελική απόφαση ή γονική συναίνεση, εξοπλίζουμε και ενισχύουμε τα νοικοκυριά των μεγαλύτερων παιδιών μας που έχουν ανοίξει τα δικά τους σπιτικά αξιοποιώντας πράγματα που προσφέρονται από ανθρώπους που μας στηρίζουν. Το όλο εγχείρημα έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον πολλών ειδικών που ερευνούν σχετικά ζητήματα, ενώ έχει αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις ως «καλή πρακτική ένταξης μειονοτικών ομάδων», όπως το Βραβείο της Κοινωνίας των Πολιτών της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (2014) και η συμμετοχή στο Πρόγραμμα Διεθνών Επισκεπτών του USA State Department (2016). Το έργο του «Φάρου του Κόσμου» βασίζεται αποκλειστικά στην ιδιωτική πρωτοβουλία και τους εθελοντές; Το έργο που επιτελείται τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια στο «Φάρο του Κόσμου» στηρίζεται αποκλειστικά στη διάθεση προσφοράς των εθελοντών και χορηγών Πώς είναι η καθημερινότητά σας με τα παιδιά που φιλοξενούνται στο «Φάρο του Κόσμου»; Πέρα από το βασικό πρόγραμμα που αφορά τα σχολικά μαθήματα και τα φροντιστήρια των παιδιών μας, η καθημερινότητά μας δεν είναι ποτέ μια προβλέψιμη ρουτίνα, καθώς διάφορα έκτακτα γεγονότα μάς κρατούν πάντα σε εγρήγορση. Επισκέψεις νέων εθελοντών, έφηβοι και νέοι που έρχονται από την εισαγγελία ανηλίκων για να προσφέρουν κοινωφελή εργασία, φοιτητές που έρχονται από την Ελλάδα, ακόμα και από Ευρώπη και Αμερική για την πρακτική τους άσκηση, νεαρές μητέρες από το συνοικισμό που θέλουν να μας γνωστοποιήσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με τα παιδιά τους, για να βρούμε μαζί εφαρμόσιμες λύσεις, νεαροί που χρειάζονται υποτροφίες για να συνεχίσουν τις σπουδές τους και, βέβαια, συνεχής εμψύχωση των παιδιών μας για να συνεχίσουν τον αγώνα τους για προσωπική ανέλιξη. Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι δεν μας αρέσει να μιλάμε για φιλοξενία των παιδιών μας, καθώς λειτουργούμε σαν οικογένεια που μεγαλώνει τα παιδιά της χωρίς να θέτει χρονικούς περιορισμούς. Τα παιδιά παραμένουν στο σπίτι τους μετά την ενηλικίωσή τους για όσο χρόνο μάς χρειάζονται. Ζουν και κάνουν όνειρα, μεγαλώνουν και σχεδιάζουν με αισιοδοξία το μέλλον τους, καθώς ακουμπούν με εμπιστοσύνη στις πλάτες ή αφήνονται με ασφάλεια στις αγκαλιές των ανθρώπων του «Φάρου», που αποτελούν τη μεγάλη, ανοιχτή και πάντα έτοιμη να ανταποκριθεί οικογένειά τους. Είναι βασική αρχή μας να μην περιοριζόμαστε στην παθητική κατανάλωση των προσφερόμενων αγαθών, αλλά, αναγνωρίζοντας την ηθική ευθύνη που απορρέει από τις ευεργετικές ενέργειες των εθελοντών και χορηγών που μας στηρίζουν, να κατευθύνουμε συνειδητά τις ανταποδοτικές μας δράσεις προς τους συνανθρώπους μας, ώστε να διαχέεται το θετικό αποτέλεσμα σε όσο το δυνατόν περισσότερους αποδέκτες. Το εύρος των επαφών μας, ο κοινωνικός προσανατολισμός μας και η συνεχώς ανατροφοδοτούμενη δυναμική των αρωγών μας μας επιτρέπουν να συντηρούμε ένα δίκτυο κοινωνικής αλληλεγγύης, για την ανάπτυξη του οποίου φροντίζουμε καθημερινά. Ο κατά κόσμον Θεόδωρος -Αθηναγόρας Λουκατάρης- γεννήθηκε στο Επταπύργιο της Θεσσαλονίκης στις 14 Ιουλίου του 1977. Περάτωσε τις εγκύκλιες σπουδές του και εισήχθη στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή Θεσσαλονίκης, ενώ μετά την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων, ως έφεδρος υπαξιωματικός των τεθωρακισμένων, εισήχθη στο τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τον Ιούλιο του 2001 λαμβάνει το σχήμα του μεγάλου αγγελικού τάγματος, τον Νοέμβριο του ιδίου έτους χειροτονείται διάκονος, ενώ τον Μάρτιο του 2003 χειροτονείται πρεσβύτερος· ακολούθως το 2004 λαμβάνει το οφίκιο του Αρχιμανδρίτου από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κυρό Διονύσιο Α΄. Τον Φεβρουάριο του 2005, με την προτροπή και ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβα, αναλαμβάνει την ίδρυση και τη λειτουργία του «Κέντρου προστασίας ανηλίκων ROM», αλλά και του «Κέντρου υποδοχής εθισμένων νέων» στον Δενδροπόταμο της Θεσσαλονίκης. Συνέγραψε πτυχιακή εργασία με τίτλο Το Ορθόδοξο Χριστιανικό Στοιχείο στις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες των ROM και έλαβε το πτυχίο της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, προεδρεύει των επιτροπών των παρεκκλησίων, της Γενικής Αστυνομικής Διευθύνσεως, της Κεντρικής Αγοράς, της Εταιρείας Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως και των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Who is who μας, οι οποίοι παρακολουθούν από κοντά τον αγώνα των παιδιών μας για προσωπική πρόοδο και κοινωνική ένταξη και τους προσφέρουν απλόχερα την ηθική και υλική στήριξη που χρειάζονται. Επιπλέον, δημόσιοι φορείς και ιδιώτες, μεγάλοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί, αλλά και ομογενείς από την Αμερική και την Ευρώπη, μας στηρίζουν, παρέχοντας υποτροφίες στα παιδιά μας, οι οποίες τους εφοδιάζουν με τίτλους επαγγελματικής κατάρτισης προάγοντας την εκπαιδευτική, κοινωνική και επαγγελματική τους ένταξη. Το πρόγραμμα των ποικίλων δράσεών μας, που έχει χαρακτήρα φιλεκπαιδευτικό, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ενισχυτική διδασκαλία σε όλα τα μαθήματα 9 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=