Business News Magazine #14

Οι 20+20 επιχειρήσεις που ξεχωρίζουν ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ «Ξαναβάζουμε τη χώρα σε τροχιά ανάπτυξης» ΤOP 10 TΡΑΠΕΖΕΣ KarimChristian Haririan Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος BMW Group Hellas ΗΕλλάδα είναι πάντα πολύ σημαντική για το BMWGroup OI CEOs με τις κορυφαίες επιδόσεις για το 2019 Όλα όσα αλλάζουν μέσα στο 2019 DIRECTION BUSINESS NETWORK T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Φ Ε Β Ρ Ο Υ Α Ρ Ι Ο Σ 2 0 2 0 • # 1 4

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ MΕΛΙΝΑ ΚΑΤΣΑΛΟΥΛΗ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr Σε μια εποχή γεμάτη προκλήσεις και απροσδόκητους κινδύνους, που μπορούν να ανατρέψουν τα πάντα από τη μια στιγμή στην άλλη, ευτυχώς υπάρχουν και κάποιες σταθερές… Αυτοί που ξεχωρίζουν… Τα πάντα μπορούν να ανατραπούν μέσα σε μια μόνο στιγμή. Το πρόβλημα του κορονοϊού, που δυστυχώς έφτασε και στην Ελλάδα, αποτελεί, μάλλον, την πλέον σαφή απόδειξη. Το τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας οδηγήθηκε στο τυπογραφείο εν μέσωανησυχίας, αυξημένων μέτρων, σημαντικών απωλειών στο Χρηματιστήριο, προβληματισμού για τον τουρισμό, ακυρώσεων επιχειρηματικών εκδηλώσεων και εμπορικών εκθέσεων, αναστάτωσης και πλήρους ανατροπής του σχεδιασμού αρκετών επιχειρήσεων, όσον αφορά το άμεσο μέλλον. Επιπρόσθετα, αν και η υπερβολή ως προς κάποιες αντιδράσεις είναι μάλλον ελληνικό φαινόμενο, το γενικότερο πρόβλημα έχει παγκόσμιες διαστάσεις. Ο κορονοϊός «πληγώνει» τη διεθνή -και διασυνδεδεμένη- οικονομία και οι επιπτώσεις του είναι εμφανείς σε παγκόσμια κλίμακα και σε πλήθος τομέων, από την αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι τον τουρισμό και από τη βιομηχανία τροφίμων μέχρι την τεχνολογία. Tα πάντα είναι ρευστά στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητά μας και ένας ιός που ξεκινά από την επαρχία Γιουχάν στην Κίνα μπορεί να εξαπλώνεται στην Ευρώπη και να προκαλεί κλυδωνισμούς στις αγορές της υφηλίου. Μια απροσδόκητη συνθήκη, μια απειλή που προέκυψε ξαφνικά, καταδεικνύει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο πως ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι απόλυτα σίγουρος για το μέλλον. Σε αυτήν, όμως, την εποχή, η οποία είναι γεμάτη προκλήσεις και απροσδόκητους κινδύνους, που μπορούν να ανατρέψουν τα πάντα από τη μια στιγμή στην άλλη, ευτυχώς υπάρχουν και κάποιες σταθερές. Μία από αυτές είναι πως ο επιχειρηματικός κόσμος πάντα θα βρίσκει τον τρόπο να προχωρά, να ξεπερνά τις δυσκολίες, να επιτυγχάνει στόχους και να φέρνει αποτελέσματα. Θα υπάρχουν πάντα επιχειρήσεις που θα ξεχωρίζουν. Aκόμη και σε συνθήκες δύσκολες και πρωτόγνωρες… Στις επόμενες σελίδες του περιοδικού, μπορείτε να διαβάσετε θέματα που επιβεβαιώνουν απόλυτα αυτήν τη σταθερά. Μεταξύ άλλων, ο Karim-Christian Haririan, President & CEO της BMW Group Hellas, μας εξηγεί πως ενώ ανέλαβε τη θέση του επικεφαλής στη χώρα μας στην πολύ δύσκολη -για την Ελλάδα- περίοδο του Σεπτεμβρίου του 2015, κατόρθωσε να οδηγήσει την εταιρεία σε επιδόσεις ρεκόρ το 2019 και να βλέπει με ακόμη μεγαλύτερη αισιοδοξία το μέλλον. Eπίσης, παρουσιάζουμε αναλυτικά τα σχέδια και τις κινήσεις 20+20 επιχειρήσεων που πρόκειται να μας απασχολήσουν σημαντικά μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Η επιλογή τους μόνο εύκολη υπόθεση δεν ήταν, και αυτό είναι μια ακόμη θετική ένδειξη, όσον αφορά τη δυναμική του επιχειρείν στην Ελλάδα, η οποία δείχνει ότι εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Το μέλλον φαντάζει πιο αισιόδοξο για την ελληνική οικονομία και την αγορά. Αρκεί, βέβαια, να αξιοποιηθεί η εμπειρία της κρίσης και να υπάρξει η σχετική αρωγή και στήριξη της πολιτείας. Φυσικά, πρόσκαιρες απροσδόκητες δυσκολίες πάντα θα εμφανίζονται. Αλλά το επιχειρείν πάντα θα κατορθώνει να τις ξεπερνά. Αυτό θα συμβεί και σήμερα. Τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς… Βαγγέλης Παπαλιός editorial ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα

06 news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 42business files: ΗWind βάζει τον πελάτη στο επίκεντρο 47business events: To μήνυμα από την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της ΠΕΦ για το 2020. 58 research: Ο φόβος της αποτυχίας και το επιχειρείν 60infographic: Τα άυλα περιουσιακά στοιχεία και η αξία τους 63med & health: Το ελληνικό αντιμικροβιακό θερμόμετρο της Karabinis Medical κατακτά την Αμερική 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην ελληνική αγορά 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος μας υπενθυμίζει πως ο γενναιόδωρος είναι αυτός που τα παίρνει όλα… Τα πιο καινοτόμα προϊόντα και οι υπηρεσίες ΠΡΟΪΟΝ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ 2020 62 banks: Αλλάζουν όλα στις τράπεζες μέσα στην τρέχουσα χρονιά 44 the list: Οι CEOs με τις καλύτερες επιδόσεις στον κόσμο το 2019 11 interview: H Εύα Γεωργίου, HR Director της L’Oréal Hellas, για τη νέα σημαντική διάκριση της εταιρείας 17 startup focus: O συν-ιδρυτής της 100 Μentors, Γιώργος Νικολετάκης, για την εφαρμογή που ήδη χρησιμοποιούν 25.000 φοιτητές και εργαζόμενοι 08 business sports: Πού σκοράρουν οικονομικά οι «μεγάλοι» των γηπέδων; 52 business files: Κλιματική αλλαγή και καπιταλισμός στο επίκεντρο στο Νταβός 54 business files: 20+20 επιχειρήσεις που αναμένεται να ξεχωρίσουν 26 startup focus: ΟΜιχάλης Βαφόπουλος, ιδρυτής και CEO της Linked Business, μας εξηγεί τα Business Analytics 10 interview: Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, για την ελληνική οικονομία 48 business files: Oι προσδοκίες και οι εκτιμήσεις των business leaders 50 18 cover story: O επικεφαλής του BMWGroup Hellas, Karim-Christian Haririan, για τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία κατόρθωσε να βγει ακόμη πιο δυνατή από την κρίση ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

news InBrief Νέα δεδομένα για τις υδατοκαλλιέργειες Ένας νέος φορέας αναμένεται να δημιουργηθεί άμεσα στο χώρο των ιχθυοκαλλιεργειών. Όπως ανέφερε σε πρόσφατη συνάντηση με δημοσιογράφους ο Απόστολος Τουραλιάς, πρόεδρος της ΕΛΟΠΥ και εμπορικός διευθυντής της Andromeda, ήδη πραγματοποιούνται προχωρημένες διαβουλεύσεις, που θα οδηγήσουν στη διάλυση τόσο του ΣΕΘ (Σύνδεσμος Ελληνικών Θαλασσοκαλλιεργειών) όσο και της ΠΑΝΕΜΜΙ (Πανελλήνια ΈνωσηΜικρομεσαίων Ιχθυοκαλλιεργητών), προκειμένου να προκύψει ένας νέος κοινός και ενιαίος φορέας που θα ασχολείται με τα θεσμικά ζητήματα του κλάδου. Ο νέος αυτός φορέας θα βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την ΕΛΟΠΥ (ΕλληνικήΟργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας), που αποτελείται σήμερα από 23 μέλη, αντιπροσωπεύει 80%-85% της ελληνικής υδατοκαλλιέργειας και έχει σαν αποστολή την εδραίωση της ελληνικής ταυτότητας και την ανάδειξη των αξιοσημείωτων χαρακτηριστικών και του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των φρέσκων ελληνικών ψαριών. Σύμφωνα με τον κ. Τουραλιά, ο νέος αυτός φορέας αναμένεται να προκύψει αρκετά σύντομα και όπως υπογράμμισε, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Όσον αφορά την ελληνική παραγωγή στο χώρο των ιχθυοκαλλιεργειών, ο κ. Τουραλιάς ανέφερε πως το 2019 κυμάνθηκε σε επίπεδα ανάλογα του 2018 και ανήλθε στους 120 χιλιάδες τόνους. Υπογράμμισε, όμως, πως μέσα στα επόμενα 5 χρόνια θα μπορέσει να ξεπεράσει τους 150 χιλιάδες τόνους. Όπως σημείωσε, η συγκυρία είναι εξαιρετικά θετική, καθώς ο κλάδος βρίσκεται σε φάση εξυγίανσης, σημαντικά funds έχουν επενδύσει δημιουργώντας εύρωστα σχήματα που δεν πιέζονται λόγω έλλειψης cash flow, ενώκαι το τραπεζικό σύστημα δείχνει πως μπορεί πλέον να χρηματοδοτήσει τις αξιόλογες προσπάθειες. Βέβαια, υπογράμμισε πως η θετική αυτή συγκυρία καθιστά επιτακτική την ανάγκη για εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό όσον αφορά την πορεία του κλάδου στο μέλλον και τη διασφάλιση της ανταγωνιστικής παρουσίας του στη διεθνή αγορά. Ειδική, μάλιστα, αναφορά έκανε στο ζήτημα του χωροταξικού σχεδιασμού, που όπως σημείωσε, πρέπει να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα, καθώς ενέχει και μια αναπτυξιακή διάσταση. 9 μνηστήρες για τη ΔΕΠΑ Υποδομών Συνολικά εννέα επενδυτικά σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον για το διαγωνισμό πώλησης του 100% των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών. Σύμφωνα με την ενημέρωση του ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι: uAntin Infrastructure Partners SAS. Είναι ιδιωτικό επενδυτικό κεφάλαιο επικεντρωμένο στις επενδύσεις υποδομών, με συνολική αξία κεφαλαίων περί τα 6,6 δισ. ευρώ. uChina Resources GAS (Hong Kong) Investment Limited. Είναι ο κορυφαίος όμιλος επιχειρήσεων φυσικού αερίου στην Κίνα. Ασχολείται κυρίως με τη διανομή φυσικού αερίου σε πόλεις, συμπεριλαμβανομένων της διανομής αερίου μέσω δικτύου και της λειτουργίας σταθμών ανεφοδιασμού φυσικού αερίου. uEP Investment Advisors. Είναι ένας διακεκριμένος ενεργειακός όμιλος στην Κεντρική Ευρώπη, ο οποίος κατέχει και εκμεταλλεύεται περιουσιακά στοιχεία στην Τσεχία, τη Σλοβακία, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τηνΟυγγαρία και την Πολωνία. uFirstStateInvestments(European Diversified Infrastructure Fund II). Είναι διεθνής διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων με έδρα την Αυστραλία και έχει υπό διαχείριση κεφάλαια ύψους 160,6 δισ. δολαρίων uIsquared Capital Advisors (UK) LLP. Είναι διεθνής εταιρεία ανεξάρτητης διαχείρισης επενδύσεων και τα δύο παγκόσμια κεφάλαια επενδύσεων υποδομών της έχουν μέγεθος 3 δισ. και 7 δισ. δολαρίων αντίστοιχα. uItalgas SpA. Είναι ο μεγαλύτερος διανομέας φυσικού αερίου στην Ιταλία, με μερίδιο αγοράς 34% και ο τρίτος μεγαλύτερος διαχειριστής δικτύων στην Ευρώπη. uKKR (KKR Global Infrastructure Investors III LP). Είναι διεθνής εταιρεία επενδύσεων με 206 δισ. δολάρια περιουσιακών στοιχείων υπό διαχείριση, από τα οποία 11,9 δισ. δολάρια είναι επενδυμένα σε υποδομές. uMaqouarie (Meif 6 DI Holdings). Είναι ένας από τους 50 κορυφαίους διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων παγκοσμίως, που διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους 129 δισ. δολαρίων. uΚοινοπραξία Sino-Cee Fund & ShanghaI Dazhong Public Utilities (GROUP) Co., Ltd. Εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων που εστιάζει στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, την ευρύτερη ευρωπαϊκή ήπειρο και άλλες γεωγραφικές περιοχές που σχετίζονται με την πρωτοβουλία «One Belt, One Road», της οποίας στόχος είναι να αποτελέσει το μέσο σύνδεσης Κίνας και του υπόλοιπου κόσμου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ Υποδομών αποτελεί βραχίονα της ΔΕΠΑ, με το χαρτοφυλάκιό της να περιλαμβάνει μέρος των υποδομών της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 65% και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) το εναπομείναν 35% του μετοχικού κεφαλαίου της προς πώληση εταιρείας. Η επόμενη φάση του διαγωνισμού αφορά την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Εξαγορά στηΒουλγαρία για την ΠαυλίδηςΑ.Ε. Μάρμαρα Γρανίτες Η Παυλίδης Α.Ε. Μάρμαρα Γρανίτες προχώρησε σε εξαγορά 100% των μετοχών της εταιρείας DionyssoMarble Bulgaria, η οποία έχει στην κατοχή της τα δύο μεγαλύτερα λατομεία εξόρυξης του ασβεστολιθικού υλικού Vratza (limestone), το οποίο είναι γνωστό από αρχαιοτάτων χρόνων και έχει επιλεγεί σε πολλά μνημειώδη έργα. Ηδυναμικότητα των νέων λατομείων ανέρχεται σε 60.000 ton. ετησίως. Κατά τη διάρκεια των ετών, το Vratza (limestone) έγινε παγκοσμίως γνωστό, λόγω των άριστων διακοσμητικών και τεχνικών προδιαγραφών του, ενώ είναι διαδεδομένο σε πολλές χώρες της Ευρώπης, Ασίας και Αμερικής. Είναι ευρέως γνωστό ως υλικό υψηλής ποιότητας τόσο για εξωτερικές όψεις, όσο και για διακοσμήσεις εσωτερικών επιφανειών. Κάποια από τα αντιπροσωπευτικότερα έργα, στα οποία χρησιμοποιήθηκε το Vratza είναι το Leopold Museum-Vienna, Frankfurt Main Opera Tower, London BAPS Shri Swaminarayan Mandir, LouisVuitton-Berlin, Kempinski Gold Coast Hotel-CityAccra κ.ά. Μετά την εξαγορά αυτή, υλοποιείται ο στρατηγικός στόχος της εταιρείας για την κατοχή των μεγαλύτερων λατομικών εκμεταλλεύσεων σε όλες τις γειτονικές χώρες. Έτσι ο όμιλος διαχειρίζεται πλέον τα κορυφαία λατομεία στη Βόρεια Μακεδονία (Sivec), στην Αλβανία (Perla) και στη Βουλγαρία (Vratza). Η επένδυση αυτή συνάδει με τον έντονα εξωστρεφή στρατηγικό χαρακτήρα της εταιρείας και εκτιμάται ότι η προσθήκη του νέου υλικού θα συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη του ομίλου και κατ’ επέκταση στην αύξηση του κύκλου εργασιών, ο οποίος κατά το 2019, παρά τη γενική πτώση του κλάδου κατά 20%, παρέμεινε σταθερός και διαμορφώθηκε στα 120 εκατ. ευρώ, ενώ τα EBITDA θα κυμανθούν στα 67 εκατ. ευρώ. Σε ανοδική τροχιά η Avis και το 2019 Η Avis, επιβεβαίωσε για ακόμη μια χρονιά την επιτυχημένη πορεία ανάπτυξης που ακολουθεί με συνέπεια τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας περαιτέρω την ηγετική της θέση στον κλάδο. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών της Avis για το 2019 έκλεισε στα 190 εκατ. ευρώ, με κέρδη προφόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 95 εκατομμύρια ευρώ και κέρδη προ φόρων (PBT) στα 31 εκατ. ευρώ, ενώη αξία ενεργητικού της εταιρείας σήμερα, ξεπερνάει τα 500 εκατ. ευρώ. Το 2019, η Avis προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ, δίνοντας έμφαση στην ανανέωση και μεγέθυνση του στόλου της, ο οποίος ξεπέρασε τα 38.000 οχήματα. Με την αγορά 11.000 νέων οχημάτων, η εταιρεία υλοποίησε το 10% των ταξινομήσεων της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, αυξάνοντας κατά 30% τους πελάτες της στις υπηρεσίες μακροχρόνιων μισθώσεων (leasing). Εντυπωσιακές ήταν οι επιδόσεις της Avis και στις υπηρεσίες βραχυχρόνιων μισθώσεων (rent a car), συγκεντρώνοντας πάνω από 2 εκατ. ημέρες ενοικίασης μέσα στο 2019, ενισχύοντας ουσιαστικά το τουριστικό προϊόν της χώρας. Στο πλαίσιο της παροχής προσωποποιημένων υπηρεσιών, που εκσυγχρονίζουν τα δεδομένα στον κλάδο της μετακίνησης, ηAvis, σε συνεργασία με τοΔήμοΑθηναίων, θα παρουσιάσει την πρώτηCar Sharing εφαρμογή στην Ελλάδα μέσα στις επόμενες ημέρες, καθώς βρίσκεται ήδη στη διαδικασία πιλοτικής λειτουργίας του. Μέσα από αυτή την εφαρμογή, βασικός στόχος είναι η παροχή εύκολων λύσεων μετακίνησης για όλους μέσα στην πόλη, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα αποσυμφόρηση του αστικού κέντρου, καθώς και βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Αθήνας. ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020

€ Up & down Η Πέγκυ Αντωνάκου ανέλαβε το ρόλο της γενικής διεύθυνσης της Google για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με έδρα την Αθήνα. Διετέλεσε CEO της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας από το 2012 έως τον Σεπτέμβριο του 2019, ενώ προηγουμένως είχε αναλάβει ρόλους ευθύνης στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. O Μάκης Παπαταξιάρχης αποχώρησε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στη Janssen για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα. Υπενθυμίζεται πως από τον Απρίλιο του 2018 είναι πρόεδρος του νεοσυσταθέντος θεσμικού φορέα για την Υγεία, Pharma Innovation Forum. Ο Vitalii Kochenko ανέλαβε καθήκοντα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου για την British American Tobacco στην Ελλάδα. Στον νέο ρόλο του, θα έχει την ευθύνη, εκτός από την αγορά της Ελλάδας, και για τις αγορές της Κύπρου, τηςΜάλτας και του Ισραήλ. Μέχρι πρότινος ήταν επικεφαλής της καπνοβιομηχανίας για την αγορά του Καζακστάν και της Κεντρικής Ασίας. Tην επέκτασή της στην Ευρώπη με τη δημιουργία θυγατρικής στην Αθήνα (η οποία έχει ήδη συσταθεί) προχωρά η 24-7 Intouch, που δραστηριοποιείται στον τομέα των λύσεων customer care και τεχνολογίας (call & contact centers). Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η εταιρεία που έχει για έδρα το Winnipeg του Καναδά, το γραφείο της Αθήνας θα είναι το πρώτο της στην Ευρώπη και το 18ο συνολικά του δικτύου της, καθώς ήδη δραστηριοποιείται σε ΗΠΑ, Καναδά, Γουατεμάλα, Κολομβία, Τζαμάικα και Φιλιππίνες. Στησχετικήανακοίνωσησημειώνεται πως το γραφείο της Αθήνας θα βρίσκεται στην περιοχή των Αμπελοκήπων και θα εξυπηρετεί κάποια από τα πλέον αναγνωρίσιμα brands στον πλανήτη. Σύμφωνα με την 24-7 Intouch, που δραστηριοποιείται στον συγκεκριμένο τομέα για περισσότερα από 20 χρόνια, η Αθήνα προτιμήθηκε, καθώς αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά κέντρα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ παράλληλα διαθέτει νεανικό και μορφωμένο εργατικό δυναμικό. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται από την καναδική εταιρεία, «η Ελλάδα διατηρεί τη δεύτερη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο όσον αφορά τον εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό με μεγάλο πληθυσμό δίγλωσσων κατοίκων». Η 24-7 Intouch τονίζει πως πολλοί κάτοικοι της Αθήνας μιλούν αγγλικά και γαλλικά, ενώ εκτιμά πως στην ελληνική πρωτεύουσα θα μπορέσει να επεκτείνει τις υπηρεσίες που προσφέρει, συμπεριλαμβάνοντας στο εξής υπηρεσίες σε γερμανικά, ισπανικά-πορτουγκέζικα αλλά και σε γλώσσες χωρών της Ανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. NewEntry 600 νέες θέσεις εργασίας στην Αθήνα #Νumbers Αυξημένη δραστηριότητα συναλλαγών σε ένα συνεχώς βελτιούμενο επενδυτικό περιβάλλον καταδεικνύει πρόσφατη έρευνα της PwC για τις Εξαγορές και Συγχωνεύσεις επιχειρήσεων στην Ελλάδα το 2019 67% δηλαδή αυξήθηκε ο αριθμός των συνολικών συναλλαγών Ε&Σ σε σχέση με τις 51 που (συνολικής αξίας 3,8 δισ. ευρώ), που πραγματοποιήθηκαν το 2018 12 διαπραγματεύσιμα εταιρικά ομόλογα ύψους 5 δισ. ευρώ εκδόθηκαν μέσα στο έτος 85 Εξαγορές και Συγχωνεύσεις συνολικής αξίας 4,3 δισ. ευρώ υλοποιήθηκαν την περασμένη χρονιά 12 δισ. ευρώ προσέλκυσαν το 2019 οι ελληνικές επιχειρήσεις, με 5 δισ. ευρώ να αφορά εταιρικά ομόλογα, 1,2 δισ. ευρώ σε ιδιωτικοποιήσεις και 1,5 δισ. ευρώ σε συναλλαγές μη εξυπηρετούμενων δανείων. 56 Εξαγορές και Συγχωνεύσεις συνολικής αξίας 2,7 δισ. ευρώ περιελάμβαναν ελληνικές εταιρείες Tο γραφείο της Αθήνας θα είναι το πρώτο της στην Ευρώπη και το 18ο συνολικά του δικτύου της 990 εκατ. ευρώ προήλθαν από συναλλαγές μειοψηφικών πακέτων, εκ των οποίων το 40% αφορούσε τον κλάδο της Ακίνητης Περιουσίας. ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020

startupfocus Η start-up που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον παγκόσμιο διαγωνισμό Chivas Venture, έχει πλάνο, στόχους και όλες τις απαντήσεις για τους νέους εκτός κλεινού άστεως, από ανθρώπους-πρότυπα. Συνέντευξη στον Πέτρο Αντωνάκη Για άλλη μια χρονιά ο διαγωνισμός Chivas Venture έβγαλε το καλύτερο στοιχείο της Ελλάδας στην επιφάνεια, τα φωτεινά νεανικά μυαλά που έχουν μέσα στο DNA τους την κοινωνική δράση και δεν περιμένουν κάποιο workshop για τους την εμφυσήσει.Με το επιχειρηματικό μυαλό να πηγαίνει χέρι με χέρι και τη βιωσιμότητα να είναι ο απώτερος μεγάλος στόχος, οι 100 Mentors διακρίθηκαν σε αυτό το πλαίσιο, κερδίζοντας τον τελικό του 4ου διαγωνισμού κοινωνικής επιχειρηματικότητας Chivas Venture. Πλέον ο συν-ιδρυτής Γιώργος Νικολετάκης περιμένει τον Ιούνιο, για να ταξιδέψει στο Τορόντο και να πάρει μέρος στον παγκόσμιο τελικό, διεκδικώντας το έπαθλο του 1 εκατομμυρίου δολαρίων. Ηεφαρμογή της 100Mentors θέλει να δώσει απαντήσεις σε κάθε μαθητή και σπουδαστή που ζει σε μια γωνιά της Ελλάδας ή του κόσμου, σε περιθωριοποιημένους πληθυσμούς και απομακρυσμένες περιοχές. Γρήγορες, έγκυρες και ευφυείς, από μέντορες που σέβονται την αγωνία τους για το μέλλον και πώς θα το αντιμετωπίσουν. Ήδη σήμερα, 25.000 φοιτητές και εργαζόμενοι από 32 χώρες του κόσμου κάθε μέρα μαθαίνουν να ρωτούν υψηλής ποιότητας ερωτήσεις («Why» questions) με αποδέκτες 5.000 «μυαλά» σε 400+ ιδρύματα και εταιρείες σε 17 χώρες. Έτσι, μέσα από την «Τέχνη του Ερωτήματος» (Inquiry based learning), σε 100 δευτερόλεπτα, σχεδιάζουν μαζί με μέντορες το μέλλον τους. Ένα μοναδικό επίτευγμα από μια αληθινή κοινωνική start-up που προσφέρει το υπερπολύτιμο αγαθό της γνώσης και που βρήκε το χρόνο να απαντήσει στις ερωτήσεις μας. Πότε δημιουργήθηκε η 100 Mentors; Υπήρξε κάποια αφορμή που σας έδωσε την ιδέα; Ναι, η αφορμή ήταν η έλλειψη από ανθρώπους και ιστορίες που θα μας ενέπνεαν να βρούμε τα ταλέντα μας, όταν και εμείς μεγαλώναμε στην ελληνική επαρχία. Οι 100mentors προσφέρουν τη δυνατότητα που θα θέλαμε και εμείς να έχουμε όταν μεγαλώναμε. Δηλαδή, την ευκαιρία να συνδεθούμε με ανθρώπους-μέντορες, τους καλύτερους στον κόσμο, στους τομείς που θέλαμε να σπουδάσουμε-εργαστούμε, τη στιγμή που καλούμασταν να λάβουμε τις πιο κρίσιμες αποφάσεις για τη ζωή μας, όπως «τι θέλω να γίνω όταν μεγαλώσω». Στόχος είναι να προσφέρουμε στους νέους που κατοικούν σε απομακρυσμένα μέρη του πλανήτη, στο Καστελόριζο ή στην Αμερική ή την Ινδία, να μάθουν να θέτουν υψηλής ποιότητας ερωτήματα μέσα από την εφαρμογή μας και να παίρνουν απαντήσεις από ανθρώπους-πρότυπα, τους οποίους δεν θα μπορούσαν ποτέ να προσεγγίσουν διαφορετικά και να ακούσουν την εμπειρία τους σχετικά με την ερώτησή τους. Πώς εξασφαλίζει η εφαρμογή τις απαντήσεις από τα «λαμπρότερα μυαλά του κόσμου;» Το περιεχόμενο των ερωτήσεων καθορίζει με ποιον μέντορα θα συνδεθεί αλγοριθμικά μέσα από την εφαρμογή μας εκείνος ή εκείνη που ρωτάει. Η συσχέτιση γίνεται με τη μετατροπή της βίντεο-ερώτησης σε γραπτή μορφή και σύνδεση των λέξεων-κλειδιά με τα tags που έχει ο καθένας από τους 5.000 μέντορές μας. Η πηγή μεντόρων προέρχεται από τη συνεργασία μας με κορυφαία πανεπιστήμια και εταιρείες σε όλο τον κόσμο, όπου στοχεύουμε σε συγκεκριμένες ειδικότητες αναλόγως τα θέματα που ενδιαφέρουν τους νέους που συμμετέχουν στους 100 Mentors και τις ερωτήσεις που υποβάλλουν. Για παράδειγμα, έχουμε 300+ εταιρείες όπως η Ernst & Young Global, η οποία παρέχει 500 εργαζομένους από 7 χώρες (η Ελλάδα δεν είναι ακόμα κομμάτι αυτής της συνεργασίας), οι οποίοι έχουν επιλεχθεί να ενεργούν ως πρεσβευτές της εταιρείας σε διαφορετικούς τομείς ενδιαφέροντος φοιτητών, π.χ. business management, οικονομικά, ελεγκτική. Ο κάθε μέντορας από εκείνους ακολουθεί μια διαδικασία 4 βημάτων, μέσω της οποίας εξασφαλίζεται ότι θα είναι ορατοί εκείνοι οι οποίοι μπορούν να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά με το νεανικό μας κοινό, που θέλει να τους απευθύνει ερωτήματα. Όλη αυτή η διαδικασία εξασφαλίζει την ποιότητα και συμβατότητα των απαντήσεων από «τα λαμπρότερα μυαλά του κόσμου». Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η εφαρμογή; Γίνονται ακόμα προσθήκες και βελτιώσεις; Ηεφαρμογή είναι ένας «ζωντανός οργανισμός», που μεγαλώνει κάθε μέρα - σήμερα επεξεργαζόμαστε περίπου 80 νέες δυνατότητες. Θα έλεγα ότι είμαστε στη φάση της «ενηλικίωσης» του προϊόντος, μιας και αναμένουμε αυτήν τη χρονιά εξαψήφιο αριθμό χρηστών σε όλο τον κόσμο. Είμαστε πάντα σε εγρήγορση και ανταποκρινόμαστε στα σχόλια των χρηστών μας: οι πιο ενεργοί στη συν-δημιουργία της εφαρμογής είναι οι ίδιοι οι καθηγητές που προσφέρουν το πρόγραμμα στα εκπαιδευτικά ιδρύματά τους καθώς και οι υπεύθυνοι HR& Learning&Development προγραμμάτων μέσα στις συνεργαζόμενες εταιρείες. Η εφαρμογή πλέον αλγοριθμικά συνδέει τις ερωτήσεις 25.000 νέων με 4.000 μέντορες, μέσω live ή ασύγχρονου βίντεο. Ποια είναι η αντίδραση των εταιρειών/ ιδρυμάτων όταν τους παρουσιάζετε την εφαρμογή; Υπάρχουν ιδρύματα και εταιρείες που είναι «μπροστά από την εποχή τους» και υποδέχονται την καινοτομία. Εμείς πάντα πάμε πρώτα σε εκείνους -τους early adopters- και η αντίδραση είναι θετική. Πάντα, στη συνέχεια, χρειάζεται μια περίοδος μέχρι να υιοθετήσουν και οι υπόλοιποι κάτι που φαίνεται ότι λειτουργεί. Με δεδομένο ότι πλέον έχουμε παγκόσμιες εταιρείες, κυρίως εκτός Ελλάδας, που υιοθετούν την εφαρμογή προς όφελος των εργαζομένων τους, έχουμε πια περάσει το “tipping point” και πλέον μας προσεγγίζουν εταιρείες και μεγάλα πανεπιστήμια, για να εντάξουν τους 100mentors ως παροχή για τις Learning& Development και Employee Εngagement στους υπαλλήλους τους. Αυτό μας επιτρέπει να προσφέρουμε όλο και περισσότερες δωρεάν δυνατότητες σε δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον, ο διαγωνισμός Chivas Venture φέτος ήταν για εμάς μια ευκαιρία να μετρήσουμε τις δυνάμεις μας στο πεδίο της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, που για εμάς ήταν εξ αρχής μονόδρομος από επιλογή. Υποβάλαμε την αίτησή μας παράλληλα σχεδόν με την αρχή της ακαδημαϊκής χρονιάς και ήταν μια διαδικασία συνειδητοποίησης της ευθύνης απέναντι σε εκείνους που θέλουν να μάθουν. 100 Mentors Οι νέοι ρωτούν, οι μέντορες απαντούν Το περιεχόμενο των ερωτήσεων καθορίζει με ποιον μέντορα θα συνδεθεί αλγοριθμικά μέσα από την εφαρμογή μας εκείνος ή εκείνη που ρωτάει 8 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020

Πώς αισθανθήκατε όταν συνειδητοποιήσατε ότι όντως μπορείτε να προσφέρετε σε μαθητές και σπουδαστές που κατοικούν ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα μέρη; Αυτή ήταν εξ αρχής η πρόθεσή μας. Οπότε είμαστε ευτυχισμένοι που το σχήμα έχει πια γίνει βιώσιμο για την κλίμακα που θέλουμε να υπηρετήσουμε. Για εμάς ζητούμενο ήταν να έχουμε θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, να εκδημοκρατίσουμε τη γνώση και να δώσουμε σε όλες τις νέες και όλους τους νέους την πρόσβαση στην πληροφορία και τη δυνατότητα να αποφασίσουν για το μέλλον τους, με όλα τα εφόδια που θα μπορούσαν να έχουν. Τι σημαίνει για εσάς το βραβείο του Chivas Venture; Έχετε άγχος για τον Ιούνιο και τον παγκόσμιο τελικό; Είμαστε χαρούμενοι που κερδίσαμε στον ελληνικό τελικό του Chivas Venture, γιατί ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αναδεικνύει τη σημασία της βιωσιμότητας στην προσπάθεια ενός επιχειρηματία να έχει θετικό κοινωνικό ή περιβαλλοντικό αντίκτυπο, πάνω από οποιοδήποτε άλλο κριτήριο. Εννοείται ότι θα υπάρχει αγωνία όσο πλησιάζουμε στον παγκόσμιο τελικό. Μέσα από την εκπαίδευσή μας στο Accelerator Program τον επόμενο μήνα στο Λονδίνο, θα έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να εξελίξουμε τον τρόπο που κάνουμε pitch τους 100Mentors ως τώρα, στα μεγάλα πανεπιστήμια του πλανήτη. Είναι μια φοβερή ευκαιρία να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο τα νούμερά μας μέχρι τότε, έτσι ώστε να το απολαύσουμε. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι θα έχουμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε τους 100mentors μπροστά στους καλύτερους κοινωνικούς επιχειρηματίες του κόσμου και βέβαια σε σχετικούς επενδυτές. Είμαστε ευγνώμονες για όλη αυτή την ευκαιρία και το ταξίδι ανάπτυξης. Τι πιστεύετε ότι σας ξεχώρισε κατά την αξιολόγησή σας από την ελληνική κριτική επιτροπή του Chivas Venture και σας ανέδειξε νικητές στον φετινό τελικό; Τι ψάχνει το Chivas Venture σε μια social start-up όπως εσείς; Πιστεύουμε ότι μας ξεχώρισε αυτό ακριβώς που ψάχνει ο διαγωνισμός Chivas Venture στις ομάδες που προκρίνει: έναν άρτιο συνδυασμό κέρδους και κοινωνικού αντίκτυπου, δηλαδήμια αποτελεσματική εξίσωση βιωσιμότητας. Μας έκανε εντύπωση πόσο άρτια δομημένη ήταν η αίτηση και στη συνέχεια η στήριξη και η διαδικασία αξιολόγησής μας γύρω από την κοινωνική επιχειρηματικότητα. Είναι δύσκολο να μπορείς να συνδυάζεις το κέρδος με τον κοινωνικό αντίκτυπο και μας έκανε επίσης εντύπωση το επίπεδο των άλλων ομάδων με τις οποίες συναγωνιστήκαμε. Άρα είμαστε περήφανοι που είμαστε εμείς που θα εκπροσωπήσουμε την Ελλάδα στο Τορόντο, όπου αναμένεται να μάθουμε ένα σωρό πράγματα, αλλά και να δώσουμε μάχη! Τι θα θέλατε να έχετε καταφέρει μετά από 10 χρόνια, για να θεωρήσετε πετυχημένη την πορεία των 100mentors; Θέλω να είμαι ειλικρινής: μπορώ να δω την εταιρεία μέχρι το 2022-2023, όταν σε αδρές γραμμές μπορώ να σας πω ότι ο βασικός στόχος ορίζεται από τον αριθμό mentees που θέλουμε να έχουμε φτάσει - και είναι μεγάλος και φιλόδοξος: 10 εκατομμύρια χρήστες. Με την ευκαιρία, να πωότι οι βασικοί στόχοι για τους 100mentors για το 2020 είναι: u να ξεπεράσουμε τις 2.000 χρηματοδοτούμενες θεματικές «κοινότητες» που εξυπηρετούμε καθημερινά (420 σήμερα), u να φτάσουμε στο 90% της χρηματοδότησης των θεματικών «κοινοτήτων» από εταιρείες-οργανισμούς (σήμερα στο 63%), το οποίο μεταφράζεται σε πολύ μεγαλύτερο κοινωνικό αντίκτυπο στους πληθυσμούς που το χρειάζονται περισσότερο, u να αυξήσουμε ομαλά την ομάδα στα 25-30 άτομα και να επενδύσουμε στις προσλήψεις μας, u να καλύψουμε εκπαιδευτικά ιδρύματα και κοινότητες σπουδαστών, σε πάνω από τις 32 χώρες όπου έχουμε χρήστες, και να καλύψουμε ακόμα περισσότερο ανθρώπους που αναζητούν δεύτερες ευκαιρίες, επαγγελματική εκπαίδευση και τέχνες, πέρα από το ακαδημαϊκό εύρος που ήδη καλύπτουμε με τους 4 χιλιάδες μέντορές μας. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από το οικοσύστημα των start-ups και τι σημαίνει για εσάς ο ορισμός κοινωνική start-up; Κοινωνική start-up είναι εκείνη που συνδυάζει την επιχειρηματικότητα και το στόχο για κέρδος με τον κοινωνικό αντίκτυπο. Αυτή είναι η εξίσωση της βιωσιμότητας. Στους 100mentors πιστεύουμε ότι για να μπορείς διαχρονικά και ουσιαστικά να έχεις θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, χρειάζεται να βάζεις τη βιωσιμότηταως προτεραιότητα. Ακριβώς όπως το περιγράφει ο διαγωνισμός Chivas Venture, που στηρίζει το συγκεκριμένο οικοσύστημα εδώ και 4 χρόνια με εντυπωσιακά πραγματικά αποτελέσματα. Όσον αφορά στις start-ups γενικά, πιστεύουμε ότι υπάρχει υποστήριξη πια σε υλικοτεχνικό επίπεδο για το οικοσύστημα. Αυτό που λείπει είναι η παιδεία της επιχειρηματικότητας. Τα καλά νέα είναι ότι είμαστε σε φάση ωρίμανσης του οικοσυστήματος, μιας και έχουμε όλο και περισσότερα παραδείγματα νέων επιχειρηματιών που δημιουργούν αξία και ξέρουν να την πουλήσουν. Γι’ αυτό και έχουμε εστιάσει σε ό,τι πιο σημαντικό: στην προαγωγή αυτών των ανθρώπων-προτύπων που δίνουν το καθημερινό παράδειγμα στην πράξη. Η σύνδεση αυτών των ανθρώπων με νέους στην καθημερινότητά τους, διαμορφώνει μια συνείδηση, ατομική και συλλογική, που μπορεί να αναλάβει ρίσκα, να θέσει τα σωστά ερωτήματα, να καινοτομήσει, να αντέξει τις αποτυχίες και ένα εγγενώς ρευστό περιβάλλον όπως αυτό που θα βρουν από τα προάστια της Αθήνας μέχρι το πιο απομακρυσμένο χωριό της Ηπείρου. Τι θα συμβουλεύατε να προσέξει περισσότερο μια start-up που ξεκινάει τώρα; Θα συμβουλεύαμε τους ιδρυτές να δοκιμάσουν όσο πιο γρήγορα την ιδέα τους στο κοινό που τους ενδιαφέρει. Να μηφοβηθούν την αποτυχία και το ενδεχόμενο η αρχική ιδέα να μεταμορφωθεί στην πορεία, με βάση το feedback των χρηστών/ πρώτων πελατών. Και όπως κάνουμε και με τις εταιρείες-πελάτες μας, να μάθουν από νωρίς να θέτουν υψηλής ποιότητας ερωτήματα στους εαυτούς τους και τους συνεργάτες τους. Η ερώτηση είναι πιο σημαντική από την απάντηση και αποκαλύπτει τα «τυφλά σημεία» (blind spots), που είναι αυτά που συνήθως κάνουν μια εταιρεία να πετύχει ή όχι. Η εφαρμογή της 100Mentors θέλει να δώσει απαντήσεις σε κάθε μαθητή και σπουδαστή που ζει σε μια γωνιά της Ελλάδας ή του κόσμου, σε περιθωριοποιημένους πληθυσμούς και απομακρυσμένες περιοχές Η εφαρμογή είναι ένας «ζωντανός οργανισμός», που μεγαλώνει κάθε μέρα - σήμερα επεξεργαζόμαστε περίπου 80 νέες δυνατότητες 9 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=